| |
|
Sociální klima třídy
Rychetský, Miloslav ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kalbáčová, Jaroslava (oponent)
V teoretické části diplomové práce jsem se zaměřil na problematiku sociálního klimatu školní třídy, na sociální pozice žáka ve třídě a interakce mezi jedincem a skupinou. Výzkumná část je opřena o zjištění, jak žáci konkrétní 5.třídy ZŠ vnímají aktuální klima své třídy a jaká je struktura vzájemných vztahů mezi žáky. Dále pak o postavení konkrétního jedince ve třídě, jeho kasuistiku a aktivity zaměřené na posilování pozitivních tendencí ve vzájemných vztazích.
|
| |
|
Pozice žáka ve školní třídě v závislosti na jeho školní úspěšnosti
Ozoemena, Miloslava ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kalbáčová, Jaroslava (oponent)
Základní škola pokládá základy vzdělání pro budoucí život. Děti se tu učí nejen matematiku, český jazyk, a další důležité předměty, ale také jak se chovat mezi lidmi. Základy sociálních dovedností a vědomostí, které dítě v budoucím životě potřebuje, jsou pokládány právě tady. Často je škola pro dítě prvním místem, kde se setká a poprvé jedná se svými vrstevníky a zkušenosti takto získané potom využívá celý život v zaměstnání, v rodině, mezi přáteli. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Projektové vyučování na 1. stupni základní školy
Ludvíková, Jana ; Kalbáčová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá projektovou metodou a možnostmi jejího využití na 1. stupni ZS, konkrétně pro 2. - 5. ročník. V teoretické části popisuji historii projektového vyučování, druhy projektů, přednosti a nedostatky projektů. V praktické části uvádím 10 projektů s uvedením témat, cílů, pomůcek, popisů a s podrobným popisem činnosti učitele a žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Integrace žáků se speciálními potřebami na základní školu z pohledu učitele
Prokop, Martin ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kalbáčová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní školu z pohledu učitele. Pracuje se v ní s terminologií o integraci, právní úpravou integrace v České republice. V práci je dále analyzován význam, přínos a překážky v procesu školní integrace, jsou popisovány podmínky a kompetence významných činitelů, kteří se na procesu integrace podílejí. Cílem praktické části je zjistit a porovnat názory, zkušenosti a potřeby integrujících učitelů v oblasti integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd. Diplomová práce je určena pro začínající pedagogy.
|
|
Rozpracování vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu
Součková, Jana ; Kalbáčová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
V této diplomové práci se snažím odpovědět na otázku, jak vidím uplatnění zásad RVP ve své pedagogické praxi za současných podmínek a při použití stávajících učebních materiálů. Podávám zde v proto stručný přehled učebnic s akreditací MSMT, s nimiž se nyní ve školách pracuje a které byly pochopitelně napsány i vydány dříve, než byl vytvořen RVP. V přehledu uvádím učebnice vzdělávacích programů základní škola, obecná škola i národní škola. Obsah předmětů prvouka i vlastivěda se u jednotlivých koncepcí příliš neliší a všechny zhruba odpovídají i RVP. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Sociální klima školní třídy
Rudolfová, Eva ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kalbáčová, Jaroslava (oponent)
Předkládaná práce zkoumá sociálně psychologické a pedagogicko-psychologické skutečnosti, které výrazně působí na žáka i učitele. Osobnost žáka a osobnost učitele jsou významnými činiteli, kteří nejvíce ovlivňují sociální klima školní třídy. Vytváření pozitivního sociálního klimatu třídy předpokládá osobnostní rozvoj žáků i učitelů. Třídní klima lze pomocí diagnostických metod a nástrojů analyzovat a na základě zjištěných údajů provádět pozitivní změny. Práce uvádí některé možnosti testování třídního klimatu a praktické příklady vhodných intervencí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Multikulturní výchova
Matějíčková, Petra ; Kalbáčová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
V české odborné literatuře byl až do roku 1990 pojem "multikulturní výchova" poměrně velmi geopoliticky neznámý. Dnes však jeho rovina proniká jak do vědecké sféry, tak do mediální komunikace a postupně i do edukační praxe škol. V západní Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a jinde je pojem multikulturní výchova již dosti běžný, což je důsledkem skutečnosti, že problematika této výchovy je tam široce a intenzivně rozvíjena, zkoumána jak teoreticky, tak ve velkém množství empirických výzkumů. Multikulturní výchova se váže k rozsáhlé literatuře a trendům v pedagogice, sociologii, kulturní antropologii, sociolingvistice aj., na tato aktuální témata jsou pořádány speciální konference, je publikována řada sborníků a speciální časopisy. Intenzivní a stále sílící zájem o problematiku multikulturní výchovy jsou zřejmé: Lidstvo si uvědomuje již od nejstarších historických dob své etnické, rasové, jazykové či náboženské rozdíly, teprve před zhruba 30 lety se v různých vědeckých disciplínách objevila potřeba poznání směřující k uvědomělému systematickému vzdělávání o těchto rozdílech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |