|
Tvořivý proces Pavla Juráčka
Bokšteflová, Lucie ; Vajchr, Marek (vedoucí práce) ; Bernard, Jan (oponent)
Hlavním záměrem této práce je objasnit prostřednictvím analýzy tématických konstant Deníku Pavla Juráčka příčiny pevného sepětí Juráčkovy existence s uměleckou tvorbou. Pokouší se odhalit kořeny jeho potřeby tvořit a zkoumá způsoby jejího naplňování. Ohledává zdroje, z nichž Juráček ve své tvorbě čerpá, ukazuje některé tvůrčí motivace a postupy a osvětluje, proč hrál tvořivý proces v Juráčkově životě tak významnou roli.
|
|
Pátrání po scenáristice
Parkanová, Beata ; Vajchr, Marek (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Cílem mé bakalářské práce Pátrání po scenáristice je načrtnout v základních rysech podobu debat o ideálním modelu výuky scenáristiky a dramaturgie, které v současnosti probíhají na FAMU. Těžištěm práce jsou proto rozhovory s pedagogy katedry scenáristiky a dramaturgie a kateder režie a střihu, které s KSD tak či onak spolupracují, jakož i anketa se studenty těchto kateder. Na jejich základě formuluji, které problémy týkající se výuky oboru považuji za klíčové, a navrhuji jejich možná řešení. Práci uvádí nástin historického vývoje výuky scenáristiky a dramaturgie na FAMU, konfrontovaný s vývojem oboru na prestižní dánské škole NSFD, kde se díky cíleným reformám výuky podařilo zvýšit společenskou prestiž scenáristiky a scenáristů.
|
| |
|
The script as a diary
Godovič, Marek ; Ulver, Stanislav (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Magisterská teoretická práca "Film ako denník. Denník a jeho dve podoby v osobných dokumentoch Martina Šulíka a Naomi Kawase" se zamierava na definovanie a stručné vymenovanie denníkových premien v leteratúre, fotografiia filme. Ide o osobné dokumenty, ktoré kladú doraz nie na faktografiu, ale na pocitovú a emočnú stránku osobnost. Práca sa bližšie venuje príkladom dvoch podob osobných dokumentov spracovaných na základe denníkov slovenského režiséra Martina Šulíka (Poslední cesta Lemuela Gullivera aneb Klíč k určován trpaslíků) a japonskej rešisérky Naomi Kawase (Tiene)
|
| |
|
Jazyk minimalismu ve scénáři a filmu"Syn" bratří Dardennů
Poláček, Vít ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Abstrakt teoretické bakalářské práce
V roce 2002 byl v soutěži festivalu v Cannes promítán film bratrského autorského dua duo Luc and Jean-Pierre Dardenne Le Fils (Syn). Bakalářská práce se věnuje dramaturgické stavbě tohoto filmu, jeho interpretaci, porovnání originálního scénáře s výsledným filmovým tvarem. Jak scénář vznikal, co jej ovlivnilo a proč je udělán, tak jak je. Zároveň je předmětem uvažování styl bratří Dardennů jako filmový minimalismus. Jaký byl minimalismus hudební, výtvarný a literární? A můžeme styl belgických filmařů vůbec označit jako minimalismus?
Bakalářskou práci doprovází překlad scénáře, který se nachází v její příloze.
|
| |
| |
|
Kultovní film
Podzimek, Matěj ; Bendová, Helena (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Následující bakalářská teoretická práce se snaží postihnout fenomén kultovního filmu a to jak po stránce společensko-historické tak sémantické. Soustředí se na jeho přímou souvislost s vývojem americké kinematografie a zaznamenává, kterak jeho vliv na ni a především na její komerční sféru byl ve svém důsledku mnohem výraznější nežli se obvykle ve filmových publikacích uvádí. Zároveň se věnuje divákovi coby podceňovanému, ale významnému spolutvůrci (zejména) hollywoodských snímků. A konečně v neposlední řadě se zaměřuje na současnou devalvaci pojmu kultovní film a z této situace hledá východisko tím, že terminologii upřesňuje a pokouší se čtenáře nasměrovat k tomu, aby jej používal správně.
|
|
Adaptations of H.S. Thompson
Lévyová, Lívia ; Vajchr, Marek (vedoucí práce)
Táto bakalárska teoretická práca sa zameriava na dve filmové adaptácie, ktoré vznikli na základe diela amerického žurnalistu H.S. Thompsona. Jedná sa o filmy Where the Buffalo Roam A. Linsona a Fear and Loathnig in Las Vegas T. Gilliama. Celom práce je porovnanie filmov na základe nekolkých kritérií - stavby, vizuálnej stránky, prácou s postavami, adď. Do úvahy je braný literárny štýl H. S. Thompsona, ktorého gonzo žurnalizmus sa pohybuje na pomedzí faktu a fikcie, zároveň je úzko prepojený s autorovým subjektívnym pohladom a jeho osobou. Cielom je tiež zhodnotenie úspešnosti užitých adaptačných postupov vzhladom k výběru a narábaniu s povodným textom, resp. textami a ich transformácie do filmovej formy.
|