Original title:
Role kulturních památek v rozvoji regionu
Translated title:
Role of cultural monuments in the regional development
Authors:
Hejhalová, Jitka ; Kment, Petr (advisor) ; Petr, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tématem předkládané bakalářské práce je role kulturních památek v rozvoji regionu. Konkrétně se zabývá rolí Muzea Chodska jako kulturní a vzdělávací instituce na Chodsku. Na začátku jsou představena základní teoretická východiska, která se týkají těchto pojmů: kultura, kulturní dědictví a regionální rozvoj.
Dále následuje popsání role obcí při ochraně kulturních památek, kulturní turistiky a uplatňování marketingu v kulturních památkách a institucích.
Na teoretickou část navazuje část praktická. Na počátku je představen daný region Chodsko z geografického, kulturního a historického hlediska. Pak ji pokračuje praktická část, zabývající se konkrétní památkou, tedy Muzeem Chodska, popisem jeho činnosti a používanými marketingovými aktivitami.
Důležitým zdrojem informací ke zpracování praktické části jsou nestandardizované rozhovory s relevantními aktéry, kteří se zabývají spoluprací s Muzeem Chodska v oblasti kultury a vzdělávání.
Poslední část je věnována zhodnocení výsledků a navržení opatření k většímu zviditelnění a zvýšení návštěvnosti Muzea Chodska a plnění jeho role kulturní a vzdělávací instituce regionu Chodsko.
The theme of the submitted thesis is The role of cultural monuments in the regional development. It deals specifically with the role of the Chodsko Museum as a cultural and educational institution in Chodsko.At the beginning, there are introduced the basic theoretical points of departure, which relate these concepts: culture, cultural heritage and regional development.
Following there is the description of the role of municipalities in protecting of cultural monuments, cultural tourism and implementation of marketing in cultural monuments and institutions.
The theoretical part is followed by the practical part. At the beginning, there is introduced the mentioned region Chodsko from geographical, cultural and historical perspective. Then it goes on practical part, dealing with the concrete monument, thus the Chodsko Museum, a description of its activities and used marketing activities.
An important source of information to processing the practical part there are unstandardized interviews with some relevant actors, who deal with the cooperation with the Chodsko Museum in the field of culture and education.
The last part is devoted to the evaluation of results and proposing of measures to the more visibility and the attendance incresing in the Chodsko Museum and fulfilling its role as the the cultural and educational institution in Chodsko region.
Keywords:
Chodsko; kulturní památky; rozvoj