Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
General extenders in the sitcom "Friends" dialogue
Novotný, Tomáš ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce zkoumá oblast vágního jazyka, konkrétně soubor jazykových prostředků označovaných jako ‚general extenders', tedy ‚vágní dovětky' (např. or something (like that), and stuff (like that)). Zatímco dřívější výzkum přisuzoval těmto výrazům především referenční funkce (implikace kategorií a výčtů) a předpokládal jejich výskyt na konci klauze nebo promluvy ('utterance final tags' (Aijmer 1985)), současné práce na toto téma zdůrazňují, že vágní dovětky slouží zejména k vyjádření interpersonálních funkcí v komunikaci (např. vyjádření postoje ve vztahu k předchozí promluvě, zdvořilostní strategie nebo signalizace různé míry jistoty). Kvůli probíhajícímu procesu gramatikalizace (fonologická redukce a dekategorizace) získávají vágní dovětky navíc nové diskurzní funkce a jejich pozice ve větě se stává volnější. Práce si klade za cíl prozkoumat chování vágních dovětků jak z hlediska syntaxe (větné typy a pozice ve větě), tak z hlediska jejich funkcí v komunikaci. Výzkumná část práce je proto rozdělena do dvou částí: kvantitativní a kvalitativní. Zatímco syntaktické chování může být objektivně kvantifikováno, analýza komunikativních funkcí každé pragmatické částice nutně podléhá určitému stupni subjektivity. Fakt, že účastníci komunikace sdílejí určité znalosti, může hrát klíčovou roli v analýze...
Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences
Klapalová, Kateřina ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.
General extenders in the sitcom "Friends" dialogue
Novotný, Tomáš ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce zkoumá oblast vágního jazyka, konkrétně soubor jazykových prostředků označovaných jako ‚general extenders', tedy ‚vágní dovětky' (např. or something (like that), and stuff (like that)). Zatímco dřívější výzkum přisuzoval těmto výrazům především referenční funkce (implikace kategorií a výčtů) a předpokládal jejich výskyt na konci klauze nebo promluvy ('utterance final tags' (Aijmer 1985)), současné práce na toto téma zdůrazňují, že vágní dovětky slouží zejména k vyjádření interpersonálních funkcí v komunikaci (např. vyjádření postoje ve vztahu k předchozí promluvě, zdvořilostní strategie nebo signalizace různé míry jistoty). Kvůli probíhajícímu procesu gramatikalizace (fonologická redukce a dekategorizace) získávají vágní dovětky navíc nové diskurzní funkce a jejich pozice ve větě se stává volnější. Práce si klade za cíl prozkoumat chování vágních dovětků jak z hlediska syntaxe (větné typy a pozice ve větě), tak z hlediska jejich funkcí v komunikaci. Výzkumná část práce je proto rozdělena do dvou částí: kvantitativní a kvalitativní. Zatímco syntaktické chování může být objektivně kvantifikováno, analýza komunikativních funkcí každé pragmatické částice nutně podléhá určitému stupni subjektivity. Fakt, že účastníci komunikace sdílejí určité znalosti, může hrát klíčovou roli v analýze...
The expression of interpersonal metadiscourse in English and Czech academic texts
Sudková, Marcela ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce v českých a anglických odborných textech. Tyto prostředky nacházíme na různých jazykových rovinách a naše klasifikace zohledňuje jak funkční, tak formální hledisko popisu. Z různých přístupů k metadiskurzu jsme vybrali přístup integrační, zahrnující jak textové, tak interpersonální rysy metadiskurzu. Tato práce se však zaměřuje pouze na rysy interpersonální. V první části práce byla provedena detailní analýza čtyř vědeckých článků a na jejím základě pak byl vybrán repertoár výrazů pro kontrolní vyhledávání. Účelem kontrolního vyhledávání bylo ověřit naše zjištění z detailní analýzy a zjistit, do jaké míry jsou vybrané výrazy zastoupené ve větším souboru dat. Pro toto vyhledávání jsme shromáždili dvacet odborných článků z oblasti jazykovědy, deset pro každý jazyk. I přes odlišné jazykové typy vyjadřují čeština a angličtina interpersonální složku metadiskurzu podobně. Největší rozdíl jsme zaznamenali v kategorii relačních markerů a self-mentions, ostatní kategorie jsou z hlediska frekvence srovnatelné. Při diskuzi výsledků bylo zohledněno také pragmatické hledisko. Klíčová slova: metadiskurz, interpersonální funkce, čeština, angličtina, odborný styl, jazykověda

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.