Original title:
Strategické řízení podniku
Translated title:
Strategic Management
Authors:
Zika, Ondřej ; Štůsek, Jaromír (advisor) ; Ladislav , Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá strategickým řízením vybraného podniku. Jejím cílem je návrh strategie založené na výstupech vypracovaných analýz. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části jsou definovány základní pojmy spojené s tématem práce. Konkrétně se jedná o pojmy z oblasti strategie a strategického řízení, hierarchie řízení a strategií v podniku, strategického myšlení, konkurenční výhody a procesu tvorby podnikové strategie. Teoretické poznatky z této kapitoly jsou dále použity v části praktické.
V praktické části je nejprve charakterizován vybraný podnik, poté jsou provedeny analýzy vnitřního a vnějšího prostředí a na základě jejich výstupů je provedena SWOT analýza. Dále jsou zde také analýzovány zájmové skupiny. Na závěr práce jsou poznatky získané z dílčích analýz použity při návrhu dvou variant podnikové strategie, z nichž je po zhodnocení zvolena ta vhodnější.The thesis deals with strategic management of selected company. Its goal is to design a strategy based on outputs of designed analysis. The thesis consist of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part defines the basic concepts related to the theme of the thesis. Specifically, the concepts of strategy and strategic management, hierarchy of management and hierarchy of strategies in the company, strategic thinking, competitive advantage and process of creating a business strategy. The findings from this chapter are used in the practical part.
In the practical part there is characterized the selected company, after that there are made analyses of internal and external environment, and based on their outputs a SWOT analysis. Furthermore, there are also analyzed stakeholders. At the conclusion of the thesis, the findings obtained from the partial analyzes are used to design two versions of business strategy. One of them is chosen after assessing the better one.
Keywords:
analýza; konkurenční výhoda; podniková strategie; strategické řízení; strategie; SWOT analýza