Název:
Systémy terciárního vzdělávání v zemích Evropské unie se zřetelem na jejich financování
Překlad názvu:
Tertiary Educational Systems in the Eurepean Union
Autoři:
Chaloupková, Šárka ; Fischer, Jakub (vedoucí práce) ; Finardi, Savina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá srovnáním 27 evropských vzdělávacích systémů. Téma práce pokrývá všechny hlavní aspekty financování vzdělávacího systému vysokoškolského vzdělávání a zjišťuje vliv vzdělávací politiky na úroveň vzdělanosti daného státu. V teoretickém úvodu je představen vzdělávací systém v České republice, jeho fungování a politika financování studia. Následující část práce zachycuje klíčové prvky terciárního vzdělávání v ostatních státech Evropské unie. Zaměřuje se na hlavní politické cíle veřejného financování, různé formy mechanismů financování, finanční autonomii a kontrolu, míru do jaké vzdělávání poskytováno zdarma, soukromé příspěvky, systém grantů, stipendií, úvěrů a další finanční a sociální podpory studentů a jejich rodin. Jsou popsány jejich společné rysy a specifika jednotlivých států. Práce se věnuje rovněž odlišnému přístupu k financování terciárního vzdělávání v obdobích hospodářského růstu a recese. Poslední část práce je věnována vytvoření shluků zemí na základě zjištěných údajů a dalších ukazatelů terciárního vzdělávání a sestavení pořadí zemí Evropské unie podle úrovně vzdělanosti.The thesis deals with the comparison of the 27 European educational systems. The topic covers all main aspects of education funding system at higher education level and defines the impact of funding policy on educational standard. The following part of the thesis aims at key issues of tertiary education in other countries of the European Union. The topic focuses on the main policy goals of public funding, different forms of funding mechanisms, financial autonomy and control, the extent to which access to educational institutions is free, private contributions, the system of grants, scholarships, loans and other financial and social support for learners and their families. It is described their common features and their specifics. The thesis deals with the different approach of funding higher education in time of economic growth and recession. The last part of this thesis is devoted to grouping of states based on the defined information and other data of tertiary education and to determining the sequence of the states of the European Union by the standard of education.
Klíčová slova:
Evropská unie; mezinárodní srovnání; shluková analýza; terciární vzdělávací systémy; úroveň vzdělanosti; cluster analysis; educational standard; European Union; international comparisons; tertiary educational systems
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/38499