Original title:
Možnosti elektronického nakupování
Translated title:
Possibilities of electronic commerce
Authors:
Burešová, Tereza ; Šálková, Daniela (advisor) ; Navrátilová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na preference a chování spotřebitelů při nakupování na internetu. Práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretická východiska a vlastní práce. Teoretická část pojednává o základních pojmech vztahujících se k dané problematice. Dále také shrnuje možnosti plateb, bezpečnosti či podvody na internetu. Závěr je věnován právní úpravě elektronického obchodu v České republice.
Druhá část práce je založena na dotazníkovém šetření, které se věnuje poznání chování a preferencí spotřebitelů při nakupování na internetu. Nejdříve byly navrhnuty předpoklady k dané problematice, které následně na základě získaných dat z dotazníků byly zamítnuty nebo potvrzeny. V závěru jsou navržena doporučení pro vlastníky e-shopů na zlepšení důvěry spotřebitelů a také vymezení problémů při nakupování na internetu.
The bachelor thesis is focused on the preferences and behavior of consumers when they shop on the internet. The thesis consists of two parts, the first part is the theory and the second part is my own research. The theoretical part contains basic terms related to the problem. It summarizes also options of payment, security or internet frauds. The very last part deals with the legal regulations of electronic commerce in the Czech Republic.
The second part is based on my questionnaire survey which is focused on understanding the behavior and preferences of consumers when they shop on the internet. I made the assumptions which were approved or disapproved by the survey results. My suggestions and recommendations for e-shop owners, how to improve consumers confidence, and definition of problems with online shopping are given at the end.
Keywords:
elektronické nakupování; internetový obchod; možnosti plateb; reklamace; spotřebitel