|
Právní problematika přistoupení k euru v České republice
Klekner, Ota ; Bakeš, Milan (vedoucí práce) ; Karfíková, Marie (oponent)
Závěr Cílem uvedeným na začátku této práce bylo seznámit čtenáře s problematikou vstupu do Hospodářské a měnové unie EU, provést komparaci dvou odlišných způsobů přijetí společné měny a následně doporučit českému zákonodárci jednu z forem přístupu k euru a metodu procesu přeměny právního řádu. Při pohledu na rozbory hlavních právních norem dvou států uvedené v předchozí části, které na svém území vyměnily svou tradiční měnu za měnu euro, se potvrdilo, že existují rozdíly v procesu přípravy přechodu a přechodu na společnou měnu, ale je zřejmé, že tyto rozdíly vyplývají především z různé volby formy přistoupení (viz např. chybějící princip "bez zákazu, bez povinnosti" v slovenském Generálním zákoně z důvodu odlišné formy přistoupení). Jinak je proces poměrně značně regulován evropskou legislativou, ať již nařízeními nebo nezávaznými, ale respektovanými doporučeními a státy se při přípravě národní legislativy příliš nepouštějí mimo rámec těmito normami daný. Rozvíjí-li zákonodárce jednotlivé oblasti, dělá to především z důvodu ochrany práv občana, spotřebitele a dalších ekonomických subjektů, kdy výrazněji uplatňuje především princip bezplatnosti (viz. španělský LSIE, který bezplatnost ve prospěch slabších subjektů uplatňuje rozsáhleji, než je doporučeno Evropskou Komisí), princip předcházení zvyšování cen v...
|
|
Právní problematika přistoupení k euru v České republice
Klekner, Ota ; Bakeš, Milan (vedoucí práce) ; Karfíková, Marie (oponent)
Závěr Cílem uvedeným na začátku této práce bylo seznámit čtenáře s problematikou vstupu do Hospodářské a měnové unie EU, provést komparaci dvou odlišných způsobů přijetí společné měny a následně doporučit českému zákonodárci jednu z forem přístupu k euru a metodu procesu přeměny právního řádu. Při pohledu na rozbory hlavních právních norem dvou států uvedené v předchozí části, které na svém území vyměnily svou tradiční měnu za měnu euro, se potvrdilo, že existují rozdíly v procesu přípravy přechodu a přechodu na společnou měnu, ale je zřejmé, že tyto rozdíly vyplývají především z různé volby formy přistoupení (viz např. chybějící princip "bez zákazu, bez povinnosti" v slovenském Generálním zákoně z důvodu odlišné formy přistoupení). Jinak je proces poměrně značně regulován evropskou legislativou, ať již nařízeními nebo nezávaznými, ale respektovanými doporučeními a státy se při přípravě národní legislativy příliš nepouštějí mimo rámec těmito normami daný. Rozvíjí-li zákonodárce jednotlivé oblasti, dělá to především z důvodu ochrany práv občana, spotřebitele a dalších ekonomických subjektů, kdy výrazněji uplatňuje především princip bezplatnosti (viz. španělský LSIE, který bezplatnost ve prospěch slabších subjektů uplatňuje rozsáhleji, než je doporučeno Evropskou Komisí), princip předcházení zvyšování cen v...
|
| |