Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Matter and Decay: a Study of the Formlessness in George Bataille's Work
Rocha Tenorio, Laís ; Goddard, Jean-Christophe (vedoucí práce) ; Wolfe, Charles T. (oponent)
MATIERE ET POURRITURE: UNE ETUDE SUR L'INFORME CHEZ GEORGES BATAILLE Résumé: Le présent travail propose une réflexion sur l'entrée «Informe» présenté par Georges Bataille dans la revue Documents, à laquelle l'écrivain et penseur a fait partie de 1929 à 1930. L'intérêt pour cette entrée est surgi en raison de l'«Informe» avoir une certaine similarité avec un processus spécifique dans la nature, à savoir, la pourriture. L'«Informe», tout d'abord, apparaît dans le dictionnaire critique, se révélant plutôt comme un «outil» qu'un adjectif. Au fur et à mesure que Bataille tisse une critique de l'anthropomorphisme moderne, nous voyons aussi que cette entrée devient une notion. Toutefois, pour comprendre comment l'«Informe» se transforme un outil et une notion, sera-t-il nécessaire de passer par la pourriture et par les textes que l'auteur dédiera au matérialisme. Ainsi, ce parcours proposé par nous montrera que la conception bataillienne de la matière, notre hypothèse, a contribué pour la réflexion de l'«Informe» et de sa fonction. Mots-clés: Informe; Matérialisme; Pourriture; Georges Bataille
Eva Kmentová a tělesný otisk v umění šedesátých a sedmdesátých let
Hrušková, Tereza ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Práce se zabývá problematikou tělesného otisku v umění šedesátých a sedmdesátých let. Časové vymezení se opírá především o vybranou tvorbu sochařky Evy Kmentové (1928- 1980), v níž je fenomén tělesného otisku zastoupen. Problematika otisku je v práci uchopena v širším kontextu a vychází z dvou klíčových zahraničních prací, jednak z práce George Didi- Hubermana Le Ressemblance par contacte, jednak z teoreticky obsáhlého katalogu Formless: A User's Guide výstavy L'informe připravené Rosalind Krauss a Yve-Alain Bois. Práce ukazuje možný pohled na otisk jako dialektický fenomén vzniklý na základě setkání beztvarosti - neforemné hmoty a tvaru - otiskovaného objektu. Pro hlubší pochopení východisek tvorby Evy Kmentové je do práce zařazena i kapitola shrnující proměny československého informelu v druhé polovině padesátých a počátku šedesátých let, ukazující k možným východiskům autorčiny tvorby. V rámci pojetí indexikální hodnoty otisku se práce obrací k fotografii a jejímu definování Rolandem Barthesem. Je konstatováno, že jak fotografie, tak fyzický otisk do trojrozměrné hmoty sdílejí Barthesem vymezené hodnoty. Vybrané práce Evy Kmentové z konce šedesátých let a počátku let sedmdesátých jsou podrobeny hlubší analýze z pohledu otisku. Práce se naopak nevěnuje autorčině biografii ani se nesnaží její...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.