|
Outdoorová matematika v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11 - 15 let
Brabcová, Eliška ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Předmětem této diplomové práce je outdoorová matematika v kontextu města Plzně určená pro žáky druhého stupně základních škol. Téma práce jsem si zvolila pro jeho potenciál v rozvoji prostorové inteligence žáků a pro propojení různých oborů a přiblížení se reálným matematickým situacím. Cílem práce je sestavit vhodné aktivity outdoorové matematiky v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11-15 let a dále vhodnost těchto aktivit ověřit se žáky. Ověření aktivit v praxi je následně reflektováno, případně jsou navrženy úpravy nebo doplněny další po- známky pro použití v praxi. Použité metody v rámci aktivit outdoorové výuky zahrnují práci s textem, řešení problémů, praktické zkušenosti i diskuzi. Aktivity jsou analyzovány pomocí kritérií s bodovým ohodnocením a tříděny do skupin podle použitelnosti v praxi u daného typu vzorku. Osm vytvořených aktivit z deseti sestavených je na základě bodového hodnocení považo- váno za použitelné v praxi u daného typu vzorku s drobnými či většími úpravami. Čtyři z nich jsou hodnoceny jako použitelné v praxi u daného typu vzorku na základě stanovených kritérií. V diskuzi jsou shrnuta použitá kritéria, výsledky práce a další komentáře. Práce přináší poznatky o outdoorové výuce, inspiraci k takovému typu výuky a konkrétní sadu ověřovaných sérií aktivit v kontextu města...
|
|
Outdoorová matematika v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11 - 15 let
Brabcová, Eliška ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Předmětem této diplomové práce je outdoorová výuka matematiky pro žáky ve věku 11- 15 let v kontextu města Plzně. Hlavním cílem bylo navrhnout sérii aktivit outdoo- rové matematiky pro druhostupňové žáky. Je poukazováno na prostor uvnitř Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZP) k využití mezioborové integrace a mezipředmětových vazeb, pro které může být outdoorová výuka vhodnou. Práce shr- nuje poznatky ohledně motivace, určuje specifika matematiky jako vyučovacího předmětu a vyzdvihuje konstruktivistické zásady vyučování v kontextu výsledků šetření České školní inspekce v oblasti matematiky. Jsou zde shrnuty nejvýznamnější překážky a přínosy outdo- orové výuky jako i její koncepce a několik málo ze snadno dostupných zdrojů inspirace pro outdoorovou matematiku pro žáky druhého stupně. Navržené aktivity popsané v praktické části práce jsou na míru ušity konkrétním místům města Plzně, odkazují se na očekávané výstupy RVP ZV a spojují vybraná matematická témata v jeden celek společně se zvoleným venkovním prostředím. Práce chce upozornit na pozitiva outdoorové výuky především ve spojení s potenciálním motivačním přínosem, který je jedním ze...
|
|
Výuka matematiky za podpory outdoorových prvků
Smetanová, Eliška ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Práce se zabývá outdoorovým vyučováním matematiky na prvním stupni základní školy. Rozvíjí současný zájem o outdoorovou výuku za využití aktuálních inovativních metod učení. Svým zaměřením má sloužit především jako inspirační zdroj k vyučování matematiky v oblasti místa, kde žák vyrůstá, a naopak k poznávání svého okolí prostřednictvím vyučování matematiky. Částečně se opírá o výuku matematiky, orientovanou na budování schémat, ale usiluje o možnost demonstrovat výhody outdoorového vyučování bez ohledu na styl výuky. Přitom popisuje a analyzuje specifické vlastnosti, výhody a výzvy, spojené s outdoorovou výukou. Práce využívá českých a zahraničních zdrojů k seznámení čtenáře se základními fenomény, které se objevují v souvislosti s procesem učení. Jejich roli ukazuje na konkrétních outdoorových aktivitách. Podrobné rozbory těchto aktivit fungují v širším smyslu jako příklady, jak vést žáky k radosti z porozumění matematickým zákonitostem v běžném prostředí mimo školu.
|
|
Vyučování matematice orientované na budování schémat v outdoorovém prostředí
Mladá, Lada ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent) ; Jirotková, Darina (oponent)
Práce se věnuje outdoorovému vyučování matematice orientované na budování schémat. Hledá výhody venkovního vyučování a snaží se jich v plné míře využívat v inovativní výuce matematiky u žáků prvního stupně základní školy. Propojuje inovativní metody vyučování matematice na prvním stupni základní školy s přírodou, a to nenásilnou a přirozenou formou. Příroda zde není chápána pouze jako prostornější místo pro průběh výuky, nýbrž jako prostředek, díky kterému je možno dosáhnout efektivnějšího učení. Diplomová práce seznamuje čtenáře s historií outdoorového vyučování a výchovy a umožňuje tím hlubší porozumění potenciálu přírody a její roli v edukaci. Využívá k tomu pramenů českých i zahraničních. Diplomová práce chce upozornit studenty a učitele matematiky na pozitiva outdoorového vyučování a poskytuje jim realizovaný a reflektovaný soubor nápadů v podobě vypracovaných materiálů outdoorové výuky matematiky. KLÍČOVÁ SLOVA matematická didaktická prostředí, vyučování orientované na budování schémat, outdoorové vyučování, outdoorová matematika
|