Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 526 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni ZŠ
PIPKOVÁ, Edita
Předmětem bakalářské práce jsou klady a zápory integrace žáka s mentálním postižením na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zjistit podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků v hlavním vzdělávacím proudu a v základní škole praktické. V teoretické části se zabývám mentální retardací, její etiologií a klasifikací se zaměřením na lehkou a středně těžkou mentální retardaci. Dále se věnuji systému edukace a podrobněji základnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu zjišťuji podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků u tří integrovaných žáků s mentálním postižením na základních školách v Českobudějovickém kraji a na Základní škole praktické v Českých Budějovicích a v Třeboni. Sběr dat byl realizován prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s třídními učiteli a asistenty pedagoga v základních školách a v základních školách praktických a pozorováním, které bylo zvoleno za doplňující techniku. Výsledky výzkumu ukazují, že integrovaným žákům jsou poskytnuty takové speciálně pedagogické podpůrné prostředky, které jsou potřeba pro jejich úspěšnou integraci a úspěšné vzdělávání. Podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků jsou individuální podle stupně jejich postižení. Oproti tomu podoby speciálně pedagogických podpůrných prostředků na základních školách praktických se téměř shodují. Speciálně pedagogické podpůrné prostředky jsou v těchto školách pilíři úspěšného vzdělávání žáků s mentální retardací.

Manipulace s osobami s mentální retardací během mimořádných událostí
SKŘIČEK, Jakub
V nejrůznějších oblastech života je osobám s mentální retardací věnována zvýšená pozornost a nadstandartní péče, jejíž plnění vyplývá ze samotné podstaty tohoto postižení. Oblast ochrany obyvatelstva se zaměřením na přítomnost této specifické skupiny osob na místě zásahu u mimořádné události by neměla být výjimkou. Pracovníci složek, které jsou součástí integrovaného záchranného systému, by měli být připraveni na přítomnost osob s mentální retardací v situacích, které nastávají při mimořádných událostech. Vzhledem k vysokému počtu osob s mentální retardací na území České republiky, který překračuje hranici 3 % populace, je na místě věnovat se problematice zásahu u mimořádných událostí s přítomností osob s tímto specifickým postižením. Tato diplomová práce zpracovává téma manipulace s osobami s mentální retardací během mimořádných událostí, jelikož tato problematika není doposud nikde podrobněji popsána takovým způsobem, aby připravila budoucí i stávající pracovníky složek integrovaného záchranného systému na situace, během kterých sehrává jejich připravenost značnou roli a každé zaváhání může mít vážné následky. Neznalost postupů a mechanizmů manipulace s osobami, které trpí mentální retardací, snižuje schopnost zasahujících pracovníků zvládnout danou situaci a schopnost předvídat a předcházet komplikacím, které mohou směřovat k ohrožení zdraví, života a majetku nejen osob s tímto postižením, ale také všech dalších zúčastněných. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do tří kapitol, které se zabývají tématy, která slouží jako teoretický podklad pro zpracování praktické části, jm. integrovaný záchranný systém, mimořádné události a mentální retardace. Kapitola zaměřená na integrovaný záchranný systém popisuje základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému a jeho koordinaci na taktické, operační a strategické úrovni. Následující kapitola pak zachycuje mimořádné události, jejich rozdělení, doporučené chování osob v případě vzniku mimořádné události a obecné zásady pro případ ohrožení vlivem mimořádné události. Třetí a zároveň závěrečná kapitola teoretické části se zabývá mentální retardací a poskytuje vhled do této problematiky se zaměřením na typy mentální retardace a podrobnější diagnostický popis lehké, středně těžké, těžké a hluboké mentální retardace, nejčastější příčiny vzniku mentální retardace, osobní rizikové faktory osob postižených mentální retardací, problémové chování u lidí s mentální retardací a jejich psychické poruchy včetně popisu vhodného způsobu manipulace s osobami s mentální retardací. Praktická část diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumu, který probíhal metodou hloubkových strukturovaných rozhovorů s odbornými pracovníky zařízení, které poskytuje ambulantní sociální služby včetně denního pobytu osob s mentální retardací. V rámci následující kapitoly došlo k reflektování a komentování získaných dat, z nichž byla v rámci závěru formulována výsledná doporučení. Cílem diplomové práce bylo vytvoření obecných doporučení pro manipulaci s osobami s mentální retardací během mimořádných událostí na základě vyhodnocení vědomostí o zacházení s lidmi s mentální retardací u odborně způsobilých pracovníků, kteří jsou v pravidelném kontaktu s touto specifickou skupinou osob. Tato doporučení by měla poskytnout oporu pracovníkům složek integrovaného záchranného systému při zásazích s přítomností osob s mentální retardací. Výsledná doporučení jsou obsažena v poslední závěrečné kapitole diplomové práce. Jedná se celkem o 25 doporučení pro manipulaci s osobami s mentální retardací během mimořádných událostí.

