Original title:
Postoje žáků středních škol k národnostním a etnickým menšinám
Translated title:
High school students's attitudes toward national and ethnic minorities.
Authors:
Dvořák, Prokop ; Votava, Jiří (advisor) ; Barbora, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část bakalářské práce s názvem Postoje žáku středních škol k národnostním a etnickým menšinám je v první kapitole zaměřena na vysvětlení jednotlivých pojmů z oblasti multikultury, jako je například postoj či předsudek, národností menšina apod. Druhá kapitola se zabývá vnějšími vlivy působícími na utváření postojů člověka, tedy rodinného a školního prostředí a masmédii. Poslední kapitola pak pojednává o samotné multikulturní výchově, včetně vymezení pojmu, určení cílů a pilířů této výchovy. Jsou zde též zmíněny potřebné kompetence pedagoga a metody multikulturní výchovy užívané v praxi. Praktická část práce popisuje metody a postupy kvantitativního výzkumu realizovaného na několika středních školách, který vedl, získání potřebných dat za účelem zjištění rozdílů ve vnímání národnostních a etnických menšin očima studentů středních škol. Data jsou pak vyhodnocena a interpretována v praktické části této práce.The first part of the theoretical part of the bachelor thesis High school students s attitudes toward national and ethnic minorities is focused on the explanation of individual multicultural terms such as an attitude, a prejudice, a national minority etc. Second part deals with the external influences that affect the creation of a human s attitude, particularly the family and school environment and the mass media. Last part discusses the multicultural education itself including definition of the idea, establishing the goals and the pillars of this education. There are mentioned necessary attributes of an educator and methods of multicultural education used in practice. The practical part describes the methods and the practices of the qualitative research realized at several high schools. The research leads to find out the differences between the apprehension of the national and ethnic minorities by the high school students. The facts learned in this research are evaluated and interpreted.
Keywords:
Multikulturní výchova; Postoj; Tolerance