|
Literární předloha jako cesta k tématu nesvobody
Machková, Tereza ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; ULRYCHOVÁ, Irina (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tvorbě a realizaci baklalářského projektu v podobě dvoudenní dílny dramatické výchovy pro žáky druhého stupně základní školy. Tato dílna byla vytvořena na základě dvou knih Petra Síse Tibet: Tajemství červené krabičky a Zeď: jak jsem vyrůstal za železnou oponou, jejím tématem je okupace a nesvobodný život v totalitním režimu.
V úvodních kapitolách jsou popsány předlohy a jejich možnosti pro dramatickou výchovu. Následuje zpráva o dvou realizacích bakalářského projektu. V závěrečné kapitlole je pak uvedena struktura dvoudenní dílny, která byla vytvořena na základě popsaných realizací.
Do příloh jsou zařazeny materiály, s nimiž se během dílny pracuje. Dále pak struktury, podle nichž probíhaly popisované realizace a úryvky z písemných reflexí účastníků.
|
|
Téma knihy jako inspirace pro autorskou inscenaci
Arnsteinová, Sára ; MÁLKOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; TOMÁNEK, Karel František (oponent)
V této diplomové práci se prostřednictvím analýzy vlastního autorského představení
Gog snažím popsat, jak probíhal proces zkoušení představení inspirovaného stejnojmenným literárním textem.
V úvodní kapitole se snažím nastínit podobnosti práce na filmovém scénáři, jak o něm
mluví Jean-Claude Carri?re ve své knize Vyprávět příběh, a práce na představení, pokud
k inscenaci přistupujeme autorsky, jsme dva, jsme režiséři, herci, dramaturgové, a inspirujeme se literární předlohou.
V dalších kapitolách mluvím o tématu a formě knihy Gog, a následně podrobně popisuji,
co nás v knize nejvíce zaujalo a jaké hlavní téma jsme z knihy vybrali pro naši inscenaci.
V hlavní části této práce podrobně popisuji proces zkoušení jednotlivých pasáží
představení a rozebírám témata, která se zde objevují. Uvádím průběžně úryvky z knihy Gog, z jednotlivých stěžejních kapitol a zpětně popisuji, jak se text a téma odrazilo ve způsobu práce a ve vybraných vyjadřovacích prostředcích. Podrobně popisuji naše hledání. Mluvím o tom, jak jsme přistupovali k práci na pohybu, slově, animaci a projekci, které se jakožto vyjadřovací prostředky v představení objevují. Poté se snažím zamyslet nad rovnováhou a uspořádáním složek v představení. Poslední podkapitola je věnována složkám představení, jako je scénografie, kostým a hudba.
V další kapitole se věnuji vyprávění, jakožto podstatnému faktoru komunikace a
sdílení, nejen v divadle. Zamýšlím se nad tím, jakými formami je možné vyprávění vést.
Vzhledem k tomu, že v naší tvorbě byla důležitým faktorem literární předloha, v další
podkapitole se věnuji tématu srovnání možností a vlastností literárního díla a divadla.
V předposlední kapitole, která má tři podkapitoly, se věnuji podrobně tématu tvorby, a
to následovně: Zamýšlím nad spoluprací ve dvojici, nad zkušenostmi nabitými z procesu, a nad nepsanými pravidly, které z toho vyvozuji, opírajíc se stále o knihu Jeana-Clauda Carri?ra.
V další podkapitole mluvím podrobněji o procesu práce na představení, a vyměňování si rolí herce a režiséra. V následné podkapitole se zmiňuji o důležitosti oka zvenčí pro celý
proces práce na představení a uvádím zde příklady, jak nám rady zvenčí suplovaly roli
dramaturga. V poslední podkapitole rozebírám otázku stylu v autorské tvorbě a zkouším zde o vlastním názoru na styl hovořit.
V závěru práce se zmiňuji o svém náhledu na představení jako entitu, která žije svým
vlastním životem, a zamýšlím se nad tím, kam bych chtěla dále směřovat. Oceňuji svobodu
v tvorbě a podotýkám, že to vše s sebou nese zároveň velkou zodpovědnost.
|
|
Plechový bubínek - Postava dítěte jako zrcadlo revolty, revoluce a války.
Příhodová, Tereza ; MUSILOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; POSPISZYL, Tomáš (oponent)
Práce "Plechový bubínek - postava dítěte jako symbol revoluce, revolty a války ve filmu" zkoumá vývoj dětské postavy ve filmu. Později ve snímcích týkajících se války a revoluce. (Jdi a dívej se, Bílá stuha, Alenka v Říši divů, Trojka z mravů, Ať žije republika, atd?) Primárně se zabývá analyzováním postavy Oskara (Plechový bubínek) a srovnáním literární předlohy a filmového díla. Současně je v práci rozvedena problematika filmové adaptace literární předlohy a nastíněna otázka projekce autora do hlavní postavy. Ač je pozornost věnována v první řadě rozboru literátrní i filmové podoby díla Plechový bubínek, v textu jsou též uvedeny další stěžejní snímky, na nichž jsou ukázány různé způsoby práce s dětskými herci.
|