Original title:
Integrace sluchově postiženého žáka na střední škole
Authors:
Měsíčková, Kristýna Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je integrace sluchově postiženého žáka na střední škole. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá problematikou vztahující se k integraci žáků se sluchovým postižením. Konkrétně je v ní popsán pojem integrace, také její formy, modely, stupně a faktory, které ji ovlivňují. Dále je pozornost věnována klasifikaci sluchového postižení, komunikaci, vzdělávání osob se sluchovým postižením a školní třídě, zejména diagnostickým metodám. Metodou teoretické části je studium odborné literatury, tvorba výpisků a jejich analýza, syntéza a komparace. Cílem praktické části je zjištění a popsání integrace sluchově postiženého žáka ve školní třídě vybrané střední školy. Pro sběr dat je použit sociometrický dotazník, sociometrický ratingový dotazník, technika Strom pocitů, řízený rozhovor s třídní učitelkou. Získaná data jsou vyhodnocena. Z výsledku bakalářské práce jsou formulována doporučení pro pedagogy vztahující se k integraci žáků se sluchovým postižením.The theme of the thesis is the integration of hearing-impaired student at high school. The thesis is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with issues related to the integration of students with hearing impairments. Specifically, it describes the concept of integration, also its forms, models, degrees and factors affecting it. Attention is paid to the classification of hearing impairment, communication, training of persons with hearing disabilities and classroom, especially diagnostic methods. Methods of theoretical part are study of literature, creation of extracts and their analysis, synthesis and comparison. The practical part is finding and describing the integration of hearing-impaired student to selected high school. For data collecting is used sociometric questionnaire, rating sociometric questionnaire, Tree of feelings, interview with the class teacher. And then the data are evaluated. The results are formulated as the recommendations for teachers related to the integration of students with hearing impairments.
Keywords:
diagnostické metody školní třídy; inkluze; integrace; sluchové postižení; sociometrie; řízení rozhovor; školní třída