| |
|
Technická přijatelnost výpovědí svědků a účastníků dopravních nehod
Nosek, Jakub ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o problematice technické přijatelnosti výpovědí svědků dopravních nehod především z pohledu vnímání prostoru a času a z hlediska časového vývoje změn obsahu výpovědí. Problematika je řešena nejprve po teoretické stránce, získané poznatky jsou následně použity u několika skutečných dopravních nehod. U každé dopravní nehody bylo vybráno několik otázek důležitých pro řešení jejího průběhu a ve výpovědích svědků a účastníků byly nalezeny odpovědi na tyto otázky. U odpovědí byla sledována jejich technická přijatelnost a vývoj v čase, následně bylo provedeno hodnocení technické přijatelnosti každé odpovědi a bodové hodnocení shody s předchozí odpovědí. Díky tomu mohla být u každého svědka i každé dopravní nehody určena míra technické nepřijatelnosti odpovědí a míra změny v čase.
|
|
Defenzivní jízda
Zapletalová, Kateřina ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje problematice vzdělávání řidičů a praxi bezpečné a naopak nebezpečné až agresivní jízdy. Cílem práce je zmapovat problematiku bezpečné a defenzivní jízdy a nadefinovat tak zásady defenzivní jízdy. První část práce se zabývá teorií defenzivní jízdy, která je rozebrána jak z psychologického, tak právního hlediska. Další část práce se zabývá bezpečností silničního provozu, která je popsána v rámci přímých a nepřímých ukazatelích bezpečnosti silničního provozu. Empirická část práce pak podrobně rozebírá konkrétní situace v silničním provozu, které vedou k dopravním nehodám. Tato analýza je provedena na základě podkladů k reálným dopravním nehodám. Z konkrétních situací dopravních nehod jsou pak nadefinovány zásady defenzivní jízdy.
|
|
Vyhodnocení doplňkové výbavy karoserií vozidel z pohledu legislativy
Knebl, Vladimír ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Vémola, Aleš (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o možnostech doplňkové výbavy karoserií vozidel. Obsahem je teoretická a praktická část. Teoretická část je zaměřena na objasnění základních pojmů dané problematiky včetně legislativních předpisů a zákonů. Praktická část se zabývá konkrétními příklady v oblasti úprav karoserií, které jsou následně zkoumány z pohledu legislativy a je objasněna jejich případná montáž a podmínky užití.
|
|
Jízdní dynamika motocyklů
Šplíchal, David ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Tato diplomová práce s názvem Jízdní dynamika motocyklů zachycuje vznik a vývoj motocyklů, popis druhů motocyklů, konstrukční prvky a techniku správné jízdy na motocyklu. Cílem této práce je připravit, provést a vyhodnotit experimenty zaměřené na měření brzdného zpomalení a příčného přemístění motocyklů. Před samostatným zpracováváním naměřených dat je navržena teoretická metodika pro měření příčného přemístění a brzdného zpomalení. K tomu je zapotřebí množství motocyklů, zkušených jezdců, dvou kamer, měřicího přístroje a přesně rozměřených čar. Poté je provedeno a následně vyhodnoceno měření příčného přemístění a brzdného zpomalení. K výstupům této práce patří krom videí také přehled hodnot příčného zrychlení, časy příčného přemístění, nebo výstupní hodnoty podélného zpomalení dosahované při brzdění motocyklů.
|
|
Analýza doby příčného přemístění motocyklů
Friedel, Daniel ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Analýza doby příčného přemístění motocyklů zachycuje vznik a vývoj motocyklů, popis jejich typů, konstrukčních prvků a techniku správné jízdy na motocyklu. Hlavním cílem této práce však je zorganizovat a provést měření příčného přemístění a brzdného zpomalení motocyklů. Tyto hodnoty poslouží pro práci soudních znalců. Před samotným zpracováním je navržena metodika pro měření příčného přemístění motocyklů pomocí dvou kamer a dlouhých přesně odměřených čar. Poté je provedeno a vyhodnoceno samotné měření příčného přemístění a brzdného zpomalení. Mezi výstupy této práce tak patří stanovení hodnoty příčného zrychlení, potřebné pro výpočet nejkratší doby příčného přemístění motocyklů a soubor 96 zpracovaných videí průběhů měření pro názornou ukázku všech fází příčného přemístění při jízdě na motocyklu.
|
|
Analýza běhu hnacího ústrojí vozidla po úniku provozních kapalin
Paťha, Vladimír ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Tokař, Stanislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce řeší problematiku poškození hnacích ústrojí automobilu v důsledku úniku provozní náplně. Cílem bylo objasnit závažnost poškození, případně doby, za kterou dochází k poruše. V teoretické části byla popsána problematika mazání a chlazení včetně následků za neoptimálních provozních podmínek. Vyhodnocení probíhalo na základě provedených experimentů a porovnáním s již dříve publikovanými testy. Současně byla popsána místa, kde nejčastěji dochází k poškození. Na závěr jsou formulována doporučení snižující případný rozsah poškození.
|
|
Interpretace výsledků technické analýzy nehody na křižovatce ve vztahu k právním rozhodnutím
Běloušková, Kristina ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Interpretace výsledků technické analýzy nehody na křižovatce ve vztahu k právním rozhodnutím se zabývá interpretací právních rozhodnutí k nehodám s nedáním přednosti v jízdě. Hlavním cílem této práce je najítí zaužívané hranice pro posuzování zavinění u srovnatelných nehodových situací. Před samotnou analýzou 230 soudních rozhodnutí je provedeno měření na odhad vzdálenosti a rychlosti, neboť to úzce souvisí s předností v jízdě. V rámci teoretické části práce je charakterizovaná přednost v jízdě, postavení znalce v trestním řízení, silniční předpisy, sankce a faktory, které nás během řízení ovlivňují. Analytická část čerpá z 230 soudních rozhodnutí a 5 znaleckých posudků poskytnutých Ústavem soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Závěr analytické části je najití zaužívané hranice pro posuzování zavinění u srovnatelných nehodových situací.
|
|
Využití diagnostické sady VAG-COM PROFI v soudním inženýrství
Wertheim, Adolf ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Panáček, Vladimír (vedoucí práce)
Práce se zabývá možnostmi využití diagnostické sady VAG-COM PROFI v soudním inženýrství. Po vymezení teoretických souvislostí, v rámci možnosti zjišťování technického stavu vozidla, předkládá aplikace diagnostických postupů provedených předmětnou sadou. Z hlediska možnosti zjišťování jízdních parametrů prezentuje možnosti měření zrychlení vozidla a odhadu výkonu motoru. Součástí jednotlivých měření je uvedení metodiky a interpretace výsledků.
|
|
Hodnocení technické úrovně vozidel značky FORD pro účely oceňování
Valešová, Jaroslava ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Kledus, Robert (vedoucí práce)
Práce se zabývá analýzou současné produkce vozidel značky FORD a také analýzou z hlediska vývoje jejich technické úrovně. Bylo vytvořeno parametrické porovnání současně vyráběných vozidel na trhu. Pro nejběžnější modely Fiesta, Focus a Mondeo je porovnána změna technické úrovně za období posledních 10 let. Na základě těchto vyhodnocení byl vytvořen podklad pro stanovení koeficientu technické úrovně. A dále je provedeno posouzení změny směnné hodnoty pro nejběžnější modely za období 10 let a jejich porovnání s příslušnými amortizačními stupnicemi v souladu s metodikou Znaleckého standartu číslo I/2015 a to tak, aby byly důsledně zohledněny změny technické úrovně pro starší modely.
|