Original title:
Analýza zlepšení kvality vzdělávacího procesu na Moldavské státní agrární univerzitě (SAUM)
Translated title:
Analysis of improving the quality of the educational process at the State agrarian university of Moldova (SAUM)
Authors:
Conea, Cristina ; Kandakov, Alexander (advisor) ; Ivanova, Tatiana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Moldavsko je považováno za nejchudší zemi evropského kontinentu. Nejdůležitějším sektorem národního hospodářství v Moldavsku je stále zemědělský sektor. 75 % obyvatel Moldavské republiky žije ve venkovské oblasti a jejich živobytí je na zemědělství závislé. I přesto je zemědělství v Moldavsku nejméně rozvinuté ze všech evropských států a tento sektor čelí velkým problémům. Z těchto důvodů, společně se vstupem Rumunska do Evropské unie, kterým se Moldavsko stalo sousední zemí EU, se země dostala do centra pozornosti mezinárodních organizací v souvislostech zahraniční rozvojové spolupráce.
Rozvoj kvality moldavského vysokého zemědělského školství zcela souvisí se zlepšením situace v moldavském zemědělství. Díky transferům znalostí, know-how a dalších faktorů a lepší přípravě odborníků se tak muže výrazně zlepšit konkurenceschopnost moldavského zemědělství na evropském trhu. V Moldavské republice proběhla řada projektů zabývajících se zlepšením vzdělávání ve státě. Z tohoto důvodu se tato práce zabývá analýzou zlepšení kvality vzdělávacího procesu na Moldavské státní agrární univerzitě. Výzkum práce byl zaměřen na pedagogy Moldavské státní zemědělské univerzity, kteří absolvovali české kvalifikační kurzy pedagogické přípravy.
Výsledky dokazují, že české kurzy postrádali pobyty pedagogů přímo na českých zemědělských univerzitách a dalších zemědělských institucích a bylo nedostačujícím více praktických lekcí nežli teoretických. Přesto dotazovaní považují kvalifikační kurzy českých odborníků v rámci realizovaných projektů za velice přínosné a efektivní a respondenti by měli nadále zájem o realizaci dalších podobných kurzů na univerzitě.
Moldova is considered the poorest country in the European continent. The most important sector of the national economy in Moldova is still agricultural sector. 75 % of the population of Moldova live in rural areas and their livelihood depends on agriculture. Yet, agriculture in Moldova is the least developed among European countries and it faces major problems. Because of these reasons, with the entrance of Romania into the European Union, Moldova became a neighboring countrz and EU countries get more interested in international cooperation with Moldova.
Through developing the quality of higher agricultural education in Moldova the improvement of unfavorable situation of Moldavian agriculture could be reached. Thanks to transfers of knowledge, know-how and better preparation of agricultural experts can be significantly improved the competitiveness of country's agriculture within european market. In Republic of Moldova were held projects dealing with development of education. This work analyze the improvement of the quality of the educational process at State Agrarian University in Chisinau. The research of thesis was aimed to teachers of university, who passed courses of pedagogical qualification.
The results show that Czech courses lacked direct stays in the Czech agricultural universities and other agricultural institutions and more practical lessons rather than theoretical were needed. Neverthless, profesors consider Czech courses of pedagogical qualification in the framework of implemented Czech projects as very beneficial and effective and their realiazation should continue at SAUM.
Keywords:
Moldavská republika; Moldavská státní agrární univerzita; rozvojové projekty; vzdělávací systém; zemědělství