Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,047 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 

Očekávání rodičů od poskytovaných sociálních služeb Kaňka o.p.s. Tábor
BERANOVÁ, Diana
V současné době se na poli sociálních služeb, které se věnují dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám, rozmáhá zakládání neziskových organizací. Jedná se tedy o stále více aktuální téma. Cílem této práce na téma: Očekávání rodičů od poskytovaných sociálních služeb Kaňka o.p.s. Tábor je identifikovat očekávání rodičů ohledně poskytovaných sociálních služeb Kaňka o.p.s. Tábor. V rámci této výzkumné práce byla definována následující výzkumná otázka: Shodují se očekávání rodičů s poskytovanými sociálními službami? Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je věnována oblasti rodiny, rodinného prostředí, které je pro děti se zdravotním postižením základním kamenem jejich života. Také rodičů dítěte se zdravotním postižením v kontextu s poskytovanými sociálními službami charakteristickými pro tyto rodiny dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách. Zde je upřesněna sociální služba rané péče, osobní asistence a denní stacionář, které nabízí zařízení Kaňka o.p.s. Tábor. Dále jsou zde uvedeny jednotlivé terapie realizované pro děti se zdravotním postižením. Terapie se zdají být pro tyto děti smysluplné už jen tím, že se děti během terapií zklidní, zabaví, odreagují a dále rozvíjí. Také druhy speciálních pomůcek, které se při činnostech s těmito dětmi hojně využívají a které usnadňují práci nejenom rodinám, ale i dalším pečujícím osobám. Příklady neziskových organizací v jihočeském kraji, které poskytují podobné sociální služby jako organizace Kaňka o.p.s. Tábor a v neposlední řadě se teoretická část věnuje termínu samotného očekávání, očekávání rodičů od sociálních služeb prolínající individuální plánování sociálních služeb, díky kterému se daná organizace může aktivně a lépe zapojit do procesu očekávání od sociálních služeb. Empirická část pojednává o zařízení Kaňka o.p.s. Tábor z hlediska poskytovaných sociálních služeb rodinám dětí se zdravotním postižením, které dané zařízení navštěvují. Do empirické části mimo jiné spadají i ostatní služby, které organizace Kaňka nabízí. Jedná se tedy o terapeutické činnosti, volnočasové aktivity a kroužky, rehabilitačně integrační pobyty, jednorázové aktivity atd. Tato část je také obohacena o základní kazuistiky jednotlivých klientů, jejichž rodiny byly součástí výzkumu. Na základě těchto kazuistik je zřetelnější, kteří klienti se zdravotním postižením zařízení Kaňka o.p.s. skutečně navštěvují. S ohledem na stanovený cíl práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl realizován na poli organizace Kaňka o.p.s. Tábor a účastnilo se ho dvacet respondentů. Pro zpracování tohoto výzkumu byla zvolena metoda záměrného výběru, a to deset rodičů, jejichž děti navštěvují zařízení Kaňka o.p.s. Tábor a využívají zde sociální služby a deset rodičů, jejichž děti také navštěvují tuto organizaci a využívají nejenom sociální služby, ale i povinnou školní docházku. V diplomové práci byly stanoveny okruhy otázek, které se týkají dané problematiky očekávání od poskytovaných sociálních služeb Kaňka o.p.s. Tábor. Při zpracování, systematizaci a interpretaci dat bylo využito selektivní kódování v rámci metody obsahové analýzy. Byly vytvořeny kategorie, které usnadňují organizaci a klasifikaci dat. Výsledky diplomové práce ukázaly, že výzkumu se účastnily převážně ženy věkové kategorie v rozmezí 40 50 let a jednalo se nejčastěji o matky těchto dětí. Valná většina rodičů objevila toto zařízení prostřednictvím svých známých a tuto organizaci si vybrali na základě krátké vzdálenosti od jejich bydliště a také, protože se domnívají, že je zařízení kvalitní a tudíž poskytuje i kvalitní sociální služby. Od těchto poskytovaných sociálních služeb očekávají rodiče, jejichž děti užívají v zařízení Kaňka pouze sociální služby zejména spokojenost a radost svého dítěte.

