Original title:
Maloobchodní prodej se zaměřením na význam nákupních center
Translated title:
Retail sales with a focus on the importance of shopping centers
Authors:
Eichler, Michal ; Hes, Aleš (advisor) ; Petr, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje vyhodnocení postavení nákupních center v maloobchodním prodeji v České republice, prostřednictvím provedených analýz. Pro identifikaci silných a slabých stránek vybraných nákupních center, a pro identifikaci příležitostí a hrozeb byla provedena SWOT analýza. Dále byly propočítány vybrané finanční ukazatele u nákupních center a tyto údaje byly porovnány. Na základě těchto údajů byl vyhodnocen možný vliv účinnosti zákona o obchodních korporacích. V další části byly na základě finančních ukazatelů porovnány dva maloobchodní formáty zaměřující se na prodej potravin. První formát představuje hypermarkety umístěné v nákupních centrech a druhý prodejny menšího maloobchodního formátu umístěné mimo nákupní centra. Poslední částí této práce je dotazníkové šetření zaměřené na spotřební chování respondentů při nákupu potravin a jejich preference při výběru maloobchodního formátu.This diploma thesis is devoted to the evaluation of the meaning and role of shopping centers in retail sales in the Czech Republic, using analysis performed. The SWOT analysis was carried out in order to identify strengths and weaknesses of selected shopping centers and to define their opportunities and threats. Further, some of financial indicators of given studied shopping centers were calculated and the resulting data were compared to each other in the monitored time period. On the basis of these results, it was evaluated a possible impact of the effectiveness of the law of corporations to shopping centers. In the next part, two retail format focused on food sale were compared based on financial indicators. The first format is represented by hypermarkets located in shopping centers and the second one by smaller retail units. The last section describes evaluation of questionnaire focused on consumer behavior of customers during food purchase and their preferences in choice a retail format.
Keywords:
Maloobchod; nákupní centrum; prodej potravin; spotřebitel; trh