|
Primární prevence rasismu a xenofobie s využitím multikulturní výchovy na základní škole
Kejmarová, Marie ; Mottlová, Jana (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
ANOTACE: Diplomová práce zkoumá multikulturní výchovu a její uplatnění při realizaci primární prevence rasismu a xenofobie na základní škole. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je vymezení základních teoretických východisek primární prevence, multikulturní výchovy, forem a metod, prostřednictvím kterých můžeme primární prevenci a multikulturní výchovu realizovat na základní škole. V praktické části je předkládán návrh projektu multikulturní výchovy, který má vést žáky k postojům odmítajícím xenofobii a rasismus.
|
|
Bronx - změna adresy (přestavba káznice)
Vávra, Martin ; Josífek, Jaroslav (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Diplomová práce je architektonicko-urbanistickou studií nového využití staré káznice a nejbližšího okolí jako potenciálního centra sociálně vyloučené lokality tzv. „brněnského Bronxu“ , a to vzhledem ke své poloze, urbanistické konfiguraci nebo přítomnému geniu loci. Práce volně navazuje na předdiplomní projekt, který se teoreticky zabýval problémy lokality a udal základní směr diplomové práci. Cílem je vytvořit polyfunkční komplex budov se zvláštním zřetelem na alternativní kulturu a alternativní formy bydlení, který není určen jen pro sociálně vyloučené komunity, ale celkově ozdravuje, zatraktivňuje a zhodnocuje lokalitu s adresou negativně vnímané městské čtvrti.
|
|
Is Jakub Kováč more employable than Gejza Žiga in the labor market in Eastern Slovakia?
Tóth, Michal ; Svoboda, Miroslav (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Táto práca sa zaoberá diskimináciou Rómov na trhu práce na Východnom Slovensku. Experimentálnou metódou overujem hypotézu o diskriminácii tejto menšiny na trhu práce. Tá spočíva v zasielaní fiktívnych životopisov s typickým rómskym a typickým slovenským menom na pracovné ponuky v rôznych oblastiach. Výsledky dokazujú diskrimináciu rómskej menšiny, keď slovenskí uchádzači obdržali o 57% viac pozvaní na pohovor. Najvyššia miera diskriminácie bola v oblasti pohostinstva, kde zamestnanci pravidelne prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi. Pomocou ekonometrického modelu som odhadol, že šanca uchádzača o prácu obdržať pozvanie na pohovor je pri životopise s typickým rómskym menom o 19% nižšia. Následne som s dotazníkom skúmajúcim postoje a názory zamestnávateľov na diskrimináciu Rómov kontaktoval 190 spoločností so sídlom v Košickom alebo Prešovskom kraji. Zo 70 odpovedí sa v 2 prípadoch zástupca firmy priznal, že už len rómske meno v životopise by uchádzača o prácu diskvalifikovalo.
|
| |
|
Komunikace mezi školou a rodinou jako klíčový faktor při výchově a vzdělávání Romů školního věku
KUBÍNOVÁ, Radka
Práce se zabývá komunikací mezi školou a rodinou jako klíčovým faktorem při výchově a vzdělávání Romů školního věku. Teoretická část vysvětluje pojmy integrace, asimilace. Přibližuje romskou historii. Zmiňuje problematiku soužití romské menšiny s majoritní společností. Popisuje vzdělávání Romů v průběhu dějin až do současnosti. Zaměřuje se na příčiny školní neúspěšnosti romských dětí a možnou pomoc při jejich vzdělávání. V závěru se teoretická část zaměřuje na spolupráci rodiny a školy. Praktická část obsahuje výzkumné šetření. Cílem je zjistit zda romské děti, jejichž rodiče komunikují a spolupracují se školou, dosahují lepších výsledků ve vzdělávání. Zabývá se kvantitativním výzkumem. Pomocí dotazníku zjišťuje, z pohledu učitelů, jaký vliv má komunikace romských rodičů a školy na školní výsledky jejich dětí.
|
|
Romové a mezilidské vztahy
PECHOVÁ, Jana
Téma mé diplomové práce je {\clqq}Romové a mezilidské vztahy``. Toto téma jsme si vybrala záměrně. Myslím si, že i přesto, že Romové jsou součástí naší společnosti dlouhou dobu, doposud nejsou vzájemné vztahy mezi Romy a občany majoritní společnosti na uspokojivé úrovni. Vzájemné mezilidské vztahy mezi občany majoritní společnosti a romskými občany jsou neustále velmi diskutovaným tématem. Problematice vzájemného soužití se věnuje nejen odborná veřejnost, ale také veřejnost laická. Má diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám historií Romů, strukturou romského společenství, tradiční romskou rodinou, tradičními rodinnými zvyky, romstvím, jazykem, rasismem a diskriminací, vzájemnými vztahy mezi romskou a majoritní společností a sociální prácí s romskou menšinou. V praktické části jsme použila metodu kvantitativního výzkumu. Použila jsme dva druhy dotazníků. Jeden dotazník byl určen romským občanům a druhý byl pro občany majoritní společnosti. Pro občany romské společnosti jsem rozdala 120 dotazníků. Celková návratnost dotazníků byla 76 %. Druhý dotazník byl určen občanům majoritní společnosti. Celkem jsem oslovila 100 respondentů. Návratnost těchto dotazníků byla 100 %. Cílem mé diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou důvody, které vedou k problematickým mezilidským vztahům Romů a členů majoritní společnosti. K tomuto cíli jsem si stanovila tři hypotézy. Hypotéza č.1, která zní : Více než polovina dotazovaných respondentů z Romů zažila nějakou formu diskriminace. Tato hypotéza se potvrdila. Hypotéza č.2, zní : Více než polovina dotazovaných respondentů z majoritní společnosti má negativní zkušenost s Romy. Tato hypotéza se potvrdila. Hypotéza č. 3, zní: Více než polovina dotazovaných respondentů z majoritní společnosti nezná základní specifika romského etnika. Tato hypotéza se nepotvrdila. Výsledky mé práce budou nabídnuty pracovníkům zabývající se romskou problematikou a studentům Zdravotně sociální fakulty v oboru Rehabilitační {--} psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osoby. V budoucnu mohou sloužit k vytvoření návrhu opatření, které by mělo vést ke zlepšení stávající situace mezi romskou a majoritní společností.
