Original title:
Význam soutěže "Regionální potravina" jako rozvojový potenciál
Translated title:
The importance of competition of the "Regional Food" as a development potential
Authors:
Batíková, Petra ; Varvažovská, Pavla (advisor) ; Miloš, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá soutěží Regionální potravina a její vazbou na rozvoj a propagaci regionů. Hlavním cílem práce je navrhnout způsob využití oceněných potravinových produktů soutěže Regionální potravina v rámci rozvoje a propagace regionů. Dalším vytyčeným cílem je pak nabídnout opatření a aktivity do praxe, které by mohly pomoci samotné soutěži v jejím budoucím rozvoji. První část práce je zaměřena na teoretické souvislosti ve zkoumané problematice. Je zde popsán význam regionů, možnosti jejich rozvoje v návaznosti na cestovní ruch, označování potravin v tuzemsku a jsou zde uvedeny informace o nejrozšířenějších značkách deklarující kvalitu a původ potravin v ČR. Druhá část práce poskytuje kvantitativní výzkum mezi obyvateli Středočeského a Jihočeského kraje a kvalitativní výzkum provedený mezi výrobci oceněných potravin. Obě části výzkumu se týkají vnímání a zhodnocení efektů ocenění Regionální potravina. Závěrem jsou navrhnuty způsoby, jak použít oceněné potraviny při rozvoji regionů a také jsou zde uvedeny náměty, které by mohly soutěži Regionální potravina pomoci v budoucím vývoji.This thesis deals with the competition "Regional food" and its link to the development and promotion of the regions. The main aim of this thesis is to suggest a method of use of food products awarded in the competition "Regional food" for development and advertisement of regions. Another aim is to offer measures and activities that can be taken into practice, that could be helpful for the competition itself in the future development. The first part of this thesis is aimed on theoretical relationship in examined issues. It is described the meaning of the regions, possibilities for development connected to tourism, labeling food products in the Czech Republic and also information about the most spread brands in Czech that state their quality and origin could be found there. The second part of the thesis provides quantitative research between the residents of Central and South Bohemia and qualitative restricted research between producers of awarded food products. Both parts of the research, qualitative and quantitative, are aimed on perceiving and valorizing the award Regional food. In the conclusion are suggested the ways how to use awarded food products for the region development and also pointed out ideas that could be helpful for Regional food competition in its future development.
Keywords:
region; regionální potravina; regionální produkt; regionální rozvoj; soutěž