|
Srovnávací analýza : Virginia Woolfová Paní Dallowayová a Michael Cunningham Hodiny
Procházková, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Resumé Virginia Woolfová, autorka moderní prózy první poloviny 20.století, napsala roku 1925 svůj nejznámější román Paní Dallowayová, v němž líčí jeden červnový den roku 1923 Clarissy Dallowayové, která pořádá večírek pro svého manžela a své přátele. Druhou rovinou je příběh válečného vysloužilce Septima Smithe, hrdiny, kterého následky hrůzné události pronásledují v podobě šílenství i po pěti letech od ukončení konfliktu. Ač se tyto dvě postavy nikdy nesetkají, jejich životy jsou propojeny na mentální bázi. Díky Septimově sebevraždě dojde k reflexi Clarissy Dallowayové a "splynutí" obou postav. Woolfové nejde o příběh, ale o zachycení prchavého okamžiku, plynoucího času, který vede ke smrti. Literární konstrukty v podobě postav jsou nositeli mnoha existenciálních témat, jako je smrt, konvence, prchavost času. Woolfová čtenáři nabízí techniku proudu vědomí, techniku sledování postav a událostí z více perspektiv. Výsledkem je charakteristika postav prostřednictvím postav ostatních a vnitřními monology postav samotných. Romány Virginie Woolfové předpokládají čtenáře vnímavého, vzdělaného, majícího přehled v oblasti světové literatury. Michael Cunningham, současný americký autor, vzdává čest Virginii Woolfové a ve svém románu Hodiny aktualizuje jak ji samotnou, tak román Paní Dallowayová. Přebírá původní název...
|
|
Motiv smrti ve vybraných románech Michaela Cunninghama
KOUKLÍKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zaměřuje na vyjádření motivu smrti ve vybraných dílech amerického spisovatele Michaela Cunninghama (Vzorové dny, Sněhová královna, Tělo a krev, Domov na konci světa), snaží se jej vystopovat nejen ve vyprávěních jako takových, ale i v jednání jednotlivých postav. V uvedených románech prozkoumává jejich postoje ke smrti samotné, odpovědi a reakce na ni. Mapuje, jak je pojímána a prožívána (ne)existence tohoto "abstrakta" skrze různé pohledy, jakým způsobem se uplatňuje v konkrétní příběhové linii a kterou z rozmanitých podob si v ní přisvojuje, např. v přeneseném pojetí nebo v protikladu k opačné, ne však rozlučitelné entitě: životu.
|
|
Srovnávací analýza : Virginia Woolfová Paní Dallowayová a Michael Cunningham Hodiny
Procházková, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Resumé Virginia Woolfová, autorka moderní prózy první poloviny 20.století, napsala roku 1925 svůj nejznámější román Paní Dallowayová, v němž líčí jeden červnový den roku 1923 Clarissy Dallowayové, která pořádá večírek pro svého manžela a své přátele. Druhou rovinou je příběh válečného vysloužilce Septima Smithe, hrdiny, kterého následky hrůzné události pronásledují v podobě šílenství i po pěti letech od ukončení konfliktu. Ač se tyto dvě postavy nikdy nesetkají, jejich životy jsou propojeny na mentální bázi. Díky Septimově sebevraždě dojde k reflexi Clarissy Dallowayové a "splynutí" obou postav. Woolfové nejde o příběh, ale o zachycení prchavého okamžiku, plynoucího času, který vede ke smrti. Literární konstrukty v podobě postav jsou nositeli mnoha existenciálních témat, jako je smrt, konvence, prchavost času. Woolfová čtenáři nabízí techniku proudu vědomí, techniku sledování postav a událostí z více perspektiv. Výsledkem je charakteristika postav prostřednictvím postav ostatních a vnitřními monology postav samotných. Romány Virginie Woolfové předpokládají čtenáře vnímavého, vzdělaného, majícího přehled v oblasti světové literatury. Michael Cunningham, současný americký autor, vzdává čest Virginii Woolfové a ve svém románu Hodiny aktualizuje jak ji samotnou, tak román Paní Dallowayová. Přebírá původní název...
|
|
The Theme of (Homo)Sexuality in the fiction of Michael Cunningham
Bárta, Pavel ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce, pojmenovaná "Téma (homo)sexuality v díle Michaela Cunninghama", se zaměřuje na přístup k homosexualitě ve Spojených státech amerických a jejím místem v americké literatuře, především v tvorbě Michaela Cunninghama. Hlavní část práce se zabývá zobrazením sexuality ve třech Cunninghamových románech, Domov na konci světa, Hodiny a Za soumraku. Sleduje vliv sexuality na hrdiny těchto románů a komparatisticky ji zkoumá. Klíčová slova Michael Cunningham, gay literatura, sexualita, homosexualita, homoerotismus, AIDS, mezilidské vztahy
|