Spolupráce canisterapeutického týmu s multidisciplinárním týmem v centru Arpida v Českých Budějovicích
FRAŇKOVÁ, Zuzana
Diplomová práce se zabývá spoluprací mezi canisterapeutickým a multidisciplinárním týmem v Arpidě, centru pro rehabilitaci osob se zdravotním postižením, z. ú. (centrum Arpida). Zooterapie a přednostně canisterapie se stává nedílnou součástí terapií v různých zařízeních sociálních služeb, můžeme ji spatřovat jako součást výuky ve školských zařízeních, a dokonce i v zařízeních zdravotnických. Z mnohých výzkumů vyplývá, že canisterapie je podpůrná metoda používaná pro rehabilitaci lidí, která je založena na interakcích mezi člověkem a psem, nelze však ani opomenout její celkový vliv na kvalitu života. Od počátku cíleného používání živého zvířete v rámci terapie získali odborníci mnoho zkušeností, avšak stále je na poli canisterapie spatřován nedostatek v propojení služeb, ale i ve spolupráci s dalšími odborníky orientovanými na rehabilitaci lidí. Autorka se v teoretické části diplomové práce zabývá popisem nejdůležitějších částí ze zooterapie a canisterapie. Nastiňuje historické počátky terapie za pomoci zvířat, rozepisuje její dělení, metody a využívané formy. V následující kapitole se věnuje canisterapii. Popisuje začátky canisterapie na území České republiky. Zde jsou také nastíněny podmínky pro praktikování odborné canisterapie. V další kapitole jsou popsány cíle canisterapie. Jelikož autorka spatřuje důležitost v propojení terapie za pomoci psa s dalšími terapiemi, v následujících kapitolách se věnuje koordinované rehabilitaci, jejím prostředkům a také členům multidisciplinárního týmu.V práci je zmíněn také koncept kruhové péče, který je v koordinaci služeb využíván. Jako nadstavba kruhové péče je zde na vrchol řazen sociální pracovník, který hájí zájmy klienta. Jedna z kapitol se také věnuje tématu kvality života. Poslední kapitola teoretické části se věnuje krátkému popsání centra Arpida, multidisciplinárnímu týmu a také canisterapeutickým týmům, které do centra Arpida docházejí. Diplomová práce pokračuje praktickou částí, kde autorka popisuje cíl práce, výzkumné otázky a metodiku výzkumu. Cílem diplomové práce bylo zjištění míry spolupráce mezi canisterapeutickým a multidisciplinárním týmem v centru Arpida. Pro potřeby výzkumu byla do diplomové práce zvolena kvalitativní strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumným souborem se stali odborníci z multidisciplinárního týmu v centru Arpida a rodiče klientů, ke kterým pravidelně dochází canisterapeut. Z řad odborníků se jednalo o ergoterapeuta, fyzioterapeuty a speciální pedagogy. Byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky: HVO1: V péči jakých odborníků z multidisciplinárního týmu je klient využívající canisterapii? HVO2: Předchází či navazuje na canisterapii jejich odborná aktivita? Rozhovory byly nahrávány na diktafon a poté přepsány do písemné podoby. Výsledky jsou zpracovány formou otevřeného kódování, kde autorka stanovila kategorie. Výsledky výzkumu jsou rozřazeny do kapitol podle kategorií, které vyplynuly z otevřeného kódování. Z výsledků je patrné že spolupráce mezi multidisciplinárním a canisterapeutickým týmem není. Díky otevřenosti informantů a jejich odpovědím autorka zjistila, že spolupráce mezi těmito odborníky možná je. Z rozhovorů vyplynuly oblasti, kde by spolupráce mohla započít a také s jakými odborníky by byla nejlepší. Výsledky jsou doplněny o tabulky, které kategorie zpřehledňují a také o SWOT analýzu. Autorka na závěr diskuze aplikovala své znalosti z praktikování odborné canisterapie a navrhla doporučení pro praxi a spolupráci v oblastech fyzioterapie a ergoterapie. Z výsledků výzkumu je velmi dobře patrné, že spolupráce možná je, a proto by autorka chtěla práci doporučit multidisciplinárnímu týmu a rodičům klientů, ke kterým canisterapeut pravidelně dochází. Diplomová práce by mohla posloužit jako inspirace pro canisterapeuty, kteří spolupracují s jinými odborníky a chtějí povýšit svou dobrovolnickou činnost na platnou terapeutickou či rehabilitační metodu.

