|
Vliv Singapurské matematiky na matematickou self-efficacy žáků 1. st ZŠ
Šulcová, Pavla ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato diplomová práce částečně navazuje na výzkum Smetáčkové a Vozkové, které vyvinuly český dotazník matematické self-efficacy. Zkoumá žákovskou matematickou self-efficacy, tedy přesvědčení studenta o jeho schopnosti úspěšně pracovat na řešení matematických problémů, v závislosti na pohlaví, ročníku a typu použitých slovních úloh. Dále se věnuje výuce, popisu řešení a žákovských strategií při řešení slovních úloh v podobě dvou typů singapurských úloh - Jaké číslo dává smysl a Na jakou otázku lze odpovědět. Popisuje výuku matematiky v Singapuru, který se v mezinárodním testování opakovaně umisťuje na předních příčkách. Výzkumu trvajícího 5 týdnů se zúčastnilo 53 žáků 4. a 5. ročníku základní školy. Na začátku a na konci výzkumu žáci vyplnili dotazník matematické self-efficacy. V průběhu výzkumu bylo žákům 4. ročníku předloženo 8 úloh singapurského typu Na jakou otázku lze odpovědět a žákům 5. ročníku 10 úloh tradičního typu, nebo singapurského typu Jaké číslo dává smysl. Hypotézy byly ověřeny dvouvýběrovým F-testem. Neprokázal se rozdíl v matematické self- efficacy u chlapců a dívek. Žáci 4. ročníku předchozími třídními učiteli hodnocení jako více matematicky schopní měli vyšší self-efficacy než žáci, které učitelé hodnotili jako méně matematicky schopné. Mezi skupinami v 5. ročníku vytvořenými...
|
|
Výuka slovních úloh prostřednictvím metodických materiálů typu Porovnávání
Hrúzová, Eva ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Tato práce se zaměřuje na implementaci metodických materiálů založených na konceptu concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá popisem slovní úlohy a jejím vyučování ve školách, včetně role učitele a konstruktivistického pojetí. Dále se věnuje konceptu concept cartoons, který je použit jako základ pro implementaci metodických materiálů. V praktické části jsou tyto materiály implementovány v průběhu pěti vyučovacích hodin v rámci sedmého a osmého ročníku. Shrnutím výsledků lze říci, že implementace metodických materiálů využívajících concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy byla úspěšná a žáci tento nový způsob výuky hodnotili pozitivně. Jednou z hlavních výhod použití concept cartoons je podle zkušeností z mého výukového experimentu, že vytváří prostředí, v němž žáci nezažívají pocit selhání. To je proto, že chyby a obtíže při řešení úloh jsou připisovány fiktivním kresleným postavičkám. Použití concept cartoons také podporuje diskusi a interakci mezi žáky, protože často existuje více než jedno správné řešení daného problému. Tento přístup pomáhá podporovat spolupráci a rozvoj kritického myšlení. Celkově pozitivní výsledky této studie naznačují, že použití materiálů může být cenným nástrojem při výuce...
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
| |
|
Slovní úlohy se sportovní tematikou
ČEJKOVÁ, Šárka
Do slovních úloh se promítají situace známé z každodenního života a ve výuce matematiky mají nezastupitelné místo. Cílem bakalářské práce je vytvořit sadu řešených slovních úloh, které spojují téma matematiky a sportu, a představit tak aplikovatelnost matematického učiva v reálném životě. Každá úloha je doplněna o ukázkové řešení. Úlohy zasahují do různých sportovních odvětví a při jejich řešení jsou využívány programy MS Excel a GeoGebra.
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
1 ABSTRAKT Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh. Cílem práce je vytipovat některé parametry, které by mohly ovlivňovat řešení slovních úloh a ukázat, že propojení matematiky s jazykem má smysl a může poukázat na obtíže, které učitelé matematiky ve slovní úloze nemusí vždy za problém považovat. První část práce je věnovaná slovním úlohám obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh. Následně je provedena analýza vlivu zvolených parametrů u vybraných slovních úloh na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům a na základě vlastních zkušeností z učitelské praxe. V poslední části práce je pak uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Analýza žákovských řešení matematických úloh jako příprava na tvorbu úloh Concept Cartoons
KRŠKOVÁ, Jana
Tato diplomová práce se zabývá metodou Concept Cartoons a kvalitativní analýzou dat ze získaných písemných prací žáků několika třetích tříd zaměřenou na různé postupy řešení matematický úloh. Analýza je zaměřená na řešení správná a nesprávná, častá i méně častá. Součástí práce je vytvoření několika úloh Concept Cartoons. V teoretické části je tato metoda popsána a je zmíněno, kdo stojí za jejím vznikem. Také jsou popsané slovní úlohy a početní operace sčítání, odčítání, násobení a dělení.
|
| |
|
Strategie řešení slovních úloh v historickém vývoji
Hejdrychová, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...
|