Original title:
Marketingová komunikace v soudobé praxi tuzemských muzeí umění.
Translated title:
Marketing Communications in Today´s Practice of Art Museums in the Czech Republic
Authors:
Drozdová, Alexandra ; Janištinová, Anna (advisor) ; Černá, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je celistvě popsat problematiku marketingové komunikace tuzemských muzeí umění na základě analýzy vybraných krajských galerií. V teoretické části téma zasazuje do historických a metodologických rámců. Stručně načrtává vývoj moderních galerií ve světě i v tuzemsku se zvláštním důrazem na vznik sítě regionálních galerií ve 2. půli 20. století. Identifikuje základní prvky marketingového mixu pro muzea umění, dále ilustruje možnosti užití elementů integrované marketingové komunikace v galerijním prostředí, v jeho kontextu se věnuje také pojmům branding a fundraising. Ve výzkumné části textu je zahrnuto 10 regionálních galerií, jež jsou představeny s akcentem na rozbor jimi používaných prostředků marketingové komunikace. Data byla získána na základě dotazníkového šetření mezi zástupci galerií. Práce se věnuje také vizuálnímu stylu jednotlivých galerií a analýze mediálního monitoringu pro každou z nich. Lze říci, že marketingová komunikace je v praxi tuzemských galerií ukotvena, jejímu většímu rozvoji brání zejména nedostatek financí.The aim of this thesis is to describe thoroughly the way Czech museums of art are using the principles of marketing communications nowadays. Theoretical part of the thesis presents brief history of modern museums worldwide as well as in the Czech Republic (with special stress on the network of regional galleries being founded in the second half of the 20th century. It also presents bases of museum marketing and the elements of integrated marketing concept applied on galleries. Terms of branding and fundraising are mentioned as well. The research part of the thesis contains the results of questionnaire survey among 10 representatives of Czech regional galleries. Each of the included museums of art is introduced with emphasis on their ways of using marketing communications principles. Their visual identities are also described and media monitoring analysis is added to all of them. We can say that the principles of marketing communications are anchored among Czech galleries; however they struggle with the lack of finance needed to concentrate more on such activities.
Keywords:
Art Marketing; Czech Republic; Marketing Communications; Museum of Art; Regional Gallery; art marketing; krajská galerie; Marketingová komunikace; muzeum umění; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/51155