|
Svrchovaný panovník lidu
von Wedel, Joachim ; Vojtíšek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent) ; Hošek, Pavel (oponent)
Úvodní kapitola poskytuje přehled výzkumné otázky - konkrétně vztahu náboženství a moderní demokracie - a literatury použité v diskusi na toto téma. Nejprve se ukazuje, že pro diskusi o spojení náboženství a moderní demokracie nelze smysluplně odkázat na koncept "politických náboženství", který pro spojení náboženství s moderními totalitními systémy rozvinul zejména Eric Voegelin. Na tomto základě závěrečná část úvodu uvádí dva hlavní cíle práce: v prvním kroku je třeba prozkoumat jiné koncepty (než politické náboženství), které by mohly být zvažovány pro diskusi o vztahu mezi moderní demokracií. a náboženství, zejména koncept občanského náboženství. Protože tomu tak není, obrací se práce k druhému cíli: k otázce, zda historické počátky moderní demokracie v Paříži v roce 1789 mohou místo toho poskytnout lepší odpověď na otázku Druhá kapitola se tedy bude zabývat otázkou, zda je pro obecné objasnění této souvislosti vhodný některý z různých koncepčních návrhů. Prezentovány jsou teologické (Rothe, Gogarten, Rhonheimer), právní (Hörnle) a sociologické (Durkheim) přístupy, ale zejména koncept občanského náboženství a moderního nacionalismu, který je již zhruba sto let kvalifikován jako "náboženství moderny". V důsledku toho žádný z těchto návrhů není vhodný pro poskytování obecných, tedy globálně...
|
|
Misijní církev: charakteristika misijní ekleziologie v pojetí hnutí Gospel and Our Culture Network.
Hlásek, Vít ; Noble, Timothy (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Ve světle dynamických proměn západní společnosti v posledních desetiletích a nesnází, s jakou se snaží církev zvěstovat evangelium o příchodu Božího království a reagovat na výzvy, které před ní současná kultura staví, se na- plno projevuje krize misijní identity církve a neuspokojivost ekleziologií dříve vypracovaných. Severoamerická větev hnutí the Gospel and Our Culture Network (GOCN) si klade za cíl obnovit misijní identitu církve a pomoci jí nově uchopit její svědecký úkol ve světě. Podle GOCN tohoto cíle nelze dosáhnout bez náležité reflexe evangelia, kultury a jejich dynamické interakce. Tato diplomová práce čtenáře blíže seznámí s hnutím GOCN, jeho historickým vývojem, jeho poje- tím evangelia a jeho analýzou prostředí, ze kterého vychází. Hlavním zámě- rem práce je však do hloubky představit samotný koncept misijní ekleziologie v pojetí tohoto hnutí a následně jej nejprve zhodnotit ve vztahu k missio Dei a poté s ohledem na kontextuální charakter celého konceptu. Církev v pojetí GOCN je alternativní společenství svědků Bohem povolané k účasti na Boží misii; této misie se církev účastní jako reprezentant Božího království v Kristu, o němž v moci Ducha svatého vydává svědectví celému světu svým bytím, slovy i činy v očekávání budoucího dovršení Boží vlády nad celým stvořením. I přes jisté...
|
|
Situace mystičky podle Hildegardy z Bingenu aneb hledání výchozího postavení Hildegardy jako autorky Scivitas
Živná, Magdaléna ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na knihu Scivias, kterou napsala Hildegarda z Bingenu. Tato slavná žena, učitelka, kazatelka, prorokyně, abatyše a léčiteka se narodila v roce 1098 ve dnešním Německu a po svém úspěšném životě zemřela v roce 1179. Bakalářská práce pracuje s Hildegardinou mystickou literaturou a pokouší se přiblížit Hildegardin přístup k jejímu vlastnímu mystickému dílu. Ve svých vidění popisuje rozdílné nadzemské obrazy a také se je snaží vyložit, často mnoha různými způsoby. V jejím vlastním úvodu do knihy Scivias sedm bodů, které nám mohou pomoci jejímu přístupu porozumnět. Sedm bodů je také přítomno v jejím dopise Bernardovi z Calirvaux. Mezi body patří: křehkost, nebeský plamen, pochopení knih (především Bible), tajemství, bdělost, vztah s ostatními lidmi a prostotu. Text práce je rozdělen na kapitoly a v každé kapitole se autorka snaží charakterizovat jeden z bodů. Je zmíněna otázka Hildegardina duševního zdraví, sociální pozice žen ve středověku nebo skutečnost imaginace. Na konci je uvedeno schéma, které se pokouší představit vztah mezi jednotlivými body, které byly popsány výše.
|
|
Myths of the Contemporary Man: An Application of the "Mythic Reading" Method to the Selected Works of the World of the World Literature of the 20th and 21st Centuries.
