Original title:
Fair trade v České republice
Translated title:
Fair trade in Czech republic
Authors:
Kadová, Martina ; Brabec, Jan (advisor) ; Mikovcová, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá představením konceptu fair trade. Je zaměřena na fair trade v České republice, a to především na kampaň "Fairtradová města". Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou nejprve definovány pojmy související s danou problematikou, je představen koncept fair trade, jeho principy, značení fairtradových produktů a následně je koncept fair trade zaměřen přímo na Českou republiku, kdy je přiblížen vývoj hnutí fair trade v České republice, představeny organizace zabývající se tímto hnutím a především představena kampaň "Fairtradová města" s podrobným rozebráním jednotlivých kritérií, které města musí plnit, aby titul "Fairtradové město" mohla získat.
V praktické části je potom na městě Český Krumlov, který je držitelem titulu "Fairtradové město", ukázáno, zda a jak plní kritéria, které město musí plnit, aby mohlo nést titul "Fairtradové". Praktická část dále obsahuje zpracované dotazníkové šetření zabývající se znalostí konceptu fair trade, nákupem fairtradových produktů a znalostí kampaně Fairtradových měst mezi občany České republiky. Výsledky jsou následně interpretovány pomocí grafů a popisného textu a k hypotéze jsou využity statistické metody.
This bachelor thesis deals with the concept of fair trade. It is focused on fair trade in the Czech Republic, especially on the Fair Trade Towns campaign.
The thesis is divided into two parts - theoretical part and practical part. The theoretical part contains the definition of fair trade, principles and goals of the concept and signage of the fair trade products. Subsequently it is aimed at the Czech Republic. It describes the evolution of fair trade in this country, introduces the organizations which deal with this campaign and then, most importantly, it introduces the Fair Trade Towns in the Czech Republic campaign with a focus on criteria needed to be met in order to get the Fair Trade Town title.
The practical part deals with specific town, Český Krumlov, holder of the Fair Trade Town title. It shows if and how concretely it fulfils the criteria needed to be fulfilled to get the title. This part also contains a statistical analysis based on survey conducted in order to determine the general knowledge of the fair trade concept, shopping of fair trade products and knowledge of Fair Trade Towns campaign among people in the Czech Republic. The results of the survey are afterwards interpreted using charts, delineations and statistical calculations.
Keywords:
certifikace; fair trade; fairtradové město; organizace; spravedlnost; Česká republika; Český Krumlov