|
Daň z nemovitých věcí: Daňová pravomoc obcí
Janáková, Kateřina ; Krbová, Jana (vedoucí práce) ; Peková, Jitka (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá daňovou pravomocí obcí v oblasti daně z nemovitých věcí. Cílem práce je zjistit míru využívání koeficientů u daně z nemovitých věcí u jednotlivých velikostních skupin obcí a následně analyzovat důvody pro jejich využívání či nevyužívání. Analýza využívání koeficientů a důvodů pro jejich využívání či nevyužívání byla provedena ve dvou krajích, Jihočeském a Ústeckém. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření na vybraném vzorku obcí v jednotlivých velikostních skupinách. Doplňující data pak byla čerpána ze statistik zveřejňovaných Generálním finančním ředitelstvím. Získaná data ukazují, že některý z koeficientů využívá 52 % obcí, přičemž více obcí, které využívají možnost zavedení koeficientu, se nachází v Ústeckém kraji. Nejméně koeficientů využívají obce ve velikostní skupině do 2 000 obyvatel, které jsou ze všech skupin nejvíce ovlivněny názorem místních občanů.
|
|
Daň z nemovitostí v ČR
Novák, Jan ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Bayer, Ondřej (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá daní z nemovitosti, přičemž hlavní důraz je kladen na využívání místního koeficientu obcemi v jeho maximální výši. Cílem práce je identifikovat hlavní důvody, které obce motivují k zavedení nejvyššího možného koeficientu. Pro lepší realizaci našeho záměru tyto obce srovnáváme s těmi, které mají naopak nízký koeficient anebo jej s postupem času rapidně snížily či jej vůbec nestanovily.Zároveň se snažíme potvrdit hypotézu, že obce s místním koeficientem 5 vynakládají větší finanční prostředky na pozemní komunikace a silniční dopravu než obce, které místní koeficient nestanovily. Výzkum byl proveden na základě informací z let 2012 až 2010 a dokázal, že závislost mezi těmito veličinami neexistuje.
|
|
Komparace zdanění nemovitých věcí v České republice a v Německu
Hatyláková, Lenka ; Láchová, Lenka (vedoucí práce) ; Kouba, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na popis a komparaci zdanění nemovitých věcí ve vybraných zemích Evropské unie a na analýzu postavení tohoto zdanění ve výnosech obecních rozpočtů. Mezi vybrané země patří v mé práci Česká republika a Německo. Nejprve jsou popsány rozdíly mezi specifickým a hodnotovým základem daně a rozdíly mezi jednotlivými konstrukčními prvky daně z nemovitých věcí v obou sledovaných státech. S použitím několika grafů a tabulek jsou dále porovnány výnosy z této daně jak na úrovni státních rozpočtů, tak i jako součást rozpočtů obcí a nechybí zde ani praktická ukázka postavení sledované daně v rámci celkových výnosů vybraných měst. V závěru práce je pak zachycen výpočet částky daně u vzorové nemovité věci a následná komparace této částky mezi zvolenými obcemi.
|
|
Politika daně z nemovitostí a místních poplatků v obcích okresu Kladno
Puchýřová, Helena ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Tecl, Jan (oponent)
Předmětem diplomové práce je charakteristika prvků daňové autonomie a jejich následná analýza provedená v obcích okresu Kladno. Popis prvků daňové autonomie daných obcím zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí (nově od roku 2014 zákonem o dani z nemovitých věcí) a zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích je obsažen v teoretické části práce. Význam prvků daňové autonomie spočívá v tom, že si jejich prostřednictvím mohou obce zvýšit své daňové příjmy, a tak finanční nezávislost na státu. V praktické části diplomové práce je analyzována míra využití těchto prvků v obcích okresu Kladno a jsou zde dovozeny aspekty, jež ji ovlivňují. V poslední části diplomové práce je zjištěná míra využití prvků daňové autonomie v obcích okresu Kladno porovnána s celorepublikovým průměrem. Z provedené analýzy vyplývá, že míra využití místního koeficientu je na rozdíl od míry využití koeficientu 1,5 a úpravy korekčního koeficientu v okresu Kladno vyšší než činí celorepublikový průměr. Z hlediska místních poplatků bylo zjištěno, že celkové inkaso místních poplatků v okresu Kladno od roku 2007 pokleslo, zatímco celorepublikové inkaso místních poplatků vzrostlo. Nárůst inkasa oproti roku 2007 byl v okresu Kladno zaznamenán pouze u místního poplatku za odpad, ze psů a z ubytovací kapacity.
