|
Tvorba pracovních listů pro výuku finanční matematiky na ZŠ a SŠ
Dolák, Tomáš ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
V této diplomové práci se zaměřuji na tvorbu a aplikaci pracovních listů pro výuku finanční matematiky na základních a středních školách. Pracovní listy nejen rozvíjejí znalosti finanční matematiky u žáků, ale také podporují jejich finanční gramotnost. Rov- něž mohou být využity k procvičení dovedností, jako je programování, návrh algoritmů, vyhledávání informací, skupinové diskuse a samostatné řešení problémů. Klíčovým aspektem těchto pracovních listů je jejich struktura, která je inspirována systémem "Cornell Notes", orientovaným na formulaci otázek, psaní poznámek a vytvá- ření vlastních shrnutí. Do listů jsem integroval i systém žákovských sebehodnocení, který umožňuje studentům sledovat dosažení cílů vytyčených jednotlivými pracovními listy. Cílem práce je vytvořit pracovní listy pro výuku a následně tyto pracovní listy ve výuce otestovat. Dále je cílem práce zanalyzovat řešení žáků a navrhnout možné přístupy k jednotlivým úlohám, které budou moci učitelé aplikovat ve svých hodinách. Žáci jednotlivé pracovní listy vyplnili, já jejich řešení zanalyzoval a následně provedl dotazníkové šetření mezi žáky, pro získání doplňujících informací. Toto šetření buď pod- pořilo mé pozorování, nebo je vyvrátilo. Z analýzy řešení a z dotazníkové šetření lze usuzovat, že pracovní listy jsou lépe využitelné...
|
|
Výuka tématu první pomoc a anglického jazyka (metoda CLIL) na 2. stupni základní školy
BÍLKOVÁ, Pavla
Diplomová práce se zabývá vyučováním první pomoci a anglického jazyka (metoda CLIL). Hlavním cílem bylo navrhnout pět výukových CLIL aktivit k tématu první pomoci. Dané aktivity byly následně ověřeny v praxi. První část práce se zaměřuje na CLIL metodu a její principy, téma první pomoci a jeho ukotvení v RVP ZV. Druhá část práce je zaměřena na samotnou tvorbu aktivit a jejich ověření na druhém stupni ZŠ, které proběhlo v devátém ročníku v časovém rozsahu tří vyučovacích hodin. Zjistilo se, že metoda CLIL negativně neovlivnila znalosti žáků, neboť dosahovali podobných výsledků jako žáci, kteří byli vyučováni pomocí mateřského jazyka.
|
|
Reflecting the Needs of the Students with Specific Learning Disabilities in TEFL
Stehlíková, Hana ; Žďárek, Karel (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent)
Specifické poruchy učení, s důrazem na dyslexii jakožto jednu ze speciálních vzdělávacích potřeb, jsou charakterizovány v textu diplomové práce. Teoretická část představuje detailní objasnění jednotlivých specifických poruch učení společně s vyjmenováním a vysvětlením dílčích reedukačních přístupů k těmto poruchám. Největší důraz je kladen na vztah k učení anglického jazyka jako jazyka cizího. Kvalitativní výzkum, který byl proveden na základní škole, utváří empirickou část práce. Hlavní cíl týkající se stanovení potřeb dyslektických žáků byl dosažen kombinací výsledků z analýzy učebnic a vytvořených pracovních listů, z pozorování během vyučovacích hodin a z rozhovorů s účastníky výzkumu. Odpověď na klíčovou výzkumnou otázku zkoumající míru vhodnosti a přiměřenosti vytvořených materiálů oproti běžně používaným učebnicím byla vyhodnocena ve prospěch pracovních listů. Diplomová práce též obsahuje strukturovaný a obsáhlý souhrn doporučení, jak podpořit proces učení žáků s dyslektickou poruchou učení. Klíčová slova Dyslexie, nižší sekundární vzdělávání, reedukace, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, učení se cizímu jazyku
|