|
Logoterapeutické hodnoty v zážitkové pedagogice pro adolescenty
PITR, Roman
Práce pojednává o využití logoterapeutických hodnot jako inspirace pro zážitkový program určený dospívajícím za účelem integrovat je do jejich identity. Cílem je nalezení styčných témat mezi logoterapií a adolescencí s využitím pro přípravu zážitkového kurzu. Práce začíná psychologickou charakteristickou věku adolescence se zaměřením na Eriksonem popsanou identitu jako hlavní téma tohoto období. V další kapitole pojednává o logoterapii a jejích základních pojmů a hodnot. V kapitole o zážitkové pedagogice se zabývá charakteristikou tohoto směru a jejími praktickými prvky, jimiž jsou dramaturgie, hra, motivace a reflexe. V poslední části se snažím o vytyčení hlavních styčných bodů mezi logoterapií a adolescencí. Těchto bodů pak využívám pro sestavení tématu zážitkového programu a formy kurzu s návrhem využití několika her.
|
|
Druhy lásky v kontextu bioetické argumentace
SMRČKOVÁ, Leona
Práce se zabývá druhy lásky, jejich rozdělením a charakteristikou. Dalším tématem je eutanazie, její rozdělení a argumentace pro i proti její legalizaci. Základním cílem je popsat tyto pojmy a pokusit se najít mezi nimi souvislost, pokusit se odpovědět na otázku, zda může být láska argumentem pro eutanazii a pokud ano, tak proč. Na již publikovaných případech smrtelně nemocných lidí se pokouší najít možnosti a cesty jednání motivovaného láskou. Hledá přínos těchto poznatků pro sociálního pracovníka.
|
|
Lékařská etika terminálních stavů
KYLBERGEROVÁ, Radka
Hlavním předmětem této práce je reflexe problematiky etiky terminálních stavů. Strukturu práce tvoří čtyři tematické celky. V první části práce jde o seznámení s pojmem lékařská etika, popíši její předmět, historický vývoj a principy. Druhý blok je zaměřen na největší existenciální událost lidského života, smrt a na postoj člověka ke smrti. K posledním okamžikům člověka patří hledání smyslu života, ale také utrpení. Proto se věnuji i těmto tématům. Třetí část práce se vztahuje k etickým problémů
|
|
DIDAKTICKÁ PRÁCE O OTÁZKÁCH HLEDÁNÍ ŽIVOTNÍHO SMYSLU PRO SENIORY
JÁNSKÝ, Svatopluk
Diplomová práce pojednává o hledání životního smyslu v životě seniorů. V teoretické části se zabývám tím, co znamená být seniorem v naší společnosti a věnuji se problematice krize životního smyslu a vyrovnání se s konečností lidského života. Zamýšlím se nad významem spirituality a víry v životě stárnoucího člověka a kladu si otázku po smyslu a cílech života ve stáří. V praktické části předkládám ke každé kapitole didaktické impulsy určené k využití při seniorských setkáních.
|
|
Vnímání smyslu života adolescenty
FENCLOVÁ, Lucie
Práce se zabývá otázkou smysluplnosti života ve skupině adolescentů, porovnává jejich vnímání smyslu života z hlediska pohlaví, věku a studované školy. Teoretická část vymezuje adolescenci jako vývojové období, dále popisuje problematiku smyslu života, jeho východiska a teorie, nauku V. E. Frankla a logoterapii jako techniku zabývající se tímto fenoménem. Praktická část obsahuje výzkum založený na dotazníku Logo-test a psané eseji, snaží se tady zachytit problematiku jak kvantitativním, tak kvalitativním zkoumáním.
|
|
Horolezectví jako cesta k získání odvahy ve víře?
KALAS, Petr
Základním úkolem práce je odpovědět na otázku, jestli horolezectví, jako jedna z volnočasových sportovních aktivit, může člověku nabídnout hodnoty podstatné k jeho životu. Stěžejní kapitola, která se zaměřuje na horolezecké hodnoty, se skládá ze dvou částí. První část {--} teoretická uvádí příklady několika hodnot, které jsou pro horolezectví důležité. Druhá část {--} praktická vychází z ankety, uspořádané mezi horolezci. Obě dochází k závěru, že horolezectví je inspirujícím sportem i pro nehorolezce. Pro plnohodnotný život je však podstatná především odvaha převzít za svůj život odpovědnost. Teprve pro takového člověka je horolezectví inspirující aktivitou.
|
|
Příprava vysokoškolských studentů na pomáhající profese a jejich naplňování života smyslem
ROSA, Kamil
Práce se zabývá otázkou smysluplnosti života a rizikem existenciální frustrace ve skupině vysokoškolských studentů pomáhajících a nepomáhajících profesí. Teoretická část popisuje problematiku životního smyslu, logoterapii jako techniku zabývající se právě tímto fenoménem a definuje základní pojmy dané problematiky. Praktická část obsahuje výzkum, ve kterém jsou pomocí standardizovaného dotazníku {\clqq}Logo-test`` porovnávány dvě skupiny vysokoškolských studentů. Jednu skupinu tvoří studenti pomáhajících profesí a druhou tvoří studenti jiných (nepomáhajících) profesí.
|
|
Životní spokojenost ve stáří
BRDIČKOVÁ, Monika
Práce se zabývá životní spokojeností ve stáří. Teoretická část charakterizuje negativní a pozitivní aspekty stáří, dále charakterizuje kognitivní a emoční změny. Stěžejní oblastí teoretické části je zaměření na životní spokojenost, smysluplnost a sebepojetí seniorů. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který mapuje životní spokojenost seniorů, se zaměřením na čtyři dimenze lidského života: smysl života, sebepojetí, rodinné a sociální vztahy. Cílem praktické části bylo zjistit subjektivní hodnocení seniorů týkající se jejich celkové životní spokojenosti a vlivu jednotlivých dimenzí na spokojenost ve stáří.
|
|
Hledání smyslu života v oblasti práce u učňovské mládeže
PAREISOVÁ, Lenka
Práce se zabývá hledáním smyslu života učňovské mládeže ve vztahu k práci. Zjišťuji perspektivy dnešních mladých lidí v porovnání s perspektivami učňovské mládeže za Baťova systému v období první republiky. Práce má tři hlavní části. V první je podán problém smyslu života obecně {--} z hlediska filosofického, psychologického a dále pak s pohledem na adolescenci z hlediska sociologického. Druhá část rozebírá práci a její smysl pro člověka. Třetí část vyplňuje výchova mládeže a stav učňovského školství dnes ve srovnání s Baťovou mládeží a výsledky dotazníku dnešních učňů na uvedené téma. Závěr pak shrnuje všechny uvedené poznatky.
|
|
Některé aspekty kvality života v kontextu volného času a životního stylu
JAROŠOVÁ, Erika
Diplomová práce se zabývá problematikou kvlaity života, jejíž nedílnou součástí je subjektivní pohoda v kontextu volného času jako důležitého prostoru, umožňujícího zvyšovat kvalitu života jedince a tím celé společnosti. Důležitým faktorem, který ovlivňuje kvlaitu života i využívání volného času, je životní styl. Hodnoty, které jedinec uznává, ovlivňují jeho životní styl a pohled na oblast volného času i způsob jeho využívání. Také jsou zde uvedeny výsledky některých výzkumů. které byly zaměřeny na oblast hodntové orientace, životní spokojenosti a na volný čas.
|