Original title:
Ceny benzínu a automobilový trh
Authors:
Zapletal, Zdeněk Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce je ověřit hypotézu, že s rostoucí cenou benzínu klesají objemy prodaných aut. K ověření tohoto vlivu práce využívá metodu nejmenších čtverců, dále používá měsíční data pro automobilový trh Spojených tátů americ-kých za období 2000 -- 2010. Vliv ceny benzínu je zkoumán na automobily obecně, na kategorie automobilů podle velikosti a na kategorie importu a exportu. Výsled-ky práce nasvědčují existenci negativního vlivu, kdy zvýšení ceny benzínu snižuje objem prodeje, jen u kategorií zahrnujících osobní automobily. U exportu a importu kanadských či mexických aut je zjištěn pozitivní vliv.The main aim of this thesis is to verify the hypothesis whether the effect of raising gasoline price results in the decreasing volume of automobile sales. The ordinary least squares method is used in the research. The thesis uses monthly data for The United States of America for the period 2000 -- 2010. The data about vehicles are disaggregated into categories by size and also by their import and export. The chapter with results shows that gasoline price has a negative effect on categories with cars and a positive effect on the export and the Mexican and Canadian import.
Keywords:
automobilový trh; cena benzínu; kategorie vozidel; kointegrace; metoda nejmenších čtverců; regrese časových řad