Original title:
Jak kultura ovlivňuje obchod - případová studie čínské kultury
Translated title:
How culture affects business - case study of Chinese culture
Authors:
Bajerová, Karolína ; Maitah, Mansoor (advisor) ; Malec, Karel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce rozebírá jednotlivé kulturní faktory, které ovlivňují obchodní styky. Cílem je analyzovat kulturní rozdíly a poukázat na důležitost kultury při obchodování. Teoretická část se zaměřuje na všeobecné pojetí kultury, popis rozdílných kultur, zvyků a elementů. V závěru literární rešerše je část věnována analýze pěti dimenzí kultur podle dánského sociálního psychologa Geerta Hofstedeho. V praktické části práce jsou na základě případové studie Číny přiblížena specifika čínské kultury, její vliv na sféru obchodu a jednání mezi obchodními partnery z Číny a evropských zemí. Shromážděním a studiem literatury na dané téma vyšel závěr, že čínská kultura hraje významnou roli při obchodování v Číně a ovlivňuje obchodní styk s čínskými partnery.The objective of this thesis is analysis of cultural factors which affect and also influence trade relations. Cultural differences and importance of culture itself in business is in the forefront of the study. Theoretical part focuses on broad concept of culture and its perception. Moreover, description of different cultures, habits and their associated elements are discussed as being relevant for the purpose of the study. Danish sociologist Geert Hofstede made significant contribution in the field and his five dimensions of culture are considered in following part. Talking about the practical part of this paper, extensive interest is focused on case studies from China; the cultural specific about Chinese culture and their influence within business sphere and negotiation among China and European countries. To conclude, in regards based on literature research, Chinese culture plays a principal role in Chinese business and it affects the business negotiation with Chinese partners.
Keywords:
komunikace; kultura; obchod; podnikání; Čína