PROBLEMATIKA POSKYTOVÁNÍ ÚZCE SPECIALIZOVANÉ PÉČE NEMOCNÉMU S INTRAAORTÁLNÍ BALÓNKOVOU KONTRAPULZACÍ
ŠMERÁKOVÁ, Věra
Předmětem práce je zaměření na problematiku poskytování vysoce specializované péče kriticky nemocným se zavedenou balónkovou kontrapulzací na jednotkách intenzivní péče. IABK u nich pomáhá překlenout období akutní fáze srdečního selhání či překlenout dobu nutnou k definitivnímu intervenčnímu či operačnímu řešení. Sestra zde má úlohu nezastupitelnou od samého počátku přípravy pacienta před zavedením mechanické podpory (psychické i fyzické) zhostit se asistence a instrumentace při zavádění srdeční podpory, sledování během kontrapulzace až k psychické podpoře pacienta vedeného k odpojení (weaningu). Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část práce je koncipována do několika tématických celků zaměřujících se na popis a princip metody, hlavní indikace, kontraindikace a vyskytující se komplikace kontrapulzace. Další část je věnována úloze sestry v problematice saturování bio-psycho-sociálních potřeb kontrapulzovaným pacientům a poslední část charakterizuje specifika intenzivní péče. Jádrem praktické části byl kvalitativní výzkum na podkladě stanovených cílů. Hlavním cílem práce bylo zmapovat požadavky na kvalitní ošetřovatelskou péči v souvislosti s intraaortální balónkovou kontrapulzací. Tento záměr byl realizován v rámci čtyř stanovených podcílů a pěti výzkumných otázek. Výzkumné otázky byly zaměřené jednak na znalostní předpoklady sester a problematické okruhy péče o pacienta s IABK a jednak bylo výzkumné úsilí zacíleno na oblast insuficietních potřeb pacientů v oblastech bio-psycho-sociálních a na kvalitu poskytovaných informací pacientům. Jakýsi pomyslný středobod těchto výzkumných šetření vytvořil rozbor případových studií pacientů, jejichž grafickým znázorněním ve formě myšlenkových map byla zmapována specifika ošetřovatelské péče. Pro zhodnocení potřeb a zmapování informovanosti pacientů byla využita technika individuálního polostrukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Rovněž tak pro zmapování problematických oblastí ošetřovatelské péče u sester. Souběžně byla tvořena kazuistika jako klasická metoda popisu a následného rozboru ošetřovatelského případu, jejímž smyslem bylo objasnit optimálnost prostředků, postupů a ošetřovatelských intervencí, čili zmapování specifik ošetřovatelské péče o pacienta s IABK. Výzkumný soubor byl tvořen pacienty zvolenými záměrným výběrem s ohledem na výzkumný problém. Pro komplexní pojetí výzkumu byl soubor pro kvalitativní šetření sestaven ze čtyř pacientů kardiochirurgického pracoviště a jednoho pacienta koronární jednotky. Výzkumné šetření probíhalo na koronárních jednotkách intenzivní péče v Českobudějovické nemocnici a Fakultní nemocnici Plzeň a na Kardiochirurgickém oddělení FN Plzeň. Výzkumný soubor kvalitativního šetření orientovaného na ošetřovatelskou problematiku tvořily sestry koronárních jednotek a jednotky kardiochirurgického oddělení výše uvedených nemocnic. Rozhovorů se zúčastnilo celkem osm sester, přičemž proces výběru sester byl ukončen v okamžiku podrobného rozvinutí zkoumaných témat, kdy vzorkování již nepřinášelo nové informace a bylo dosaženo teoretické saturace zjišťovaných skutečností. Na podkladě analýzy výsledků výzkumného šetření v rámci stanovení cíle zaměřeného na úroveň teoretických znalostí sester v oblasti péče o pacienta během terapie IABK bylo konstatováno, že ačkoliv jsou vědomosti sester dostačující, jsou výrazně nekonzistentního charakteru. Poměrně značné rezervy byly shledány zejména v oblasti komunikace s pacienty, potažmo v komplexní péči o psychický stav pacienta.

