|
Potravinové zásoby českých domácností
Medová, Daniela
Medová, D. Potravinové zásoby českých domácností. Diplomová práce. Brno: Men-delova univerzita v Brně, 2023. Diplomová práce se zabývá charakteristikou spotřebitelského chování souvi-sejícího s nákupy potravin do zásoby u českých domácností. V práci jsou identifi-kovány potraviny, které české domácnosti nakupují do zásoby, kde je spotřebitelé skladují, jejich motivace si dělat potravinové zásoby a faktory, které ovlivňují veli-kost potravinových zásob. Dále je zde uvedena velikost spotřeby a výdajů českých domácností za potraviny, velikost potravinového odpadu a nejčastější důvody vyhození potravin. Charakteristika vznikla za pomoci zpracování primárních a sekundárních dat. Primární data byla sbírána prostřednictvím dotazníkového šetření (n = 319) a strukturovaných rozhovorů (n = 20). Na základě výsledků z tohoto výzkumu, jsou navrhnuta doporučení pro obchodníky i spotřebitele, kte-rá povedou ke snížení potravinového odpadu.
|
|
Dopady změn sazeb DPH u potravin v zemích EU
Pokorná, Lenka
Tato diplomová práce je zaměřená na zkoumání dopadů rozložení daňového břemene/benefitu na prodávajícího a kupujícího při změnách sazeb DPH u potra-vin v zemích Evropské unie, v období let 2010 až 2016. Hlavním cílem práce je právě stanovení relativních hodnot daňové incidence pro spotřebitele a výrobce v jednotlivých zemí EU, a následně určit obecný model tohoto rozložení. Pro řeše-ní byla použita metoda měření daňového dopadu v okamžiku změny sazby daně pomocí vzorců. Bylo zjištěno, že v zemích EU je v průměru daňové břemeno do-padající na kupujícího ve výši 66 %. Kupující získá také v průměru vyšší daňový benefit ve výši 58 %. Toto zjištění je přínosem pro tvůrce daňové politiky při je-jich rozhodování.
|
|
Chování spotřebitelů na trhu potravin v období ekonomického růstu v ČR
Křížová, Ivana
Diplomová práce se zabývá chováním spotřebitele na trhu potravin v období ekonomického růstu. Cílem práce je popsat změny chování spotřebitelů a identifikovat faktory ovlivňující spotřebitele při nákupu potravin. V práci jsou popsány vývojové trendy makroekonomických ukazatelů týkajících se ČR, příjmy domácností, výdaje na základě účelu a spotřeba potravin českých domácností. Zdrojem informací pro tuto práci je také dotazníkové šetření poskytující podklady pro identifikaci faktorů ovlivňující spotřebitele při nákupu masa a masných výrobků, pekárenských výrobků, mléka a mléčných výrobků. Dalším zdrojem jsou hloubkové rozhovory, které výsledky dotazníku rozšiřují a nabízí podrobnější obraz problematiky. Výsledky nakonec mohou být využity obchodníky nebo producenty potravin.
|
|
Chování zákazníka na trhu potravin v ČR na příkladu firmy Globus
Hájek, Pavel ; Zeman, Jiří (vedoucí práce) ; Filipová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá chováním zákazníků na trhu potravin v ČR. Pozornost je věnovaná především jejich reakci na slevové letákové kampaně. Diplomová práce popisuje reálné cenové akce maloobchodní společnosti Globus a analyzuje chování zákazníků, které se od daných akcí odvíjí. Věnuje se také konceptu zlepšení reakce na chování zákazníků. Díky tomuto konceptu by mohlo být dosaženo efektivnější realizace slevových letákových kampaní.
|
|
Změny snížené sazby DPH u potravin a jejich dopady na subjekty v ČR
Švancarová, Šárka
Diplomová práce se zabývá změnami snížené sazby DPH u potravin a jejich dopady na subjekty v ČR. Literární přehled vysvětluje základní pojmy v oblasti DPH, blíže se pak věnuje problematice daňové incidence a jejím důsledkům. Pozornost je zde rovněž věnována trhu potravin a principům, které na něm fungují. V další části probíhá kvantifikace skutečného vývoje snížené sazby daně z přidané hodnoty a jejího vlivu na rozložení daňového břemene. Cílem diplomové práce je stanovit míru rozložení daňového břemene, vzniklého v důsledku změn snížené sazby DPH uvalené na potraviny v ČR v rámci maximální možné délky časové řady, mezi kupující, prodejce a výrobce a srovnat tyto výsledky s teoretickými předpoklady o rozložení daňového břemene mezi těmito subjekty. Dílčím cílem práce je zhodnotit, jak zjištěné rozložení ovlivní jednotlivé skupiny spotřebitelů.
|
|
Propagace značky vybrané firmy na trhu potravin
VORÁČEK, Tomáš
Cílem diplomové práce je analyzovat, v rámci spotřebního družstva Jednota České Budějovice, vnímání značky a účinnost reklamy na maloobchodním trhu potravin segmentovaném podle velikosti sídel. Navrhnout případnou změnu postupu při propagaci značky (značek).
|