Bargár, Pavol ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent) ; Trojan, Jakub (oponent)
Uvedená práca sa pokúša poskytnúť prístup k mýtu, ktorý by vystihoval jeho aktuálnosť pre dnešného človeka. Práca začína pokusom uchopiť význam(y) gréckeho termínu μυθος, jeho vzťahu k termínu λογος v priebehu dejín a kritickým vyrovnaním sa s definíciami a interpretačnými metódami vybraných bádateľov v oblasti štúdia mýtov. Následne je navrhnutá vlastná definícia mýtu, v náväznosti na P. Ricoeura, L. Coupeho, D. Cupitta a ďalších. Mýtus je vnímaný ako dialektické spojenie naratívu a mýtických motívov, ktoré nie sú nemenné, ale práve v kontexte vytvorenom príbehom dostávajú vždy nový význam. Tak mýty tvoria reťaze vzájomne spojených verzií, otvorené pre ďalšie interpretácie v procese "radikálnej typológie." Mýty nie sú obmedzené na oblasť náboženstva, "radikálna typológia" zohľadňuje profánny kontext. Jednotlivé články reťazí mýtov môžu byť teda aj literárne diela. Vybrané diela svetovej literatúry 20. a 21. storočia (M. Bulgakov: Majster a Margaréta, G. Orwell: 1984, H. Murakami: Kafka na pobreží, P. Auster: Sklené mesto) sú v práci interpretované ako mýty za pomoci metódy "mýtického čítania," ktorá využíva imagináciu v rovnakej miere ako zásady logiky. Je navrhované vnímať mýty ako dialektické spojenie "dokonalosti" a "otvorenosti," ktoré poskytuje priestor pre vstup "iného." To je významné i z...
|
|
Konflikt dobra a zla v Silmarillionu ve vztahu k bibli
Kučera, Benjamin ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Předmětem této práce je nahlédnout konflikt dobra a zla v Silmarillionu z biblické perspektivy. Vycházím zde především z textu samotného Silmarillionu a snažím se v něm určit motivy související s ústředním tématem. Tyto motivy pak dále analyzuji a pokouším se odhalit jejich původ, totiž zda pocházejí z biblické tradice, či z tradice jiné. První část práce se věnuje Silmarillionu jako takovému, a podává krátké shrnutí, které má čtenáři připomenout základní dějovou osnovu a motivy. Druhá část řeší problematiku dobra a zla z kosmického hlediska. Definuje dobro a zlo a snaží se určit obecné principy fungování tohoto zápasu s přihlédnutím k jejich konkrétním realizacím. Tato část by měla umožnit určit, v jakých motivech a do jaké míry funguje daná problematika podle křesťanského pojetí, a kde a jak podle pojetí severské mytologie, či jiných zdrojů. Třetí část se pak zabývá fungováním dobra a zla ve vztahu ke konkrétním osobám či skupinám osob, a popisuje tak, jak lidé zlu propadají a jak mu mohou vzdorovat. Mělo by se zde ukázat, které hodnoty Tolkien považuje za důležité. Opět i zde se pak ukáží jednotlivé vlivy, které na něj působily.
|
|
Vliv absence mužských iniciačních rituálů na krizi identity v západní společnosti
Křížek, Josef ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Diplomová práce se snaží přiblížit k objasnění fenoménu krize mužské identity, a to především z pohledu universálních mužských iniciačních rituálů. Ústředním tématem práce je vztah mezi krizí mužské identity a absencí iniciačních mužských rituálů v západní (euro-americké) postmoderní společnosti. Iniciační mužské rituály v různých kulturách mají úzký vztah k tajemství, k posvátnu, k mýtům a k transcendentní zkušenosti. Tyto prvky se v naší západní společnosti v moderně vytrácely a nebo transformovaly. Každopádně v relativizovaném a racionalizovaném světě tyto domény nemají své hlavní místo. Práce hledá pevný a relativní základ mužské pohlavní identity, která se zmítá někde mezi nezpochybnitelnou biologickou daností a zvenčí zkonstruovanou a relativní genderovou příslušností k pohlaví. Autoři mužských hnutí a propagátoři iniciačních přechodových rituálů vidí tuto mužskou identitu jako stěžejní pro mužské bytí. Tito, ale i jiní autoři, vidí v iniciačních rituálech šanci, jak upevnit zdravé mužství jako identitu ve světě, kde muži ztrácejí půdu pod nohama. Oproti nim práce staví autory, které tyto mytopoetické hnutí a jejich vůdce staví do podezřívavého světla.
