Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Women in the English Drama of the Orient
Němcová, Nikol ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou hry odehrávající se v Orientu, nový žánr, který začal získávat na popularitě v období Restaurace. Pro tyto hry, jež jsou obvykle inspirovány populárními cestopisy do Orientu a historickými záznamy, jsou typické otřepané charaktery, klišé a orientalizovaná zobrazení, která znázorňují Orient více jako Západem vytvořenou představu než skutečné místo. Avšak ve svém rozboru několika těchto her budu argumentovat, že tato díla také poskytují možné komentáře tehdejší britské společnosti a že mohou být použity jako argumenty kritizující nebo podporující soudobý náhled na ženy tím, že se zabývají takovými jinak spíše nedostupnými motivy jako jsou ženy vystupující ze svých sociálních mezí, ženskost nebo ženská sexualita. Během obhajoby své teze hodlám použít čtyři rozdílné tragédie z prostředí Středního Východu, konkrétně Rhódu, Maroka, Turecka a Kolchidy (nacházející se zejména v současné Gruzii a Turecku). Všechny tyto hry byly napsány mezi lety 1663 a 1696 a mohou být považovány za některé z nejvíce reprezentativních zástupců tohoto žánru. Zahrnují The Siege of Rhodes (1663) Williama Davenanta, The Empress of Morocco (1673) Elkanaha Settla, Ibrahim, the Thirteenth Emperour of the Turks (1696) Mary Pix a The Royal Mischief (1696) Delariviere Manley. Můj výběr děl byl...
Women in the English Drama of the Orient
Němcová, Nikol ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou hry odehrávající se v Orientu, nový žánr, který začal získávat na popularitě v období Restaurace. Pro tyto hry, jež jsou obvykle inspirovány populárními cestopisy do Orientu a historickými záznamy, jsou typické otřepané charaktery, klišé a orientalizovaná zobrazení, která znázorňují Orient více jako Západem vytvořenou představu než skutečné místo. Avšak ve svém rozboru několika těchto her budu argumentovat, že tato díla také poskytují možné komentáře tehdejší britské společnosti a že mohou být použity jako argumenty kritizující nebo podporující soudobý náhled na ženy tím, že se zabývají takovými jinak spíše nedostupnými motivy jako jsou ženy vystupující ze svých sociálních mezí, ženskost nebo ženská sexualita. Během obhajoby své teze hodlám použít čtyři rozdílné tragédie z prostředí Středního Východu, konkrétně Rhódu, Maroka, Turecka a Kolchidy (nacházející se zejména v současné Gruzii a Turecku). Všechny tyto hry byly napsány mezi lety 1663 a 1696 a mohou být považovány za některé z nejvíce reprezentativních zástupců tohoto žánru. Zahrnují The Siege of Rhodes (1663) Williama Davenanta, The Empress of Morocco (1673) Elkanaha Settla, Ibrahim, the Thirteenth Emperour of the Turks (1696) Mary Pix a The Royal Mischief (1696) Delariviere Manley. Můj výběr děl byl...
Postavy v krátkých prózách Jaroslava Durycha
Jumrová, Pavla ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce předkládá typologii postav v krátkých prózách Jaroslava Durycha. V úvodu jsou čtenáři seznámeni se současnými přístupy literární teorie k postavám a se způsoby, jak vytvářet typologie postav. Také jsou zde uvedeny autorovy názory na umění a člověka, protože Durychova beletristická tvorba je ovlivněná jeho uměleckými a náboženskými názory. Durychova prozaická tvorba je také charakterizována ve vztahu k literárním směrům. Úvod rovněž podává informace o dosavadních pracích, které se postavami v Durychových prózách zabývaly. Vlastní část diplomové práce je zaměřena na rozbor postav v jednotlivých krátkých prózách. Postavy ženské i postavy mužské jsou zkoumány pomocí týchž kritérií: postava-definice vs. postava-hypotéza, postava-subjekt vs. postava-objekt, jméno, zevnějšek, nitro, smrt, láska k Bohu a pozemskému partnerovi. V rámci jednotlivých oddílů, např. Zevnějšek, jsou krátké prózy rozebírány chronologicky, aby bylo patrné, jak se postavy proměňovaly a jak byly ovlivňovány literárními směry apod. Nakonec je uvedeno, čím se liší ženské postavy od postav mužských, a jsou zde popsány dva základní typy postav ženských a dva základní typy postav mužských, které v Durychově próze nacházíme. První typ představují ty ženské a mužské postavy, které směřují k Bohu díky pokoře, chudobě a...
Typologie a charakteristika ženských postav ve vybraných dílech G. Sandové a B. Němcové
SEDMÍKOVÁ, Kristýna
Práce se zaměří na život a tvorbu spisovatelek G. Sandové a B. Němcové jakožto průkopnic žen v literatuře v polovině 19. století. Základním cílem je charakterizovat a srovnat ženské postavy ve vybraných dílech obou autorek. Zároveň se práce pokusí o typologizaci a tematické vymezení zvolených hrdinek a určit jevy, které jsou dílům společné a rozdílné. Konkrétně se bude jednat o díla G. Sandové Consuela a Valentina, z díla B. Němcové práce bude analyzovat Divou Báru, Chýži pod horami, V zámku a podzámčí, Rozárku a Barušku. Práce se rovněž pokouší určit, zda mezi spisovatelkami existovalo vnější propojení, tj. jaká byla míra inspirace textů G. Sandové ze strany B. Němcové.
Gender v literatuře - teorie a rozbor vybraných textů
CIBULKOVÁ, Nina
V bakalářské práci na základě komparace vybraných textů autorů z české i světové literatury mapuji gender z pohledu literatury. Snažím se propojit teorii s praktickou částí. Do praktické části jsem vybrala tři autory. Williama Shakespeara, Arnošta Lustiga a Jaroslava Havlíčka. Na základě šesti děl zmíněných autorů porovnávám rozdíl mezi jednotlivými hlavními hrdinkami. V knihách Julie a Romeo, Zkrocení zlé ženy, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, Dita Saxová, Helimadoe a Petrolejové lampy hledám prvky genderu, porovnávám role mužů a žen a vývoj jednotlivých hrdinek

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.