|
|
Role romského mentora při ozdravení vyloučených rodin hlásících se k romské menšině v Jihočeském kraji.
NOVÁKOVÁ LOJDOVÁ, Leona
Romští mentoři jsou vyškolení laici, kteří pracují, podporují a doprovází romské rodiny, posilují jejich sociální dovednosti při řešení obtížných životních situací ohrožujících vývoj dětí a mladistvých. S klienty je spojuje příslušnost k romské komunitě, jazyková a kulturní blízkost. V textu je nastíněna historie, ale i současnost Romů v České republice, dále jejich členění a životní styl rodin. Pozornost je věnována problematice sociálního vyloučení. Náhled je nabízen i na historii, poslání, cíle, činnost a vybrané projekty Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o. s. Nechybí ani výčet principů a oblastí činnosti Probační a mediační služby České republiky a oddělení sociálně-právní ochrany dětí. Cílem je zmapování problematiky terénní práce romských mentorů s ohroženými rodinami hlásícími se k romské menšině, kterým hrozí odebrání dítěte nebo mladistvého do ústavní péče a s dětmi a mladistvými hlásícími se k romské menšině, kterým bylo uloženo opatření. Pro praktickou část práce byl zvolen kvalitativní výzkum pomocí případové studie. Jako metody pro získávání dat byly použity hloubkové polostrukturované rozhovory s mentory a analýza sekundárních dat.
|
|
Integrace romských dětí navštěvujících Salesiánské středisko mládeže - dům dětí a mládeže České Budějovice
KUBÍNOVÁ, Radka
Práce se zabývá pomocí SaSM {--} DDM v Českých Budějovicích při integraci romských dětí, které toto zařízení navštěvují. Skládá se ze dvou hlavních částí. První část se zabývá historií Romů, jejich původem, migrací, příchodem na území České republiky a vývojem, kterým zde prošli. Dále také romskou kulturou, tradičními zvyky a tím, jak se liší jejich výchova a vzdělávání od majoritní společnosti. Druhá část popisuje stručnou historii SaSM {--} DDM ČB a strukturu nabízeného programu. Hlouběji se věnuje romské sekci a tomu, jaký přínos mají činnosti, které obsahuje, pro romské děti navštěvující středisko. V této části jsou také uvedeny údaje získané z rozhovorů s pracovníky či z dotazníků vypracovaných dětmi. Pomoc střediska při integraci spočívá hlavně ve snaze upevnit v dětech pozitivní přístup ke vzdělání, v předávání důležitých hodnot, ve zvyšování jejich sebevědomí a také v tom, že prostřednictvím programů střediska účastníci získávají pozitivní zkušenosti s většinovou společností.
|
|
Život na útěku. Cikáni, žebráci, tuláci a zběhlí poddaní na jihu Čech v 17. a 18. století
MATĚJŮ, Jana
Diplomová práce se zabývá lidmi, jež byli pronásledováni vrchnostenskými a státními institucemi za protiprávní přestupky a činy proti mravům. Bylo zkoumáno období 17. a 18. století na území jižních Čech. Práce je postavena na normativních a trestněprávních pramenech, které se nacházejí ve Státním oblastním archivu v Třeboni. Spoluprácí těchto pramenů došlo ke komparaci právní normy a její praxe. Do popředí se dostali Cikáni, tuláci, žebráci, ženy na okraji společnosti a zběhlí poddaní. Základními otázky se ptaly, proč se tito lidé ocitli na útěku, jak vypadaly jejich střety s usedlou společností a jaké volili osobní, únikové a obranné strategie. Další otázky se týkaly jejich partnerského a přátelského života a faktorů, které jej ovlivňovaly. V diplomové práci byl zvolen přístup historické antropologie, dějin každodennosti a dějin mentalit.
|
|
Romové v období československého komunistického režimu
Hybnerová, Tereza ; Rataj, Jan (vedoucí práce) ; Houda, Přemysl (oponent)
Cílem této práce je přinést ucelenou analýzu vývoje tzv. cikánské otázky v období československého komunistického režimu a na jejím základě najít pozitiva a negativa komunistického přístupu k této minoritě. První kapitola bakalářské práce se zabývá jednotlivými znaky romské kultury a dále výchozí situací před nástupem komunismu. V druhé kapitole je kladen důraz na kroky komunistické vlády směrem k vyřešení tzv. cikánské otázky a to mezi lety 1948 -- 1968. Na závěr se práce soustřeďuje na období normalizace, s ní spojenou změnu v politice vůči cikánům a jejím dopadům na cikánské etnikum.
|