Analýza stravování seniorů s diabetes mellitus II.typu
PETRUSOVÁ, Lenka
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá analýzou stravování seniorů s diabetes mellitus II. typu. Mnoho seniorů s diabetem mellitus II. typu je seznámeno s diabetickou dietou ať prostřednictvím svého lékaře či nutričního terapeuta. Tato dieta jim pomáhá udržovat správnou hladinu glykémie a předcházet tak řadě diabetických komplikací. Mnoha diabetikům pomáhá jejich nemoc změnit i náhled na jejich další život. Více se zamýšlí nad svým životním stylem, nad tím jak zlepšit kvalitu svého života. Mnoho diabetiků začne například sportovat, zajímat se o své stravování, objeví nový smysl života.

Využití zdravotnických asistentů v akutní ošetřovatelské péči
JIRÁKOVÁ, Marcela
Práce se zabývá, jaká je míra využití zdravotnických asistentů v akutní ošetřovatelské péči, zda zdravotničtí asistenti mají zájem o práci v akutní ošetřovatelské péči a zjišťuje, jaký je postoj managementu k zaměstnávání zdravotnických asistentů. Dále se zabývá historií vzdělávání v ošetřovatelství do současné doby a jaký dopad mělo na vzdělávání nelékařského zdravotnického personálu vstup České republiky do Evropské unie. Zabývá se legislativními normami a vyhláškami, které upravují podmínky pro výkon povolání nelékařského zdravotnického personálu v oblastech definice profesí a jejich členů, určení rozsahu působnosti (primární, sekundární, terciální péče), požadavky na získání odborné způsobilosti, celoživotní vzdělávání, stanovení profesních kompetencí a další. Cílem bakalářské práce bylo potvrzení nebo vyvrácení stanovených hypotéz, jaká je míra využití zdravotnických asistentů v akutní ošetřovatelské péči a, zda zdravotničtí asistenti mají zájem o práci v akutní ošetřovatelské péči. Pro potvrzení hypotéz byla využita kvantitativní metoda formou dotazníkového šetření určeného pro studenty středních zdravotnických škol a kvalitativní forma v podobě rozhovoru se zdravotnickým managementem. Dále výzkumnou otázkou zjistit, jaký je postoj managementu k zaměstnávání zdravotnických asistentů. Výsledky dotazníků byly zpracovány pomocí popisné statistiky v grafech, rozhovory pomocí přehledných tabulek. Zjištěné výsledky byly popsány a vyhodnoceny z hlediska vyvrácení či potvrzení hypotéz a výzkumné otázky v závěrečné diskusi.

Porovnání motivace a odborné průpravy u jednotlivých forem zoorehabilitace pomocí psů.
TLAČBABOVÁ, Klára
Cílem mé diplomové práce "Porovnání motivace a odborné průpravy u jednotlivých forem zoorehabilitace pomocí psů" je, pomocí literatury, názorů canisterapeutů a pozorování zjistit, jaká je motivace, odborná průprava a časová náročnost všech forem canisterapie. První část se zaměřuje na průřez názorů z teoretické literatury se zaměřením na canisterapii. Popisuji zde rozdíly mezi jednotlivými formami canisterapie a zabývám se také etologií psů. V druhé části, pomocí rozhovorů a pozorování, zjišťuji konkrétní poznatky z canisterapie a konkrétně se také zabývám použitím canisterapie na 1. stupni ZŠ. V závěru své práce shrnuji své postřehy z pozorování, ze zpracovaných rozhovorů a také z vlastní zkušenosti. Také zde hodnotím použitelnost canisterapie na 1. stupni ZŠ.

Profesní příprava a další možnosti vzdělávání asistentů pedagoga na proces integrace a inkluze zdravotně znevýhodněných dětí.
