Original title:
Německá důchodová reforma z roku 2001
Authors:
HEIDU, Rudolf F. Document type: Papers Conference/Event: Vědecký seminář pro doktorandy VŠFS, Praha (CZ), 2013
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve Spolkové republice převažuje názor, že v důsledku demografického vývoje je potřeba částečná substituce zákonného průběžného důchodového pojištění soukromými důchodovými fondy se statní subvencí. Současný stav je ovlivněn reformou z roku 1972, která učinila německé důchodové pojištění globálně nejdražším. Přitom poměr výše sociálních odvodů a hrubé mzdy dosáhl v roce 2003 19.5 % a koncem osmdesátých let byla vypracovaná prognóza vývoje odvodů až 40 % hrubého příjmu přistárnutí společnosti a stejném náhradovém poměru. Článek se snaží popsat skutečnost, kdy indikace finančních deficitů v důsledku demografických změn je nadhodnocená, a dále popsat problémy soukromé správy fondů Riesterova důchodu. Důchodová reforma z roku 2001 bude popsána z pohledu ryze ekonomického jako nevyhovující. Závěr odpoví na otázku, jak dalece participují na třetím pilíři pojištěnci s nižšími příjmy, aby mohl tento pilíř pokrýt pokles důchodových dávek z pilíře prvního a sloužit tím jako důležitý prvek prevence chudoby ve stáří právě u této cílové skupiny.In the Federal Republic of Germany, the prevailing opinion is that due to the demographic development the pay as you go system needs partial substitution by private pension funds with state subsidies. The retirement behavior virble in current data is mainly influencend by the 1972 reform which made the German pension system the most generous in the Word The German social security contribution rate, in 2003 at 19.5 % of gross income, was projected at the end of the 1980s to exceed 40 percent of gross income at the peak of population ageing if the accustomed replacement rates and the indication of pensions to gross income were maintained. The article describes the situation when indications of financial deficits due to demographic changes are overestimated and describes the problems of private management of suplementary funded private pension funds as a component of Riester reform. Conclusion answers the question of how far do lower income persons participate in the third pillar and what the expected financial results of their participation achieves in order to meet this first pillar pension deficite as an important element in preventing poverty in old age.
Keywords:
Founded financed; Generation treaty; PAYG; Riester pension; Fondové financování; Generační smlouva; Průběžné financování; Riesterův důchod Citation: HEIDU, Rudolf F. Německá důchodová reforma z roku 2001. In Vědecký seminář pro doktorandy VŠFS. 2013.
Rights: This work is protected under the Copyright Act No. 121/2000 Coll.