Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
VARIANTY REILLYHO MODELU PŘI STUDIU SÍDELNÍHO SYSTÉMU JIHOČESKÉHO KRAJE
ZLESÁK, Lukáš
Bakalářská práce se zabývá aplikací Reillyho modelu na sídelní systém Jihočeského kraje. Teoretická část cílí na ošetření problematiky sídelního systému a gravitačních modelů s důrazem na Reillyho model. Pro výzkum jsou jako střediska zvolena ORP Jihočeského kraje, jejichž význam v sídelním systému je nejdříve počítán metodou teoretických prostorových interakčních vazeb. Následně jsou vymezeny spádové oblasti vybraných center na základě základní a kalibrované verze Reillyho modelu. Výsledky této části jsou graficky znázorněny mapovými výstupy a shrnujícími tabulkami. Syntéza se zaměřuje na komparaci modelových regionů a administrativního členění s navrhnutím vhodné varianty modelu.
Gravity Models Enlarged by Institutional Factors
Benešová, Šárka ; Benáček, Vladimír (vedoucí práce) ; Babin, Adrian (oponent)
Tato práce se zabývá gravitačním modelem zahraničního obchodu, který je rozšířen o institucionální proměnné. Cílem práce je zjistit, jak se chová švýcarský exportér a to z pohledu průřezových i časových panelových dat. K tomuto účelu je probrán dosavadní vývoj švýcarského zahraničního obchodu. Následně jsou v první části práce diskutované institucionální faktory a jejich vliv na mezinárodní obchod a jak jsou ovlivněny liberalizací. Dále práce představuje gravitační model zahraničního obchodu a jeho vývoj. Druhá část práce je zaměřena na odhad gravitačního modelu pro švýcarský export pomocí fixních a náhodných efektů. Je zjištěno, že institucionální faktory ovlivňují švýcarský vývoz, zejména z pohledu statického rozhodování, přičemž se diskriminuje mezi subjekty z různých zemí, což je modelováno specifikací při použití průřezových dat. Z dynamického pohledu v čase se role institucí výrazně snižuje.
Perspektivy Transatlantického obchodního a investičního partnerství: výhody a možná rizika
Bednář, Milan ; Ševčíková, Michaela (vedoucí práce) ; Zamrazilová, Eva (oponent)
Hospodářská kondice evropských zemí po světové finanční krizi z let 2008-2009 zřejmě podnítila úvahy o liberalizaci obchodu. Diplomová práce se zabývá problematikou Transatlantického obchodního a investičního partnerství (TTIP), navrhované dohody o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy americkými. Cílem práce je ekonomické zhodnocení předkládaného návrhu a evaluace tvrzení, že uzavření TTIP by bylo pro země Evropské unie výhodné. Hlavní použitou metodou je teoretická analýza doplněná o regresní analýzu. V teoretické části jsou zmíněny základní ekonomická východiska mezinárodního obchodu a související koncepty. Blíže rozebrány jsou i hlavní nástroje používané k vyhodnocení dopadů navrhované dohody. Praktická část se zabývá ekonomickými vazbami mezi oběma celky s důrazem na vývoj a současný stav netarifních překážek obchodu. Následuje souhrn možných přínosů a rizik. Není opomenut ani případný dopad na Českou republiku a problematika Brexitu. Evropská unie a Spojené státy americké jsou propojeny silnými ekonomickými vztahy, přesto stále mezi nimi existují překážky, které omezují mezinárodní obchod. Rozbor naznačuje, že pokud by tato smlouva měla být svými dopady významná a efektivní, musela by se zaměřit na výrazné snížení bilaterálních netarifních bariér obchodu. Z toho vyplývá, že by potenciálně zasahovala i do regulace řady odvětví. V závislosti na konečné podobě dohody nemusí být automaticky dosaženo vyšších výnosů ve srovnání s náklady. Dopad prosté liberalizace obchodu je odhadován na panelových datech vývozu zboží zemí EU28 do USA za použití gravitačních modelů. Výraznější odbourání překážek obchodu by mohlo zvýšit vývoz do USA i o více než 20 %.
Analýza dat o dopravní spádovosti měst a okresů v ČR
Běhounek, Josef ; Toth, Petr (vedoucí práce) ; Vochozková, Jacqueline (oponent)
Práce se zaměřuje na regionalizaci, kterou představuje spádovost středisek. Teoretická část se zabývá různými pohledy na tvorbu regionů a jejich vymezování (modelování). V praktické části je představena možnost využití jednoho z teoretických modelů v praxi a jeho zhodnocení. Konkrétně se jedná o Reillyho model, který je modelován s využitím dat o dojížďce, která nejlépe reprezentují ukazatel spádovosti. Proměnnou jsou data o dojížďce mezi středisky, v nichž jedno představuje nodální centrum a druhé periferní středisko ve stejném okresu, které je závislé na nodálním centru. Z práce vyplývá, že výsledky modelu sice odpovídají skutečnému vztahu mezi spádovostí vycházející z dojížďky do zaměstnání a do škol, v absolutních číslech jsou však neuspokojující a síla nodálního centra je ve skutečnosti vyšší. Závěrem nicméně není vyvrácení možnosti aplikace Reillyho modelu v rámci regionalizacích metod, ale potřebnost kalibrace modelu pomocí dalších proměnných.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.