| |
|
Křesťanské ctnosti, osobnost učitele základní školy a jeho morální působení na žáky
URBANOVÁ, Martina
Práce se zabývá otázkou, jestli lze v jednání učitele na základní škole identifikovat charakterové prvky korespondující s křesťanskými ctnostmi. Nejprve definujeme pojem ctnost a zabýváme se ctnostmi z pohledu dějinného vývoje. Dále dělíme ctnosti na kardinální a teologické. Poté charakterizujeme pojem hodnota z filozofického a psychologického hlediska včetně charakteru. Ve druhé kapitole se zmiňujeme o osobnosti učitele, významu příkladu učitele a jeho morálním působení na žáky. V poslední kapitole provádíme kvalitativní výzkum pomocí obsahové analýzy dat. Z kvalitativního výzkumu vyplývá, že ctnosti lze nalézt v postojích, v charakterových vlastnostech a v hodnotách. K předávání ctností dochází prostřednictvím vlastního příkladu každého učitele.
|
| |
|
ETICKÁ VÝCHOVA A JEJÍ VÝCHODISKA VE SROVNÁNÍ S PRAXÍ ETICKÉ VÝCHOVY V SLOVENSKÉ A ČESKÉ REPUBLICE
SPIŠÁKOVÁ, Mária
Práce se zabývá východisky etické výchovy ve srovnání s praxí etické výchovy v Slovenské a České republice. První část práce popisuje filosofická, pedagogická a psychologická východiska vyučovacího předmětu s názvem etická výchova a zamýšlí se nad nimi. Uvádí chronologický přehled etických teorií a srovnání jejich základů morálky. Zabývá se filosofií výchovy a dialogem jako principem vyučování. Představuje Piagetovu teorii morálního vývoje dítěte, uvádí stadia morálního usuzování podle Kohlberga a charakterizuje Franklovu logoterapii. Druhá část práce analyzuje a srovnává přístupy k etické výchově v primárním a sekundárním vzdělávání na Slovensku a v České republice vzhledem k východiskům etické výchovy uvedeným v první části práce. Představuje slovenský koncept Olivarovy prosociální výchovy, činnost Etického fóra ČR a program Filozofie pro děti.
|
|
Prohlubování prosociální a ekologické výchovy skrze výtvarnou hru na letním táboře
ŠTĚPÁNKOVÁ, Jaroslava
Bakalářská práce je zaměřena na ekologickou výchovu prostřednictvím výtvarné činnosti. Práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje a popisuje pojmy ekologická výchova, prosociální výchova, výtvarná hra, umění jako hra, motivace, kreativita, reflexe, projekt, klíčové kompetence. Tato část práce tvoří vědeckou základnu pro praktickou část. Praktickou část tvoří projekt představující prohlubování prosociální a ekologické výchovy skrze výtvarnou hru na letním táboře.
|
| |
| |