|
|
Obraz faráře v českém filmu od roku 1948 do současnosti
Frýdl, Vojtěch ; Filipi, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Diplomová práce s názvem Obraz faráře v českém filmu od roku 1948 do současnosti si klade za cíl zmapovat kinematografickou českou tvorbu, ve které se vyskytuje postava faráře. S ohledem na jeho obraz, který je předkládán divákovi v jednotlivých obdobích. Tato práce hledá v české kinematografii filmy od roku 1948, ve kterých se vyskytuje postava faráře. Ptá se po jeho vyobrazeních. Komentuje jednotlivé filmy v různých obdobích, která jsou ohraničena historicko-společenskými milníky. Obecně se zabývá filmovou tvorbou v těchto obdobích. Na konci každé z pěti kapitol nabízí malé shrnutí. Zaznamenává rozdíl mezi vyobrazováním faráře v době komunismu a po Sametové revoluci. Nedílnou součástí práce je chronologický seznam filmů, kde se vyskytuje postava faráře, podle doby vzniku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Jewish eschatological thought from the Bible to Maimonides
Bernátová, Jana ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Práca "Židovské eschatologické predstavy od Biblie po Maimonida" sa zaoberá vznikom, vývojom a premenami eschatologického učenia v danom období. Kritickou analýzou skúma texty, ktoré sú pre túto oblasť kľúčové. V Biblii si všíma hlavnú dikciu, vývoj naprieč storočiami a kľúčové zvraty. V pobiblických textoch sa zameriava na rozšírenie a rozpracovanie predstáv pôvodne biblických. Zachytáva tiež postavy, ktoré k tomu zásadne prispeli. Pre časť Talmud práca používa ako východzí traktát Pirkej Avot a všíma si zameranie eschatológie v ďalších relevantných traktátoch. Zakončením je časť venovaná dielu Maimonida, ktorý sa pričinil o sumarizáciu týchto predstáv a tiež zásadne ovplyvnil ich vývoj. Práca poukazuje na dôležitosť konceptov ako vzkriesenie, (ne)smrteľnosť , večnosť, Mesiáš, miesta posmrtného prebývaniam a pod. pre židov. Zároveň dokazuje ich premenu pod vplyvom dejín, cudzích predstáv a mysliteľov. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Mojžíš v Koránu: zobrazení proroka Mojžíše v koránském vyprávění a srovnání s biblickými paralelami
Kredba, Jan ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Bakalářská práce Mojžíš v Koránu: zobrazení proroka Mojžíše v koránském vyprávění a srovnání s biblickými paralelami se zaměřuje na postavu proroka Mojžíše, který je v Koránu, svaté knize islámu, nejčastěji zmiňovaným jednotlivcem. V úvodu pojednává o proroctví a prorocích v islámské a židovské tradici. Následně analyzuje Koránské verše týkající se proroka Mojžíše za pomoci komentářů muslimských učenců. Práce rovněž sleduje biblické paralely ke koránským textům, a to především v knize Exodus a představuje především odlišnosti, které se v nich vyskytují. V neposlední řadě práce představuje i specifické koránské motivy, které v biblickém textu paralely nemají. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Vývoj české religiozity od 19. století ve světle sociologických průzkumů
Trusinová, Alžběta ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Tato práce zkoumá rysy české religiozity od 19. století do současnosti na základě sociologických výzkumů. První kapitola shrnuje přístupy a teorie ohledně role náboženství ve společnosti. Následující kapitoly popisují vývoj u čtyř určených rysů české religiozity: nízké důvěry v náboženské instituce, nízké náboženské sebedeklarace, nízké náboženské aktivity (posuzované podle návštěvnosti bohoslužeb) a nakonec nedůležitosti náboženství. Tyto rysy jsou zkoumány v devatenáctém a dvacátém století v době habsburské monarchie, dále v období první republiky, během protektorátu a v poválečných letech, v období komunismu a v porevolučním období až do současnosti. Práce je založena zejména na dílech českých sociologů náboženství (Nešpor, Václavík, Hamplová), kteří sociologické výzkumy zpracovali a popsali českou náboženskou situaci a její vývoj. Česká religiozita a její rysy jsou zde zkoumány od počátku českého národnostního hnutí do 21. století. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|