MALIŇÁKOVÁ, Adéla
Úvod práce nastiňuje pohled na integraci a inkluzi jako na stále častěji používanější pojem, kdy jeho smysluplnost poznávají rodiče postižených dětí každým dnem. Díky současnému trendu začleňovat zdravotně postižené a zdravotně znevýhodněné děti do hlavního vzdělávacího proudu, je potřeba práce asistentů pedagoga nezbytná. Poukazuje na jejich funkci při inkluzi, jež je nesmírně důležitá a z toho důvodu by i jejich znalosti, vědomosti a dovednosti v problematice postižených dětí měly být více než nadprůměrné. Asistent s dítětem probírá školní látku a vysvětluje konkrétní úkoly, stejně tak jako dítěti pomáhá s jeho osobními starostmi. Zmiňuje též názor na správnost, aby absolvent Vysoké školy v pedagogickém směru měl i kompetenci být asistent pedagoga, poněvadž jeho znalosti by měli být dostačující. To ovšem neznamená, že by se neměl dále v problematice vzdělávat a získávat nové informace, naopak. Práce s dětmi je velmi zodpovědná činnost a každý kdo se jí věnuje. by měl mít ambice se znalostně zlepšovat. Bakalářská práce je zaměřena na přehled možností profesní přípravy pedagogických asistentů v aktuální nabídce Jihočeského kraje a mapuje dostupné vzdělávací kurzy i nabídky školských zařízení. Práce je dále rozšířena o celkový přehled nabídky vzdělávacích institucí jednotlivých krajů České republiky a školských zařízení poskytujících doplňující studium nebo celoživotní studium. V teoretické části se práce zaměřuje na upřesnění a vysvětlení pojmu asistent pedagoga, jeho právního výkladu dle zákonů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Určitá část je věnována historickému vývoji profese asistenta pedagoga a upřesňuje jeho pracovní kompetence. Konkretizuje aktuální legislativní vymezení požadovaného vzdělání k výkonu profese asistentů, s rozlišením na přímou pedagogickou činnost ve třídě a na přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích. Vysvětluje také rozdíl pojmů integrace inkluze a pojmů s inkluzí spojených, např. inkluzivní prostředí, inkluzivní škola, nebo inkluzivní vzdělávání. Též konkrétně definuje a seznamuje s jednotlivými vybranými druhy postižení, které se při začleňování postižených dětí nejčastěji objevují. Upřesňuje konkrétní podmínky inkluze pro dané postižení a vhodné přístupy k funkčnímu začlenění. V praktické části pak práce konkrétně mapuje dostupné vzdělávací instituce z Jihočeského kraje, jejich aktuální nabídku, zaměření a požadavky. Dále se věnuje vzdělávacím institucím nabízejících studium pro asistenty pedagoga ve všech krajích po celé České republice, včetně celostátní organizace Národního institutu pro další vzdělávání, který spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR i Eurofondem pro regionální rozvoj. Všech 28 institucí bylo v období od 1.července 2014 do 2. srpna 2014, osloveno formou dotazníku rozeslaných internetovou poštou k upřesnění jejich činnosti a náplně výuky. S vybranými institucemi byl též uskutečněn polostandardizovaný rozhovor k ujasnění informací. Výzkumná část je ukončena jednotlivými rozhovory s vybranými asistenty pedagoga z Jihočeského kraje, působící na Základní i Střední škole, které probíhaly formou polostandardizovaných rozhovorů. Asistenti se vyjadřovali ke svému vzdělání, případným překážkám či perspektivě profese asistenta pedagoga.

Fyzioterapie u pacientů po úrazech páteře a míchy
HAJNÁ, Petra
Každým rokem u nás i ve světě v souvislosti s naším životním stylem narůstá počet osob s poškozením míchy. K poranění míchy dochází obvykle úrazem při současném poranění páteře, kdy je komprimován páteřní kanál luxovaným obratlem nebo kostěnými úlomky. Postižení bývají častěji mladí lidé, více muži. Nejčastější příčinou jsou pády z výšky dopravní nehody a sportovní úrazy. Jedinec s tímto postižením nemá jen omezení ve smyslu ztráty hybnosti či citlivosti, často je ohrožen nejrůznějšími zdravotními komplikacemi. Proto je velmi důležitá komplexní péče a intenzivní rehabilitace, která je v České republice zajištěna v rámci spinálního programu v délce 6-9 měsíců. Rehabilitace je však potřebná nejen v akutním období po úrazu, ale má své nezastupitelné místo i v chronickém stádiu míšního poranění. