Název:
Programovací jazyk Objective C a účelnost jeho zařazení do výuky
Překlad názvu:
Objective-C programming language and suitability of language inclusion in education
Autoři:
Demčák, Marek ; Pecinovský, Rudolf (vedoucí práce) ; Pavlíčková, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá popisem programovacího jazyka Objective-C, který je primárním programovacím jazykem pro operační systém Mac OS X, a posouzením účelnosti jeho zařazení do výuky. Cílem první části je poskytnout čtenáři základní výklad syntaxe jazyka tak, aby byl schopen porozumět napsanému programovému kódu a zjistit, zda by jej programování v tomto jazyku bavilo. Práce si neklade za cíl naučit čtenáře v jazyku Objective-C vytvářet vlastní aplikace, a to zejména kvůli velmi omezenému popisu knihoven tříd (Cocoa, Cocoa Touch), jejichž znalost je pro vytváření aplikací nezbytná. Všem zájemcům o programování v Objective-C však poskytne vhodný "odrazový můstek" a odkáže je na další související zdroje. Ve druhé části je jazyk postupně posuzován na základě 10 zvolených kritérií, které mají vliv na účelnost zařazení jazyka do výuky. Cílem této části práce je poskytnou čtenáři dostatek argumentů pro rozhodnutí, zda má smysl pořádat výukový kurz Objective-C či nikoli. Součástí práce je např. základní srovnání jazyku Objective-C s ostatními jazyky (zejména Java a C#), posouzení souladu jazyka s principy objektově orientovaného programování, recenze vývojového prostředí Xcode, analýza poptávky po programátorech Objective-C v České republice a analýza zájmu studentů VŠE o kurz Objective-C. V závěru práce jsou shrnuty nejpodstatnější vlastnosti jazyka, jeho největší přínosy a nedostatky. Uveden je též profil "typického" programátora v Objective-C, který je sestaven na základě vyhodnocení kritérií ve druhé části práce.This thesis describes a programming language Objective-C, which is the primary programming language for Mac OS X, and assesses the suitability of language inclusion in education. The aim of the first part is to provide the reader with a basic explanation of the language syntax so as to be able to understand what is written for code. After reading this thesis, the reader should have enough information to decide whether he would enjoy programming in Objective-C or not. Thesis does not aim to teach the reader in Objective-C language to create custom applications, mainly due to very limited description of the class libraries (Cocoa, Cocoa Touch), whose knowledge is essential for building real applications. However, this thesis should be a good starting point for all people interested in Objective-C and should refer them to appropriate literature. In the second part, I assess the suitability of language inclusion in education from 10 points of view (criteria). The aim of this part is to provide enough arguments for a decision, whether it is the good idea to provide tuition of Objective-C language or not. Some of the points of view are: basic confrontation of Objective-C with other programming languages (mainly Java and C#), assessing compliance of Objective-C language with the principles of object-oriented programming, review of Xcode IDE, analysis of demand for Objective-C programmers in the Czech Republic and analysis of students' interest in learning Objective-C by online (only students at University of Economics, Prague). The conclusion summarizes the most important properties of the language, its greatest benefits and drawbacks. I have also described the profile of a "typical" programmer in Objective-C, based on evaluated criteria.
Klíčová slova:
Cocoa; Mac OS X; Objective-C; programovací jazyk; Xcode; Cocoa; Mac OS X; Objective-C; programming language; Xcode
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/21488