Compensation of Polarization Effect of Cube-Corner Reflectors
Pokorný, Pavel
Cube-corner retro-reflectors suffer from an unbereable influence on polarization of the incoming light. To conserve the polarization state upon reflection, the phase difference between both polarization components due to the total reflection must be compensated. If no loss of energy or additional correcting retardation elements are desirable, non-absorbing interference multilayers deposited on each face of the cube-corner can cancel the unwanted polarization effects. It is shown that this method can be used in two-color interferometry to compensate phase difference at both wavelengths simultaneously. Spectral dependence and sensitivity to the change in the angle of incidence and to the production deviations are discussed.

Rozdíly ve využítí tělesné výchovy a sportu u dětí s různým stupněm mentálního postižení / v základní a střední škole Pomněnka o.p.s./.
Jancyková, Kamila ; Strnad, Pavel (vedoucí práce) ; Flemrová, Miroslava (oponent)
Název práce: Rozdíly ve využití tělesné výchovy a sportu u dětí s růmým stupněm mentálního postižení /v základní a střední škole Pomněnka o.p.s./. Title of the diploma thesis: Differences in application of physical exercise and sports at children at different stages ofmental handicap /at the primary school and secundary school Pomněnka o.p.s./. Cíle práce: Cílem diplomové práce je zjistit, jak se liší obsah tělesné výchovy a využití sportů u žáků s růmým stupněm mentálního postižení na základní a střední škole Pomněnka o.p.s. Práce je zaměřena kromě školní tělesné výchovy také na mimoškolní aktivity. Metoda: Průzkum byl proveden ve všech třídách základní a speciální školy Pomněnka o.p.s. Základní metodou bylo dotazníkové šetření. První část je určena pro rodiče a slouží ke zmapovárú přístupu a zájmu respondentů o tělesné aktivity jejich dětí. Druhá část se dotazuje třídních učitelů mentálně postižených dětí a je zaměřena na zjišťovárú rozdílů v obsahu hodin tělesné výchovy jednotlivých tříd. Výsledky: Výsledky první části dotazníkového šetření nám ukázaly, že u lehké a středně těžké formy mentální retardace je rozdíl v přístupu rodičů k tělesným aktivitám dětí minimální, děti se nejen účastní rekondičních pobytů a sportovních kroužků v rámci školy, ale často také provozují sport a pohybové aktivity...


Možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením; Teorie v zrcadle praxe domova sociálních služeb Slatiňany
Vačkářová, Zuzana ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Hradečná, Pavlína (oponent)
Tato práce uvádí do problematiky osob s mentálním postižením a možností jejich zaměstnávání v současné praxi. Teoretická část vychází z definice mentální retardace, její etiologie a klasifikace, obsahuje též popis právního zakotvení možností pracovního uplatnění osob s mentálním postižením, podtrhuje význam práce a zároveň pojednává o nutnosti motivace k práci jako takové. Praktická část je věnována popisu Domova sociálních služeb ve Slatiňanech, kde jsou tato teoretická východiska uplatňována v praxi. Tato část obsahuje nejen popis zmiňovaného zařízení v proměnách času a jejich priority v poskytování sociálních služeb, ale též popis různých forem zaměstnávání, rozhovor s vedoucí diagnosticko-metodického oddělení a příběhy konkrétních osob s mentálním postižením, které do zaměstnání docházejí. Tato část je doplněna přílohami s fotodokumentací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Možnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čech
FÉROVÁ, Lydie
Téma bakalářské práce zní: Možnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čech. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou mentálního postižení. Podrobněji se zabývám především lehkým mentálním postižením. Výzkum bakalářské práce se totiž zaměřuje na žáky s lehkým mentálním postižením. Dále se zabývám možnostmi koordinované podpory, která je poskytovaná těmto žákům. Soustředím se přitom především na pedagogicko-psychologickou podporu. V této oblasti jsou totiž tito žáci, vzhledem k specifikům lehkého mentálního postižení, nejpotřebnější. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem je zaměřit se na to, jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají a využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována. Kvalitativní výzkum je vhodný v případě úzkého zkoumaného souboru, kdy chceme získat hloubkový popis případu. Pro sběr dat jsou použity polostrukturované rozhovory. Polostrukturované rozhovory tvoří daný soubor otázek, který je ale možné rozšířit o doplňující otázky. Tazatel tak může pružně reagovat na různé situace v průběhu rozhovoru. Skrze doplňující otázky může tazatel získat další cenné informace související s tématem rozhovoru. Zkoumaný soubor tvoří čtyři žáci ZŠ praktické v Prachaticích, kteří zároveň navštěvují K-klub v Husinci. S žáky a s jejich rodinami se znám osobně právě z K-klubu, což je křesťanský volnočasový klub organizovaný křesťanským sdružením YMCA a Církví bratrskou v Husinci. Žáci jsou ve věku devíti až třinácti let. Pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Jednu skupinu respondentů tedy tvořili tito čtyři žáci a jejich rodiče. Rodiče jsem do zkoumaného souboru zařadila, aby dokreslili výpovědi žáků. Druhou skupinu respondentů tvořil vedoucí SPC ve Strakonicích a paní učitelka ZŠ praktické v Prachaticích. Obě skupiny respondentů byly velmi vstřícné a ochotně mi rozhovory poskytly. Rozhovory proběhly nejdříve s odborníky a následně s rodiči a dětmi. Skrze rozhovory jsem hledala odpovědi na výzkumné otázky, které vyplývají z cíle bakalářské práce. 1. Jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? 2. Jak žáci s lehkým mentálním postižením využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? Výsledky výzkumu jsou ovlivněny jistou specifičností zkoumaného souboru. Všichni žáci navštěvují stejnou školu a bydlí ve stejném městě. Všichni pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Tento fakt komplikuje generalizování výsledků na širší skupinu žáků s lehkým mentálním postižením. Na druhou stranu ale umožňuje hlubší náhled do problematiky právě v těchto souvislostech. Z rozhovorů vyplývá, že zásadní podpora je poskytována především ze strany školy. V pedagogicko-psychologické poradně proběhla první diagnostika. Někteří rodiče si vzpomínají, že jim pracovníci poradili, jak s dětmi doma dál pracovat. Některým dětem doporučili logopedickou péči. Po nástupu povinné školní docházky už s dětmi nepracují. Škola spolupracuje se speciálně pedagogickým centrem ve Strakonicích. Kontakt pracovníků s dětmi se ale omezil jen na pravidelná kontrolní vyšetření. Přímo ve škole je dětem poskytnuta logopedická péče. Škola také nabízí široký výběr zájmových kroužků. Paní učitelka zdůrazňuje individuální přístup a názornost při výuce. Usiluje o to, aby si žáci osvojili učivo, ale také správné vzorce chování. Z rozhovorů vyplývá, že děti vnímají podporu ze strany školy v podstatě pozitivně. Ve škole mají kamarády a se svou paní učitelkou vychází velmi dobře. V případě problémů mají ve škole někoho, u koho můžou hledat pomoc. Žáci využívají více možností podpory, ale zcela zásadní roli přitom hraje škola.

