Original title:
Měření výkonových parametrů zážehových motorů
Translated title:
Performance measurement of petrol engines
Authors:
Mader, Daniel ; Pexa, Martin (advisor) ; Pavlů, Jindřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci jsou popsány jednotlivé metody měření výkonových parametrů zážehových spalovacích motorů a na vybraném motoru (automobilu) je zhodnocena jejich přesnost s ohledem na ekonomickou náročnost daných metod.
V první části této práce je popsána konstrukce spalovacích motorů, vysvětlen význam jednotlivých výkonových parametrů (výkon, točivý moment, měrná spotřeba paliva) a charakteristik spalovacích motorů. Tato část je zaměřena zejména na problematiku měření výkonových parametrů, a to pomocí jak statických tak dynamických metod měření. Ve druhé části jsou porovnány jednotlivé metody měření v praxi na zvoleném motoru (automobilu) s posouzením jejich výhod a nevýhod a finanční náročnosti na jejich provedení.
This thesis describes the various methods for measuring the performance parameters of petrol engines and on the selected engine (car) evaluate their accuracy with regard to the economic complexity of the methods.
In the first part of this thesis is described construction of combustion engines, explained the importance of individual performance parameters (power, torque, specific fuel consumpti-on) and characteristics combustion engines. This section, however, is focused on the issue of performance measurement, using both static and dynamic methods of measurement. The second part examined the various methods of measurement in practice on selected engine (car) with an assessment of their advantages and disadvantages and the financial cost of the-ir implementation.
Keywords:
spalovací motor; statické a dynamické metody měření; točivý moment; výkon