Original title:
Problematika měření spotřeby paliva a vliv pomocných pohonů na její velikost v autobusech hromadné dopravy
Authors:
Štěrba, Pavel Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná disertační práce se zabývá měřením spotřeby paliva autobusů. Popisuje různé jízdní cykly, aplikované korekce, sestavení jízdních tolerancí a interpretací výsledků. Zvláštní pozornost je věnována testům UITP-SORT. Experimentální část práce rozebírá použitelnost měření, zejména dopravní zpoždění signálu, aplikuje přídavné korekce na povětrnostní podmínky a srovnává výsledky získané spotřeboměrem s hodnotami z palubních sběrnic CAN. Zvláštní kapitola je věnována vlivu běhu pomocných spotřebičů jako jsou servořízení, vzduchový kompresor, klimatizace, větrání, chlazení a zatížení elektrické soustavy vozidla na spotřebu paliva. Nakonec je hodnocen styl jízdy různých řidičů a srovnáván s řízením vozidla pomocí autopilota.This submitted dissertation work deals with fuel consumption measurements at buses. It describes variety of driving cycles, basic calculative corrections, setting-up driving tolerances and application range. Special focus is paid to agreement of UITP-SORT procedures. The experimental part of dissertation work explains credibility of measurements, especially concerns traffic delay at measurement and describes additional corrections under different weather conditions. We compared results from fuel measurement device with readings from CAN messages, provided by engine control unit. Specific part is devoted to measuring influence of different auxiliary devices, like air compressor, servo steering, air condition, ventilation or cooling fan and influence of electrical load at vehicle systems. There is also is discussed an influence of driving style of specific drivers and autopilot.
Keywords:
autobusy; spotřeba paliva