Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti využití úkolově orientovaného přístupu v praxi OSPOD
Sedláková, Eliška ; Kaňák, Jan (vedoucí práce) ; Nová, Monika (oponent)
139 Abstrakt CÍLE: Záměrem diplomové práce bylo odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jaká je míra využití ÚOP při práci s nedobrovolným klientem pracovníků OSPOD na území hlavního města Prahy a vybraném OSPOD kraje Vysočina? TEORETICKÉ VÝCHODISKA: Základními znaky ÚOP jsou partnerství a posilování. V rámci ÚOP je úspěch závislý na tom, jak lidé umí pochopit a aktivně se podílet na pomáhajícím procesu. Role klienta je aktivní a podílí se na všem, co se v pomáhajícím procesu odehrává. Úkolově orientovaný přístup tvrdí, že zkušenost ze svého rozhodnutí je užitečnější než jen předpokládání, jak se bude daná situace vyvíjet v budoucnu. ÚOP zastává myšlenku, že malý úspěch rozvíjí sebedůvěru a sebeúctu. Splnění úkolů a dosažení dílčího cíle motivuje klienta. Když se nastaví více menších cílů, dojde k tomu, že se posílí šance na kladný výsledek poradenského procesu. METODY: Použit byl polostrukturovaný dotazník. Dotazník obsahoval 47 otázek, které vycházely z operacionalizace a konceptualizace hlavní výzkumné otázky. VÝSLEDKY: Z výzkumu vyplynulo, že pracovníci SPOD nepracují metodou ÚOP, ale obecně v jejich praxi lze najít některé prvky přístupu.
Nedobrovolný klient v sociální práci
VÍŠKOVÁ, Michaela
Cílem mé práce je zmapovat, které druhy nástrojů sociální práce z pohledu sociálního pracovníka motivují nedobrovolného klienta ke změně své stávající situace a ke spolupráci se sociálním pracovníkem. V teoretické části diplomové práce se nejprve zabývám obecnými tématy, zaměřuji se na typologii klientů, vztah a komunikaci s klientem. V rámci části věnované jen nedobrovolnému klientovi rozebírám charakteristiku nedobrovolného klienta a etická dilemata ve vztahu k tomuto klientovi. Dále uvádím doporučení pro práci s nedobrovolným klientem, více se zaměřuji na motivaci klienta. Rozsáhlou část teorie tvoří kapitola věnovaná specifikům sociální práce s uživateli návykových látek, jako jedné ze skupin nedobrovolných klientů. Pro dosažení vytyčeného cíle volím kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Data byla sbírána formou anonymních dotazníků a nestandardizovaných rozhovorů u 144 sociálních pracovníků v kraji Vysočina. V rámci výzkumu mapuji zkušenosti sociálních pracovníků s prací s nedobrovolnou klientelou, dále se zaměřuji na používané metody a techniky při práci s nedobrovolnými klienty, stejně tak na teoretická východiska této práce. Výzkum rovněž směřuje k zjištění odlišností v přístupu sociálních pracovníků k dobrovolné a nedobrovolné klientele. Po vyhodnocení výsledků výzkumu lze říci, že většina sociálních pracovníků se při své práci s nedobrovolnými klienty setkává. Ne všichni pracovníci však považují aplikaci specifického přístupu v případě těchto klientů za důležitou. Výsledky také mezi sociálními pracovníky ukazují nedostatečné teoretické zázemí sociální práce. Možnou nápravu spatřuji v absolvování vzdělávacích kurzů, které se na problematiku nedobrovolného klientství zaměřují. Nezastupitelnou úlohu má zde i supervize. Výsledky mé diplomové práce mohou být využity pro potřeby dalšího výzkumu, pro potřebu výuky a také pro větší míru informovanosti o problematice nedobrovolného klientství.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.