|
| |
|
Daň z nemovitostí v ČR
Petrusová, Barbora ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Daněk, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na jednu z fiskálních pravomocí obce, na možnost zavést místní koeficient. Vedle místního koeficientu je v práci zmíněn ještě koeficient 1,5. Je sledován vývoj místní koeficientu od počátku v roce 2009 až po rok 2012. Práce zkoumá počty obcí, které místní koeficient zavedly, v jednotlivých sledovaných letech, a dochází k závěru, že této pravomoci zatím nevyužívá velký počet obcí. Práce je také zaměřena na velikost uplatňovaných místních koeficientů. Z výzkumu vyplývá, že u místního koeficientu probíhá mnoho změn. Nejenže obce koeficient zavadí, ruší a případně opětovně zavádí, ony mění i jeho zavedenou velikost. Jen necelá polovina obcí, které zavedly místní koeficient v hned prvním roce možného zavedení, si koeficient ponechala v nezměněné výši po celé sledované období. V práci jsou zmíněny i informace za rok 2013.
|
|
Stanovení základu daně z nemovitostí v zemích OECD
Hájek, Petr ; Kubátová, Květa (vedoucí práce) ; Picka, Jakub (oponent)
Diplomová práce pojednává o dani z nemovitostí v zemích OECD. Cílem této práce je porovnání jednotlivých metod stanovení základů daně. Podrobnější analýza bude provedena u jedenácti evropských států včetně České republiky. Svoji pozornost věnuji kromě jednotlivých základů daně i systémům daňových sazeb a slev na dani. Na základě zjištěných poznatků shrnu současný stav právních úprav daně z nemovitostí ve vybraných státech. Moji snahou bude vystihnout silné a slabé stránky jednotlivých přístupů ke stanovení základů daně. V závěru práce se pokusím navrhnout ucelený systém zdaňování nemovitého majetku.
|
|
Daň z nemovitostí v ČR
Brabcová, Pavlína ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Klazar, Stanislav (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o dani z nemovitostí v České republice a o vzájemné míře závislosti mezi poplatky za komunální odpad a místními koeficienty. Zabývá se mírou závislosti mezi sazbou poplatku za komunální odpad a místním koeficientem. V rámci analýzy jsou zkoumány i historické souvislosti vedoucí k zavedení poplatku za komunální odpad. Výše místního koeficientu a sazba poplatku za komunální odpad jsou plně v kompetenci obcí a záleží na nich, jaký postoj k nim zaujmou. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zda obce, které zavedly vyšší hodnoty místního koeficientu daně z nemovitostí, toto kompenzují sníženou sazbou poplatku za komunální odpad. Analýza ukázala, že takovéto chování se objevuje jen výjimečně a nelze jej považovat za modelové. Výzkum byl proveden na vzorku 20 obcí Středočeského kraje. Na základě provedeného výzkumu bylo zjištěno, že závislost mezi těmito veličinami není.
|
|
Dopady legislativních změn na příjmy malých obcí
Brožová, Jitka ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Špinerová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou legislativních změn, které ovlivňují příjmy obcí ze sdílených daní, příjem z daně z nemovitosti a příjmy z místních poplatků. Teoretická část popisuje základní pojmový aparát a charakterizuje změny, ke kterým došlo v zákoně o rozpočtovém určení daní s účinností od 1. 1. 2008, v zákoně o dani z nemovitosti s účinností od 1. 1. 2008, 1. 1. 2009 a 1. 1. 2010 a v zákoně o místních poplatcích s účinností od 1. 1. 2010. Praktická část analyzuje dopady legislativních změn výše uvedených zákonů na daňové příjmy tří vybraných obcí. Poslední část komparuje daňové příjmy mezi obcemi a sumarizuje názory představitelů obcí. Z analýzy je patrné, že u všech zmíněných obcí došlo k navýšení daňových příjmů od roku 2008 a postupnému navyšování příjmů z daně z nemovitosti.
|
|
Daň z nemovitostí v ČR
Pribulová, Lucie ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Holubářová, Jana (oponent)
Diplomová práce pojednává o uplatňování jednotlivých koeficientů daně z nemovitostí a zaměřuje se na případné změny, které provází zavedení místního koeficientu. Zkoumá předpoklad, zda obce spolu s uplatněním místního koeficientu budou korekční koeficienty snižovat, v případě koeficientu 1,5 omezovat jeho aplikaci, aby alespoň částečně zmírnily výrazné působení místního koeficientu a snížily tak daňovou povinnost. Na vzoru 22 obcí bylo zjištěno, že tato domněnka v praxi nefunguje a municipality, které místní koeficient zavedly, žádnou jinou změnu neprovedly. Práce se zabývá, jakým způsobem obce nastavují jednotlivé koeficienty, a posuzuje, zda dochází k jejich úpravám tak, že zvýhodňuje rezidenty obce. Ukazatel, který naznačuje, že se tak obce chovají, je vysoké uplatnění koeficientu s hodnotou 1,5, který je využíván nejčastěji a to až v pětině českých obcí. Další důkaz, který svědčí o strategickém jednání obcí je zjištění, že 20 z 22 zkoumaných municipalit má nastaveny koeficienty tak, že nerezidenti obce platí vyšší daň než rezidenti. Na druhou stranu rozhodování o uplatňování a o výši koeficientů je plně v pravomoci obcí a záleží pouze na zastupitelstvu, jaký postoj zaujme.
|