| |
| |
| |
|
Návrh využití nástroje ECCAIRS 5 Taxonomy Design Tools
Mašková, Šárka ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na popis možností modifikace systému ECCAIRS pomocí sady nástrojů Taxonomy Design Tools a vytvoření návrhu využití této sady pro zjednodušení práce se systémem ECCAIRS na národní úrovni. Teoretická část zahrnuje popis legislativy vztahující se k hlášení leteckých nehod a incidentů, tedy Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014, dále je uveden postup hlášení leteckých událostí v České republice a popis samotného systému ECCAIRS, jeho nástrojů, funkcí a možností modifikace. Praktickou část práce tvoří vlastní návrh využití zmíněné sady nástrojů pro zefektivnění práce se systémem ECCAIRS, včetně podobného popisu postupu provedení.
|
|
Problematika požadavků letové způsobilosti civilních letadel
Lipták, Matúš ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Táto bakalárska práca sa venuje problematike procesu osvedčovania letovej spôsobilosti lietadiel. Dôraz je kladený na základné postupy získavania osvedčenia letovej spôsobilosti ako hlavného dokumentu pre povolenie prevádzkovať lietadlo v civilnom letectve. Komplexne sú spracované legislatívne dokumenty špecifikujúce požiadavky, ktoré je pre získanie a zachovanie takéhoto osvedčenia nevyhnutné splniť. Príslušné dokumenty sú analyzované z pohľadu národnej legislatívy a legislatívy EÚ. Tento dokument je spracovaný s úmyslom využiť ho pre vzdelávanie a teoretickú prípravu v danej oblasti.
|
| |
|
Zavedení systému řízení bezpečnosti u malého leteckého dopravce
Šalanda, Michal ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Schaumann, Ondřej (vedoucí práce)
Zachování bezpečnosti je dnes jednou ze stěžejních podmínek pro další rozvoj letecké dopravy. Pro tento účel byl vytvořen organizací ICAO Systém řízení bezpečnosti (Safety Management System). Cílem této práce bylo především prozkoumání všech aspektů vztahující se k zavádění tohoto systému. Nejdříve byly popsány jednotlivé komponenty systému, popřípadě jejich funkce a dalším bodem byl návrh, jak by se tento systém mohl implementovat u malých leteckých dopravců. Následně byly ještě popsány možnosti zhodnocení efektivnosti systému a jeho předpokládané přínosy. Postup implementace u leteckých provozovatelů byl konzultován s několika leteckými provozovateli a organizacemi civilního letectví ať už z České republiky nebo ze zahraničí. Jejich poznatky v mnoha ohledech pomohly objasnit problematiku praktického zavádění systému řízení bezpečnosti, který bude v následujících letech nezbytnou součástí organizace každého leteckého provozovatele.
|
| |
|
Využitelnost alternativních paliv v letecké dopravě
Dvorský, David ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Nastálek, Ondřej (vedoucí práce)
Cíle diplomové práce je celkový přehled dostupných paliv v letectví a jejich možných alternativ. Zhodnocení využitelnosti alternativních paliv v letecké dopravě. Dále pak posoudit celkovou připravenost jednotlivých technologií napříč letectvím, tj. od všeobecného letectví, pres hromadnou leteckou dopravu nákladu a osob, až po dopravu vrtulníky. Vyhodnotit ekonomickou situaci v jednotlivých sektorech a určit nejlepší variantu alternativního paliva.
|
|
Současné UAS a možnosti jejich aplikace do komerčního prostoru v Evropě
Matejko, Filip ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Vosecký, Slavomír (vedoucí práce)
Práca obsahuje stručný prehľad niektorých moderných bezpilotných prostriedkov a neskôr aj ich možnosti aplikácie do riadeného vzdušného priestoru Európy. Pojednáva o aktuálnej legislatíve zaoberajúcej sa rozličnými oblasťami integrácie UAS a procesom aktualizácie a tvorby tejto legislatívy. Ďalšia časť práce sa zaoberá prieskumom možností využitia bezpilotných lietadiel v komerčnej sfére a ich vplyvom na súčasnú leteckú dopravu. Posledná časť je venovaná technickej stránke spojenej s integráciou UAS do riadených priestorov. Sú tu popísané aktuálne systémy CNS a ich možný vývoj v spojení s bezpilotnými prostriedkami a takisto je značná časť práce venovaná aj technológii S&A (Sense and Avoid). Počas celej práce je postupne vyhodnotená aktuálna situácia prevádzky UAS a sú navrhnuté nutné a odporúčané zmeny ktoré, sa budú musieť pre ich plnohodnotnú integráciu do riadených priestorov vykonať.
|