|
Vyvažování rotorů turbin
Peterka, Zdeněk ; Kracík, Petr (oponent) ; Fiedler, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je odbornou rešerší zabývající se problematikou vyvažo-vání rotorů turbín. První část této práce je věnována obecným problémům vyvažování rotorů turbín a základům vyvažování rotorů turbín. Ve druhé části je dokumentace vyvažovacího zařízení, tzv. „tunelu“. Třetí část již pojednává o samotném postupu vyvažování rotorů turbín. Poslední částí jsou dva příklady vyvažování rotorů turbín z praxe.
|
|
Analysis of vibration of rotors with a thick rigid disc on the overhanging end supported by hydrodynamic bearings and loaded by uncertain unbalance effects
Zapoměl, Jaroslav ; Ferfecki, P. ; Molčan, M. ; Kozánek, Jan
Rotors of some rotating machines consist of a shaft and a rigid disc attached to its overhanging end. Because of manufacturing and assembling inaccuracies, the disc is unbalanced. In general case, the disc principal axis of inertia deviates from the shaft axis (both axes are skew lines) and the disc center of gravity is not situated on the shaft center line. Then the disc inertia effects are the source inducing the rotor lateral vibration. As magnitude of parameters specifying the disc unbalance is uncertain, application of an adequate method is required to perform the analysis. In addition, if the rotor is supported by hydrodynamic bearings, their nonlinear properties lead to rising complexity of the system vibration and to reducing its predictability. In the presented paper, the motion equation of a rigid disc has been derived. The shaft was represented by a beam body that was discretized into finite elements. The stiffness and damping parameters of the hydrodynamic bearings were linearized in vicinity of the rotor equilibrium position. Then vibration of the rotor is governed by a set of linearized motion equations. The fuzzy numbers were applied to consider uncertainty of the disc unbalance parameters. The presented procedure provides the approach to computational analysis of rotating machines with the rotor having a disc attached to its overhanging end and the geometrical, mechanical, or technological parameters of which have uncertain values.
|
| |
|
Vyvažování rotorů turbin
Peterka, Zdeněk ; Kracík, Petr (oponent) ; Fiedler, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je odbornou rešerší zabývající se problematikou vyvažo-vání rotorů turbín. První část této práce je věnována obecným problémům vyvažování rotorů turbín a základům vyvažování rotorů turbín. Ve druhé části je dokumentace vyvažovacího zařízení, tzv. „tunelu“. Třetí část již pojednává o samotném postupu vyvažování rotorů turbín. Poslední částí jsou dva příklady vyvažování rotorů turbín z praxe.
|
| |
|
Analýza stability rovnovážné polohy a odezvy rotorů uložených v kapalinných ložiskách a majících kotouč ponořený v nesmáčivé kapalině
Zapoměl, Jaroslav
Příčné kmitání rotorů je značně ovlivňováno jejich uložením a interakcí s okolním prostředím. Jestliže je kotouč rotoru ponořen v kapalině, pak jeho kmitání vyvolává tlakové pole, jehož prostřednictvím na něj okolní kapalina působí. Je-li amplituda kmitání kotouče malá, je malé i Reynoldsovo číslo proudění a viskózní síly lze zanedbat vzhledem k silám setrvačným. To umožňuje popsat rozložení tlaku v kapalině Laplaceovou rovnicí. Okrajové podmínky vyjadřují, že zrychlení částic kapaliny na hranici oblasti je úměrné tlakovému spádu v normálovém směru. Protože kapalina je nesmáčivá, nepřilíná k povrchu kotouče, a proto na kotouč nepůsobí žádné síly v tečném směru. Výsledná síla se pak získá integrací tlakového rozložení po obvodu a po výšce ponořené části kotouče. Její složky jsou přímo úměrné zrychlení kotouče, a proto záporně vzaté koeficienty úměrnosti lze považovat za přídavné hmotnosti.
|
| |
|
NÁVRH DIFERENČNÍHO ZPĚTNOVAZEBNÍHO ŘÍZENÍ POLOHY ROTORU PRO JEHO BEZDOTYKOVÉ ULOŽENÍ
Kozánek, Jan ; Synek, L. ; Sýkora, Petr
V příspěvku je navrženo diferenční zpětnovazební řízení axiální polohy bezdotykově uloženého rotoru s elektromagnetickým aktuátorem. Tato diferenční metoda se užívá v řadě průmyslových aplikací. Byla zvolena stabilizace pomocí dvou akčních členů, dvou protilehlých magnetů, které zajistí jednak stabilizaci a jednak tlumení celé soustavy. Tím dojde k odstranění nelinearity silové charakteristiky permanentních magnetů a částečnému vyřazení jejich vlivu do chování regulované soustavy. Zpětnovazební řízení žádané axiální polohy rotoru je realizováno vhodným analogovým regulátorem.
|
| |
| |