Název:
Vstup nové firmy do monopolního prostředí
Překlad názvu:
The ability of new firms to enter the monopolistic enviroment
Autoři:
Diblík, Petr ; Ježek, Tomáš (vedoucí práce) ; Dočkal, Dalibor (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se věnuje problematice monopolů a schopnosti nových subjektů vstupovat na trh. Pro hlubší pochopení této oblasti jsou nejprve uvedeny odlišné pohledy na monopol v dějinách ekonomického myšlení. V souvislosti s možností nových firem se na trhu prosadit je následně analyzován vznik a současná praxe antimonopolního zákonodárství. Zpochyb-něny jsou některé argumenty protežující ochranářskou politiku. Na konkrétních příkladech je ukázáno, že začínajícímu subjektu více než privilegia ze strany státu pomůže zajištění volného přístupu do odvětví. Stát má být zárukou vynutitelnosti práva a dohlížet na dodr-žování obecně závazných pravidel. Závěrem je také ukázán rozdíl mezi monopolem vznik-lým přirozenou cestou v důsledku výjimečnosti, které si zákazníci cení a monopolem, který se těší svému postavení díky vládní pomoci. Nová firma, jako nepřetržitý potenciální kon-kurent, je pro dominantní subjekt kvalitní zpětnou vazbou a hnacím motorem ke zvyšování efektivity. I zde se ukazuje volná hospodářská soutěž jako velice účinný nástroj rozvoje podnikání, ze kterého ve výsledku nejvíce těží konečný spotřebitel.The present thesis deals with topic of monopolies and ability of new entities to enter mar-kets where such monopoly is present. For a deeper understanding of this field various views on monopolies in history of economic thinking are mentioned in introduction. In connection with possibility of new companies establishing themselves on the market there is analyzed creation and current practice of anti-monopoly legislation. In this part, certain arguments favoring protectionist policies are impugned. On particular examples it is dem-onstrated that more than privileges from the part of the state it is ensuring of free access to a given field which helps to a starting company. The state should be a guarantor of law enforcement and oversee observation of generally binging rules. In the conclusion of the work a difference is also shown between a situation where a monopoly originates in a natu-ral way as a result of exceptionality, which the clients positively value and a monopoly which exists due to support by state. A new company, as a continuous potential competitor, presents a good-quality feedback for a dominant entity and a driving engine for enhancing its efficiency. A free economic competition is shown also here as an effective tool for de-velopment of business, and it is the consumer who derives major benefits from such situa-tion.
Klíčová slova:
konkurence; monopol; nová firma; spotřebitel; státní zásah; consumer; monopoly; new firm; protection; state intervention
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/21113