Název:
Strategické trhy pro české exportéry: země MERCOSUR, Mexico
Překlad názvu:
Strategic markets for czech exporters: MERCOSUR countries, Mexico
Autoři:
Novák, Patrik ; Plchová, Božena (vedoucí práce) ; Nigrinová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem práce jsou vybrané trhy v Latinské Americe, jedná se o Mexiko a země ekonomické integrace MERCOSUR, Brazílii, Argentinu, Venezuelu, Paraguay a Uruguay.Dále zahraniční obchod a ekonomické vztahy mezi tímto teritoriem a EU respektive ČR. Státní podpora exportních aktivit. Cílem práce je vybrané trhy chraktrizovat, analyzovat jejich postavení v regionu a vůči EU, klasifikovat obchodní vztahy mezi nimi a EU/ČR, identifikovat perspektivní exportní obory a vyjmenovat výhody/služby pro české exportéry v rámci státní podpory exportu. K dosažení těchto cílů je v práci použita řada statistik, zejména demografická struktura, struktura HDP, vývoj obchodní bilance, komoditní struktura exportu aj. Výsledky analýzy ukázali, že možnost přístupu českých exportérů na trh Mexika a na trhy MERCOSUR se značně liší. Perspektivní exportní komodity jsou dopravní prostředy, stroje pro průmysl, průmyslové výrobky. Možnosti využítí státní podpory exportu se odvíjejí od konkrétní země. Mexiko a MERCOSUR nejsou pro ČR hodnotově významným exportním parnerem, nesou však značný potenciál.The subject of this thesis are countries in Latin America, specifically Mexico and the member states of the economic integration MERCOSUR, Brazil, Argentina, Venezuela, Paraguay and Uruguay, their foreign trade and economic relations with EU, Czech Republic respectively and the state support for exporters. The goal is to characterize the selected countries and their standings within the region and towards EU/CZ, to classify their trade relations and identify perspective export-oriented branches and to enumerate services and advantages for Czech exporters through state export support. To achieve these objectives many statistics have been used, in particular: demographic structure, GDP structure, history of the balance of trade, product grouping of exports a.o. Analysis showed that the degree of difficulty for Czech exporters to penetrate the markets of Mexico and MERCOSUR member states differs greatly. Perspective export commodities are transport vehicles, processing machinery and manufactures. The possibility to use services of the state export support is specific to each country. Mexico and MERCOSUR, based on the total value of mutual trade, are not the most significant trade partners of the Czech Republic, they, however, hold considerable potential.
Klíčová slova:
MERCOSUR; Mexiko; Podpora exportu; Strategické trhy; Zahraniční obchod; Export support; Foreign trade; MERCOSUR; Mexico; Strategic markets
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30539