Název:
Má výše vynaložených prostředků na předvolební kampaň vliv na výsledek voleb?
Překlad názvu:
Does campaign spending have any impact on election outcome ?
Autoři:
Dušek, Ondřej ; Hronza, Martin (vedoucí práce) ; Kovanda, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci je analyzován vliv prostředků investovaných do volebních kampaní politických stran na výsledek voleb. Jsou použita data z Parlamentní knihovny Poslanecké sněmovny České republiky, výročních zpráv politických stran a Českého statistického úřadu. Pro prvotní odhad je zvolena metoda nejmenších čtverců (OLS), následně je rovnice modelu upravena pomocí instrumentálních proměných z důvodu ošetření endogenity. Poté je model znovu odhadnut dvoustupňovou metodou nejmenších čtverců (2SLS). Všechny proměnné vysvětlující modelu jsou po úpravě modelu korelované a nevýznamné, přestože model jako celek má smysl. Nakonec se v této práci nepodařilo změřit předpokládaný pozitivní vliv volebních výdajů na volební výsledek. Tento "nevýsledek" poukazuje na důležitost rozsáhlejšího datasetu, který by umožnil alternativní přístup eliminující silnou multikolinearitu v modelu.This Thesis analyzes the impact of campaign spending of political parties on election outcome. The Thesis uses data from the Parliamentary library of the Chamber of Deputies of the Czech republic, annual reports of political parties and from the Czech Statistical Office. For the first estimation, a method of Ordinary Least Square is used, consequently the equation of the model is edited using instrumental variables, in order to eliminate endogeneity. A new regression is estimated using Two-Stage Least Squares method. After the editing, all the explanatory variables are corelated and insignificant, although, the model itself works. In the end, this work did not succeed in measuring a predicted positive impact of campaign spending on election outcome. This "non-result result" shows the importance of an extensive dataset, which would allow an alternative approach to modelling and eliminating strong multicollinearity in the model.
Klíčová slova:
multikolinearita; volební výdaje; volební výsledek; campaign spending; election outcome; multicollinearity
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/39915