Dějiny vzdělávání v Hluboké nad Vltavou v letech 1897-1945 ve světle kronik
KRÁSOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá dějinami vzdělávání ve městě Hluboká nad Vltavou v letech 1897-1945 ve světle kronik. V úvodu práce jsou nastíněny dějiny města a dějiny vzdělávání Hluboké nad Vltavou. Vzhledem k obsáhlosti tohoto tématu je práce zaměřena pouze na dívčí obecnou školu v Hluboké nad Vltavou. Jednotlivé kapitoly jsou podrobně zaměřeny na život na dívčí obecné škole v předválečném, meziválečném a válečném období. Práce konkrétně popisuje učitelský sbor a řídící učitele, kteří v daném časovém období na škole působili. Dále se zabývá žákyněmi a jejich školní výukou v souvislosti s daným časovým úsekem. V práci jsou také uvedeny důležité události, které určitým způsobem zasáhly do chodu školy. Posledními aspekty, kterými se práce zabývá, jsou pravidelné, mimořádné školní akce, oslavy a události vyplývající z určité doby. Tato bakalářská práce je zpracována zejména na základě školních kronik a kronik města.

Muži a ženy v Chýnově v první polovině 19. století ve světle svatebních smluv
MÁSÍLKO, Martin
Předkládaná bakalářská práce se zabývá rozborem svatebních smluv v první polovině 19. století ve městysu Chýnově. První obsáhlejší část je věnována formální výstavbě tohoto právního dokument, rozboru z hlediska četnosti, sociální a migrační skladbě a závazkům. Druhá část se prostřednictvím historicko-antropologického přístupu zabývá životy mužů a žen, na kterých rekonstruuje každodennost a myšlenkový svět jedinců obývající místo velikostí spadající na pomezí mezi vesnici a město.

Automatické měřicí pracoviště U-I charakteristik solárních článků
Kaderka, Tomasz ; Křivík, Petr (oponent) ; Vaněk, Jiří (vedoucí práce)
Cílem teoretické části práce je nastínit možnosti přeměny sluneční energie, seznámit se s problematikou a historii fotovoltaiky a popsat fotovoltaickou přeměnu energie. Dále pak popsat princip měření VA charakteristik fotovoltaických článků. Tato problematika není tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát, protože fotovoltaický článek není lineární součástka, u kteréch je měření velice jednoduché. Analýzu VA charakteristiky fotovoltaických článků ovlivňuje více parametrů, jako např.: intenzita osvětlení, teplota, sériový a paralelní odpor, sklon zdroje záření a další. Praktická část práce se zabývá vytvořením pracoviště pro automatické měření VA charakteristik fotovoltaických článků v programovacím prostředí LabVIEW. Cílem je vytvoření funkčního programu, který automaticky změří VA charakteristiku nejen při osvětleném článku, ale i při zastíněném článku (režim diody). Program vypočítá výkon a důležité parametry, jako je proud nakrátko, napětí naprázdno, maximální výkon, proud a napětí při maximálním výkonu článku. Program umožňuje exportovat naměřené hodnoty do textového souboru. V poslední kapitole práce je provedeno kontrolní měření tří vzorků monokrystalického fotovoltaického článku na vytvořeném měřicím pracovišti. Měření je porovnáno s referenčním přístrojem Solar Cell tester.