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat problematiku poranění páteře a míchy z pohledu fyzioterapie. Na základě vymezeného cíle byly stanoveny následující výzkumné otázky. Jaké fyzioterapeutické postupy mohou být použity u těchto pacientů v subakutním stádiu a jaké v chronickém stadiu míšní léze. Byl proveden kvalitativní výzkum formou kazuistik. Data byla získána metodou rozhovoru, pozorování, analýzou dokumentů a kineziologickým rozborem. Bylo provedeno standardní vyšetření vztahující se k problematice míšní léze, do kazuistik byly zaneseny jen ty nejpodstatnější vyšetření a výsledky, které byly v průběhu terapie zjištěny. Výzkumný soubor tvořili čtyři probandi. Dva pacienti v subakutním a dva pacienti v chronickém stádiu míšní léze úrazové etiologie. Výzkum byl prováděn na Spinální jednotce Kliniky úrazové chirurgie FN Brno a v Rehabilitačním a regeneračním centru Borovany. Fyzioterapeutické postupy v subakutní fázi míšního poranění směřují k prevenci dekubitů, kontraktur, bolestí, zachování optimální pohyblivosti všech kloubů, zaměřují se na dechovou rehabilitaci, udržení a posílení zachovaného motorického potenciálu, na aktivaci motoriky přechodové oblasti míšní léze se snahou aktivovat motoriku co nejdistálněji a zlepšit tak celkovou fyzickou kondici. Cílem je využít a podpořit funkční schopnosti pacienta v co největší míře a kvalitě a následně vytvořit náhradní funkční mechanismy. Ze speciálních metod jsou k terapii využívány nejčastěji metody na neurofyziologickém principu. Důležitou součástí je postupná vertikalizace pacienta, nácvik rovnovážných reakcí jako je nácvik sedu, opora o horní končetiny, udržení v určitých polohách a dále funkční trénink, tedy mobilita na lůžku, sebeobsluha, přesuny, nácvik ovládání vozíku, nácvik náhradního funkčního úchopu. Pacienti se navracejí do života s velkým handicapem, často jsou odkázáni na pomoc druhých, učí se používat vozík a jiné pomůcky. Mají před sebou roky života, ve kterých se musí potýkat s následnými stavy po svém úrazu. V chronickém období je důležité udržování fyzické kondice, prevence možných komplikací především dekubitů a kloubních kontraktur. Fyzioterapeut řeší důsledky přetěžování exponovaných svalových skupin, sleduje vertebrogenní potíže, bolesti kloubů nebo svalové dysbalance. V tomto období mohou pacienti navštěvovat ambulantní fyzioterapie nebo využít udržovacích pobytů v rehabilitačních ústavech. Smyslem práce bylo připomenout základní a nejdůležitější oblasti v péči o spinální pacienty a ukázat význam fyzioterapie nejen v období zajištěné komplexní péče v rámci spinálního programu, ale rovněž z pohledu dlouhodobé péče o tyto pacienty, neboť rehabilitace by měla pacienta provázet celým dalším životem.

Pohled na problematiku sexuálně přenosných nemocí u pomáhajících profesí
STŘÍTESKÁ, Lucie
Název této diplomové práce zní: ``Pohled na problematiku sexuálně přenosných nemocí u pomáhajících profesí``. Problematice sexuálně přenosných nemocí jsem se rozhodla věnovat proto, že počet těchto onemocnění je poměrně hojně zastoupen a počty nově nemocných narůstají. Pro potvrzení tohoto názoru svědčí fakt, kdy například počet HIV pozitivních v České republice v roce 1990 mírně překračoval číslo 100, zatímco o 19 let později, tj. v roce 2009, činil již počet HIV pozitivních 1344. Přihlédneme-li také k faktu, že se jedná o nevyléčitelné onemocnění, jehož léčení je náročné jak na psychickou, resp. i fyzickou, stránku nemocného, tak i na celkový dopad pro společnost, je dané problematice vskutku velmi důležité věnovat pozornost. V teoretické části byly sexuálně přenosné nemoci rozděleny podle často používaného dělení na klasické pohlavní nemoci. Zde patří ingvinální granulom, kapavka, měkký vřed, syfilis a venerický lymfogranulom. Dalším zmíněným onemocněním, mezi které patří HIV/AIDS, hepatitida, genitální opar, infekce způsobené Human papilloma virem, svrab či pubické vši byla pozornost věnována jen velmi okrajově. V poslední kapitole je zájem zaměřen na pomáhající profese. Cílem práce bylo nahlédnout na zmíněnou problematiku očima pracovníka pomáhající profese. Zjistit, zda-li se o tuto problematiku zajímá, do jaké míry je informován apod. Tento cíl byl naplněn. Z rozhovorů bylo například zjištěno, že lepší přehled ohledně problematiky sexuálně přenosných nemocí mají pracovníci, kteří jsou v denním kontaktu s lidmi žijícím rizikovým způsobem života (lidé drogově závislí, lidé bez domova apod.), než-li respondenti věnující se dětem či seniorům. Doplňující vzdělávání, které by bylo věnováno této problematice neabsolvoval ani jeden z dotazovaných respondentů. Zvolenou metodikou byl kvalitativní výzkum a zvolenou metodou byl polořízený rozhovor se šesti vybranými zástupci pomáhajících profesí. Souhrn poznatků bude sloužit nejen ke zjištění, ale také k případnému doplnění či poopravení, informací (poznatků) o dané problematice u pracovníků v pomáhajících profesích. Prostřednictvím těchto profesionálů bude možné, v rámci primární prevence, šířit informace o dané problematice dále mezi klienty.

