Original title:
Návrh a implementace e-learningu v zájmové oblasti
Translated title:
Design and implementation of e-learning in the area of interest
Authors:
Laubová, Věra ; Husa, Jiří (advisor) ; Petr, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce na téma Návrh a implementace e-learningu v zájmové oblasti je zaměřena na počítačovou typografii a oblast DTP. Cílem práce bylo vytvořit kvalitní e-learningový kurz, který by rozvíjel znalosti a dovednosti pracovníků rutinně ovládajících práci s grafickými programy o práci s textem v sázecím programu Adobe InDesign. Teoretická část je pojata jako textová studijní opora k vytvořenému kurzu a zabývá se typografií, písmem, tiskovými materiály, počítačovou sazbou a DTP. Praktická část obsahuje cíl a cílovou skupinu kurzu, analýzu potřeb pracoviště, pro které kurz vznikl, popis nástrojů, které byly na tvorbu kurzu použity, a popis struktury a obsahu kurzu. Kurz byl zpracován na základě syntézy poznatků, které předcházela analýza vzdělávacích potřeb cílové skupiny. Pro tvorbu kurzu byl použit LMS Moodle. Vzdělávací obsah tvoří text a návody v podobě obrázků, které autorka vytvářela jako otisky obrazovky v programu Adobe InDesign. Kurz byl pilotně testován osmi respondenty - profesionály v oblasti DTP. Ze závěrečného hodnocení, které probíhalo formou dotazníku a rozhovorů, vyplynulo, že e-lerning jako forma vzdělávání byl pro kurz vhodně zvolen a respondenti jej přijímali s nadšením. Kurz byl respondenty ohodnocen jako kvalitní.The bachelor thesis Design and Implementation of e-learning in the area of interest is focused on computer typography and the area of DTP. The objective was to create a quality e-learning course, which would develop the knowledge and skills of workers who routinely manage the work with graphic programs for working with text in typesetting program Adobe InDesign. The theoretical part is conceived as a text study support to the course and deals with typography, fonts, printing materials, computer typesetting and DTP. The practical part contains the objective and the target group of the course, the needs analysis of the workplace, for which the course was created, the description of the tools that were used for creating the course and description of the structure and of the course content. The course was prepared on the basis of a synthesis of findings, which was preceded by an analysis of training needs of the target group. Educational content consists of text and instructions in the form of images, which were created by the author as screen captures in Adobe InDesign. The pilot testing of the course was realized by eight experts in the area of DTP. The final evaluation, which took the form of a questionnaire and interviews showed that e-lerning was properly elected form of education for this course and respondents accepted it with enthusiasm. Respondents rated course as the high quality one.
Keywords:
Adobe InDesign; DTP; e-learning; font; Moodle; sazba textu; typografie