Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Poezie ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Doležalová, Anna ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá oblastí literární vědy a didaktiky, a sice využitím poezie v hodinách němčiny jako cizího jazyka. Jejím cílem je na základě získaných teoretických poznatků navrhnout didaktický materiál, který žákům druhého stupně základní školy přiblíží vybrané básně, vzbudí v nich zájem o četbu i vlastní tvorbu poezie a ukáže jim, jak je možné na poezii nahlížet. Diplomová práce se tematicky zaměřuje na zátěžové situace spjaté s minulostí i současností a vychází z tvorby německých i českých autorů. Kritériem výběru autorů i jednotlivých básní se stal interkulturní dosah poezie a dostupnost lyrických textů v českém i německém jazyce. V literárněvědné části je předmětem zkoumání poezie z terezínského ghetta a konkrétní poezie. Předmětem zkoumání v literárně didaktické části je aplikace poezie z terezínského ghetta a konkrétní poezie z 20. a 21. století. Využitými metodami jsou rešerše primárních i sekundárních zdrojů, jejich kritické zhodnocení a komparace, selektivní výběr textů, zvážení jejich obsahu, délky a jazykové náročnosti, po které následuje didaktická adaptace textu. Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole je představena role literatury ve výuce cizího jazyka s důrazem na poezii s příklady z německy psané literatury. Druhá kapitola se zabývá poezií psanou dětmi a...
Didaktická adaptace románu Luisa a Lotka od Ericha Kästnera s využitím zjednodušené verze Easy readers
Konupková, Eliška ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá didaktickou adaptací knihy Das doppelte Lottchen (Luisa a Lotka) s využitím její zjednodušené verze. Úvodní část se věnuje významným životním etapám a dílu jejího autora Ericha Kästnera, především pak období druhé světové války, konkrétně letům 1943-1949 a období poválečnému, v němž román Luisa a Lotka vznikal. Interpretační část se zabývá komparativní analýzou originální verze textu a jeho zjednodušené verze Easy Readers vydané nakladatelstvím Klett. Důraz je kladen na dějovou linku, charakteristiku hlavních postav, jejich jazyk a jazyk vypravěče. Cílem je popsat změny, které v textu byly provedeny z důvodu jeho zpřístupnění čtenářům, jež se učí německy. Didaktická adaptace je založena na zjednodušené verzi románu a je určena pro výuku na základní škole. Přináší návrhy na využití tohoto zjednodušeného textu nejen v hodinách německého jazyka, ale soustředí se i na různé mezipředmětové vztahy. Cílem práce je představit text Das doppelte Lottchen ve zjednodušené verzi a nastínit pedagogům široké možnosti práce s cizojazyčným textem nejen v hodinách německého jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA Erich Kästner, Luisa a Lotka, Easy Readers, komparativní analýza, didaktická adaptace
Využití grafického románu ve výuce němčiny
Klusáčková, Marie ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje využití grafického románu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Vychází z předpokladu, že toto multimodální médium, jež je fenoménem současné literatury, má pro výuku němčiny široký potenciál. Cílem práce je navrhnout didaktický materiál, který bude respektovat specifické vlastnosti grafického románu a z jeho potenciálu vhodně čerpat. První kapitola se proto věnuje úvodu do problematiky grafického románu jako média, fenoménu současné literatury, a etablujícímu se vzdělávacímu prostředku. Grafický román je vymezen a zasazen do kontextu. V rámci druhé kapitoly jsou získány poznatky o možnostech využití grafického románu ve výuce němčiny (a dalších cizích jazyků), a to pomocí metody přehledové studie, umožňující systematické zmapování zkoumané oblasti. Přehledová studie prokázala, že grafický román může být vhodným prostředkem k naplňování cílů cizojazyčného vyučování - cíle jazykového (skrze osvojování slovní zásoby, čtení s porozuměním, kreativní psaní), i cíle vzdělávacího a výchovného (skrze rozvoj gramotností, kulturního a historického povědomí, interkulturní kompetence a občanství). Dále má grafický román výrazně pozitivní vliv na motivaci žáků. Ve třetí kapitole jsou pak poznatky z přehledové studie aplikovány při návrhu didaktické adaptace grafického románu Sophie...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.