Název:
Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práci
Překlad názvu:
Turning nonsense poetry into a performance
Autoři:
Šteidlová, Kateřina ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; MACHKOVÁ, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby.
Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou.
V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.This bachelor thesis describes the process of staging a performance with two adolescent girls who attend drama classes at art school. Nonsense poetry became the subject of our interest. Both girls had worked on interpretation of this type of poetry in their recitation classes. However, creating a poetic production was new experience and an opportunity to explore staging possibilities.
I drew on their skills and experience gained in previous drama studies as well as their knowledge of other fields of art. Thus, in the performance, we made the best of the ability to work with hyperbole, use physical expression, and evoke the atmosphere by sound and music.
In respective chapters of the thesis, the students I worked with are introduced both in terms of their experience with drama studies and in terms of developmental psychology. Moreover, I analyze our subject, explain the dramaturgical and directorial concept and describe our work on developing outlined situations. Furthermore, changes in initial concept and their causes are detailed. Finally, I take performance re-runs into consideration and examine their effect on the final version of the production.
Klíčová slova:
divadlo poezie; poezie nonsensu
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8233