Léčba kyslíkem u novorozenců z ošetřovatelského hlediska
KADLEČKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se týká léčby novorozenců kyslíkem z ošetřovatelského hlediska. Práce má část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části se zaměřuji jak na nejnovější doporučené postupy Evropské resuscitační rady v podání kyslíku, tak na dlouhodobější podávání kyslíku podle doporučených postupů České neonatologické společnosti na lůžkovém oddělení. Nejdříve je zvláštní pozornost věnována přestavbě fetoplacentárního oběhu novorozence s následnými změnami v jeho plicním a krevním oběhu po porodu, protože to je nedílnou součástí znalostí v léčbě kyslíkem. Další část je věnována zásadám prvního ošetření novorozence, především s ohledem na zhodnocení jeho poporodní adaptace a rozhodnutí o zahájení oxygenoterapie sestrou nebo porodní asistentkou. Dále jsou v práci zmíněna současně platná doporučení pro resuscitaci novorozence, opět s důrazem na otázku použití kyslíku. V následující kapitole je zde shrnuta nejčastější novorozenecká patologie, která vyžaduje oxygenoterapii. Kapitola následující zahrnuje způsoby podávání kyslíku novorozencům jak ve fázi časné adaptace, tak při jeho pobytu na novorozenecké jednotce intenzivní péče. Výzkumná část zahrnuje identifikaci znalostí ošetřovatelského personálu v léčbě kyslíkem u novorozenců a následně systém v edukaci ošetřovatelského personálu v otázkách oxygenoterapie. Pro výzkum byly stanoveny dva cíle. První cíl je zmapovat znalosti ošetřovatelského personálu v zásadách aplikace kyslíku u novorozence na novorozenecké jednotce intenzivní a resuscitační péče a na porodním sále. A cílem druhým bylo zjistit, jakou formou je školen ošetřovatelský personál v oblasti aplikace kyslíku u novorozence. Na podkladě těchto cílů byly stanoveny 3 výzkumné otázky. První otázka zní: Jaké jsou hlavní rozdíly mezi znalostmi ošetřovatelského personálu a doporučovanými postupy v aplikaci kyslíku u novorozence? Druhá otázka zní: Je při edukaci ošetřovatelského personálu v resuscitaci kladen důraz na její praktické provedení a na systematické opakování? A třetí otázka zní: Jak probíhá edukace personálu v zásadách oxygenoterapie mimo resuscitaci? Pro výzkumné šetření byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly využity individuální rozhovory s 5 dětskými sestrami, které pracují ve specializovaném neonatologickém pracovišti na úseku novorozenecké jednotky intenzivní péče a na úseku porodních sálů oddělení nemocnice České Budějovice a. s. Rozhovory byly následně přepsány do bakalářské práce a v závěru výsledků byla vytvořena přehledná tabulka, kde jsou výsledky prezentovány. Z výzkumného šetření lze uzavřít, že ošetřovatelský personál disponuje dostatečnými znalostmi v oblasti poskytování oxygenoterapie u novorozenců a zná ošetřovatelské a doporučené postupy v aplikaci kyslíku. Pokud jde o edukaci, která se týká resuscitace novorozenců je prováděna pravidelně, jedenkrát za rok na oddělení. Výsledky práce by se mohly využít k identifikování nedostatků při školení v oblasti aplikace kyslíku v resuscitaci s následným cílem nasměrování edukace personálu v této oblasti.