Original title:
Firma v konkurenčním prostředí
Translated title:
The Firm in Competitive Environment
Authors:
Pastayalka, Andrei ; Šrédl, Karel (advisor) ; Kopecká, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce firma v konkurenčním prostředí na konkrétním přikladu běloruské firmy Berezaautotrans, u.e. ukazuje, jak se firma na trhu mezinárodní kamionové dopravy chová, aby dosáhla zisku a obstála tak v konkurenci ostatních společností.
První část práce je věnována teoretickému vymezení firmy. Práce popisuje členění firem a základní cíle podniků. Dále v první časti je popsán trh a jeho struktura, rozdíl mezi dokonalou a nedokonalou konkurenci. Také v této části je popsán sám o sobě trh mezinárodni kamionové dopravy.
Ve druhé části se popisuje strategie firmy Berezaautotrans, u.e., kterou dociluje své konkurenceschopnosti. Provedena SWOT analýza. Výsledkem je politika, která poukazuje jak by firma mohla zlepšit své postavení na trhu.
Závěr práce je věnován shrnutí problematiky.
Bachelor thesis firm in the competitive environment in a specific example of belarusian company Berezaautotrans, u.e. shows how the company on the market of international road transport acts, make it profitable and be successfull in competition with other companies.
The first part is devoted to theoretical definition of the company. The thesis describes the kinds of companies and their classification and describes the basic objectives of the enterprise. Further the first part describes the market and its structure, the difference between perfect and imperfect competition. Also this section describes the market of international road transport itself.
The second part describes the company's strategy, which allow to achieve its competitiveness. Provided SWOT analysis, which result is a strategy that shows how the company could improve its market position.
The conclusion summaries all the issues.
Keywords:
Berezaautotrans u.e.; Firma; konkurence; malé a střední firmy; Mezinárodní unie silniční dopravy IRU; náklady; trh; zisk firmy; Úmluva TIR