| |
|
Pohádky Siegfrieda Kappera
ČÁSLAVOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce analyzuje Pohádky přímořské Siegfrieda Kappera, srovnává je jednak s folklórními pohádkami na základě Morfologie pohádky V. J. Propp, jednak s dobově reprezentativními představiteli českého pohádkářství (Erbenem, Kuldou a Němcovou), a rovněž s dobově prestižním H. Ch. Andersenem. Stanovuje jejich bibliografii, věnuje se dobovému ohlasu díla a pokouší se určit přínos pro současného čtenáře.
|
|
Kvalitativní výzkum metod práce s pohádkou u učitelek v Mateřské škole
HEJHALOVÁ, Tereza
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat metody, které učitelky mateřské školy používají při práci s pohádkou, jejich silné a slabé stránky, kritéria výběru pohádek u učitelek MŠ a reflexe chyb a úspěchů při aplikaci jednotlivých metod. Teoretická část je zaměřena na významné psychologické teorie, které se týkají vývoje dítěte (Vývoj dítěte- M. Vágnerová,teorie kognitivního vývoje J. Piaget, strukturální model osobnosti a psychosexuální vývoj S. Freud, psychoanalytická teorie- C.G. Jung). Po vysvětlení klíčových pojmů v těchto teoriíchse věnuji pohádkám, výkladu z psychologického pohledu a jejich vlivu na předškolní dítě. Závěr teoretické části popisuje využívané metody při práci s pohádkou. V metodologické části jsem vysvětlila použité metody, které byly v práci využity: kvalitativní výzkum,zakotvenou teorii, polostrukturovaný rozhovor a metody jeho kódování. V praktické části jsme byly provedeny rozhovory s následnou analýzou, která je rozvedena v tematicky zaměřených kapitolách. Stěžejní význam práce spočívá v popisu nejdůležitějších metod, které využívají učitelky v mateřské škole při práci s pohádkou. Na uvedená zjištění navazuje stručná charakteristika a význam specifických metod. V závěru práce jsou shrnuta klíčová fakta, která mohou učitelům v mateřských školách pomoci, ke zlepšení při práci s pohádkou.
|
|
Kvalitativní výzkum rituálů ukládání dětí ke spánku
KUČEROVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se zabývá kvalitativním výzkumem spánkových rituálů dětí v předškolním věku a tím, jak se liší v závislosti na příslušnosti k určité etnické skupině a národnosti. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako rituál, spánek a výchova. Tato část se dále zaměřuje na různé vývojové teorie, styly výchovy a spánkové rituály. V praktické části jsou popsány spánkové rituály osmi zkoumaných subjektů (sedm rodin různé národnosti a jedna mateřská škola) na základě metody rozhovoru. Cílem této práce bylo popsat spánkové rituály dětí předškolního věku a zjistit, jestli jsou mezi jednotlivými národnostmi (etnickými skupinami) rozdíly.
|
|
Dětský svět Markéty Pilátové
BRŮHOVÁ, Daniela
Cílem bakalářské práce je zhodnocení dětské tvorby Markéty Pilátové. Práce se zaměřuje na analýzu a interpretaci jednotlivých jejích děl určených dětem. Podstatnou část Pilátové tvorby pro děti představují pohádky, proto je také vývoji pohádky a její charakteristice věnována část práce. Prostor je zde také vymezen i pro další autorčinu tvorbu.
|
|
Pohádky - nepohádky (Ironie a satira v díle I. Daňkové a O. Friedrichové)
VEJŠICKÁ, Martina
Předmětem této bakalářské práce s názvem Pohádky - nepohádky (Ironie a satira v dílech I. Daňkové a O. Friedrichové) je odhalení pohádkových motivů využitých v knihách určených dospělým. Hlavním úkolem bylo rozebrat dvě díla těchto autorek a porovnat je. V teoretické části bakalářské práce jsem se zabývala žánrem pohádka obecně, její historií, dělením na lidovou a autorskou pohádku včetně podtypů těchto dvou základních druhů. Další kapitoly jsou věnovány právě Jihočeskému kraji, ze kterého obě spisovatelky pocházejí a čerpaly z něho svou inspiraci. V neposlední řadě se zabývám pohádkovou tvorbou určenou dospělým čtenářům, poté definicí ironie a satiry, a v úplném závěru teoretické části se věnuji životu a tvorbě těchto dvou autorek. Praktická část je postavena na rozboru dvou zvolených knih, tedy Máchorek od Ilony Daňkové a Večerníčků s hvězdičkou od Olgy Friedrichové. Mým úkolem bylo přiblížit v krátkosti děj všech povídek, dále charakterizovat hlavní postavy, nalézt pohádkové motivy a nakonec vyzdvihnout prvky ironické a satirické. Na úplný závěr shrnu obě díla, porovnám je po stránce jazykové a zhodnotím, která z dvou autorek se svého úkolu zhostila lépe.
|
| |
|
Pohádky Elišky Krásnohorské
METELCOVÁ, Lenka
Cílem bakalářské práce je vytvořit bibliografii pohádek E. Krásnohorské, následně zmapovat dobový ohlas a literárněhistorické hodnocení jevu. Vlastní analýzou jsem stanovila typ pohádek Krásnohorské, a to porovnáním s normami pohádky folklórní (na základě metodologie Proppovy) a dále srovnala Krásnohorskou s předními českými pohádkáři - Erbenem a Němcovou a dále pak s dánským pohádkářem H. Ch. Andersenem.
|
|
Česká recepce Andersenových pohádek v druhé polovině 19. století
PROKOPOVÁ, Eliška
Bakalářská práce mapuje Andersenovy pohádky ? originální v dánštině i přeložené do češtiny. Vytváří bibliografii českých časopiseckých překladů i českých knižních výborů Andersenových pohádek. Dále řeší dobový ohlas jevu, předkládá dobové literární hodnocení Andersenových pohádek a věnuje se rozdílům mezi konkrétními překlady Andersenových pohádek.
|
|
Rodina a čtení pohádek
NĚMCOVÁ, Petra
Tato bakalářská práce se zabývá čtením pohádek v rodinách. Teoretická část seznamuje s rodičovskými postoji, dále s postoji k pohádkám a ke čtenářství, se čtenářskou gramotností a jejím rozvojem. Z psychologického hlediska se věnuje vlivu pohádek na dítě, jejich nezastupitelnosti v předškolním období, a tématu rituálů. V praktické části jsou prezentovány výsledky smíšeného výzkumu, prostřednictvím kterého byl zjišťován postoj rodičů k pohádkám a čtenářství. Zda vnímají smysl čtení pohádek pro děti, pro jejich rozvoj, orientaci v emočním prožívání a pochopení životní cesty. Dále bylo zjišťováno, zda se pohádky objevují jako rituál před usnutím, jejich celková frekvence a časování. Jaké vlivy působí na tuto problematiku týkající se čtení pohádek v rodinách. Co sami rodiče považují za rituál, a jaké další večerní rituály se v rodinách vyskytují.
|