Original title:
Význam vzdělávání rodičů žáků SOŠ v oblasti rizikového chování
Translated title:
The Importance of Pupils Parents Education at Secondary Vocational Schools in the Area of Risky Behaviour
Authors:
Kučerová, Barbora ; Jirsáková, Jitka (advisor) ; Nataša, Nataša (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Význam vzdělávání rodičů žáků SOŠ v oblasti rizikového chování poukazuje na důležitost zapojit rodiče do procesu prevence jejich vlastním vzděláváním v této problematice. Teoretická část se zabývá teorií rizikového chování se zaměřením na šikanu, poruchy příjmu potravy a drogovou závislost. Důležitý oddíl této části práce tvoří kapitola pojednávající o úloze rodiny a školy při prevenci rizikového chování.
Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum ve formě dotazníkového šetření.
Na základě analýzy a porovnání výsledků získaných tímto šetřením byla zjišťována povědomost rodičů o projevech a tématech vztahující se obecně k oblasti rizikového chování. Byla zjištěna ochota rodičů vzdělávat se v problematice rizikového chování
a jejich preference ve způsobech realizace tohoto vzdělávání. Na základě zjištěného byl sestaven návrh systému spolupráce mezi školou a rodiči, který by měl přispět k zefektivnění procesu prevence na SOŠ.
A Bachelor thesis named The Importance of Pupils Parents Education at Secondary Vocational Schools in the Area of Risky Behaviour, points to importace of involving parents in the preventing proces by educating them in this area. The theoretical part deals with the theory of risky behavior, with a focus on bullying, eating disorders and drug addiction. The important part of the thesis is a chapter dealing with the role of family and school in preventing risky behavior.
The practical part consists of quantitative research in a questionnaire form. Based on analysis and comaparison of results obtained in this research is detected awareness of parents about the signs and issues relating to the area of risky behavior. There is also detected willingness of parents to educate themselves in the issue of risky behavior and their preference in the ways of realization this education. Based on results is lined up a system of collaboration between school and parents, which should help to streamline the process of prevention at secondary vocational school.
Keywords:
drogová závislost; poruchy příjmu potravy; prevence; rizikové chování; šikana